Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.
Min første tanke er: Sett opp et budsjett - hva kommer inn og hva går ut. Ta kontakt med alle kreditorer og forklar situasjonen. I flere tilfeller er det faktisk sånn at man kan finne løsninger så lenge man faktisk tar kontakt! Ta så kontakt med NAV med endelige budsjett og forklar ståa på nytt. Er det restarbeidsevne? Overhodet? Hos noen av partene? Kan man gjøre noe uten å miste stønad? Er det andre stønader man ikke er klar over? Be om hjelp på nett til slike ting, ikke sutring og dårlig skjult tigging. Om det er penger man ønsker på nett, så si det!
I tillegg må man kjøre regnskap, være knallhard på å notere ned hver krone man bruker så man kan omprioritere om nødvendig. Full oversikt over hvor man skylder penger og hvor mye. Er det vanskelig eller føles uoverkommelig ut så be om hjelp.
Det med restarbeidsevne er viktig. Det er lov å jobbe noe om man selv føler man kan og greier og har lyst selv om legen sier at du ikke bør. Jeg er selv i en slik situasjon og valgte å jobbe litt fordi det både gir mye psykisk og det gir mer kroner i kassa. Finnes det ingen restarbeidsevne så er det greit, men da har man prøvd.
Jeg stusser også på bloggen, det ligger anbefaling om denne "fine" bloggen en rekke steder på nettet og skrivemåten minner veldig om språket i selve bloggen.
Selvfølgelig finnes det alt for mange som sliter med dårlig inntekt, sykdom og gjeld men jeg går med de skoene selv og vet hvor de trykker. Det handler om å ta ansvar selv, ingen ringer på døren din og gir deg en pengesekk. De som sliter mest har ingen blogg hvor de legger frem sin nød og sutrer om Verdens Rikeste Land. Er det uoverkommelig å ta kontakt med NAV eller kreditorer så er det å be om hjelp fra f.eks familie til å gjøre dette også å ta ansvar for seg selv.
Jeg har lest alle innleggene i bloggen og er enig i at den skurrer.
|