Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 22:09   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Mye forskning skal man ta med en klype salt, eller iallefall med et kritisk blikk. For mange er det lett å tro på det som passer best inn i ens egen virkelighetsoppfatning, eller hva som er mest "behagelig" for en selv å tro på. Jeg syns forøvrig at Dagbladet er blitt veldig negativ til amming, men det er jo dessverre blitt en trend i tiden.

All forskning bør man ta med en klype salt. Og sjekke og dobbeltsjekke. Og likevel vil det nok mange ganger være faktorer som ikke kommer frem, som fremheves for mye eller som utelates.

Jeg synes ikke Dagbladets artikkel var negativ mot amming. Også morsmelk må tåle å bli sett på med kritisk blikk. Om ikke annet for å gang på gang få bevist at den er unik. Når man kjører en sak så sterkt som amming har blitt kjørt i Norge må man regne med å møte motstand. I Danmark har ammeforkjemperne møtt noe større (mildt sagt) motstand i forhold til i Norge. Der kjemper man for å få vekk ammeinformasjon på barsel. Man sår tvil om morsmelkens fordeler, fremhever miljøgifter som en grunn til å velge MME etc. Slik er det ikke i Norge. Heldigvis!

Er det en trend i tiden å være mot amming - eller er det en trend i tiden å ønske mer informasjon om flaske og MME? Ser du forskjellen?

Desverre er det noen som ser på det å være opptatt av informasjon om flaske og å være for amming som to motsetninger. Desverre er det dem som påstår at jeg er mot amming. Desverre er det dem som tror at det å frigi mer informasjon om flaske kommer til å føre til at færre ammer. Desverre er det dem som ikke skjønner at flaskeforeldre har noe å kjempe for.

Og til sist: Jeg blir ikke sur når jeg leser hvor positivt amming er og hvor bra morsmelk er. Jeg har aldri kalt noen ammepoliti. I et intervju slo media opp med "ammefanatisme" i overskriften. De som leste resten av artikkelen så at jeg overhodet ikke brukte dette ordet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.