Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lese på senga for 2-3-åring

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-12, 22:05   #21
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lese på senga for 2-3-åring

Mine unger klarer ikke å konsentrere seg nok ved lesing.
De kan godt bla i bøker selv (det liker de godt) men når jeg skal lese så er de veldig ukonsentrerte. (kan det være noe med meg å lesingen da mon tro? Jeg leser med relativt god innlevelse og er ikke monoton på noen måte.)

Men derimot ELSKER de når jeg synger for dem. Jeg kan synge 10-12 sanger og de vil enda ha mer. Jeg har annerledes unger. Jeg skulle dog virkelig ønske at de like å bli lest for.

Gammel 01-11-12, 22:41   #22
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Jeg føler jr er mer tålmodig på lesing i senga enn hva han er i sofaen for å si det sånn så det er nok litt etter stemningen. Men lesestunden på senga er han som et tent lys ligger klint opp mot veggen for å gi pappa plass i bilsenga og flaska får pent vente til vi er ferdig å lese

Gammel 01-11-12, 22:44   #23
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Slik er det her også, det er stunden i senga hans om kvelden ved leggetid som er lesestund og det er da han greier å konsentrere seg om bøkene.
Andre tider på døgnet greier vi ikke å bli ferdig med en bok.

Gammel 01-11-12, 22:44   #24
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det her også. Å lese for ham i stuen er poengløst, men det hender han vil vi skal legge oss i sengen for å lese litt på dagtid. Hvis han er sliten, aldri ellers.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 22:54   #25
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Vi begynte å lese for vesla da hun var rundt 6 mnd, og har ikke skulket lesinga en eneste gang. Det er dagens høydepunkt. Hun har en rikholdig bokhylle, ser mye i bøker på egenhånd, men hun elsker å bli lest for.

Gammel 02-11-12, 10:26   #26
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Mine unger klarer ikke å konsentrere seg nok ved lesing.
De kan godt bla i bøker selv (det liker de godt) men når jeg skal lese så er de veldig ukonsentrerte. (kan det være noe med meg å lesingen da mon tro? Jeg leser med relativt god innlevelse og er ikke monoton på noen måte.)

Men derimot ELSKER de når jeg synger for dem. Jeg kan synge 10-12 sanger og de vil enda ha mer. Jeg har annerledes unger. Jeg skulle dog virkelig ønske at de like å bli lest for.

Hva om du leser for dem en og en?

Skal ikke påstå at virvelvinden min er like motivert hver kveld heller, men det går som oftest å få lest littegrann iallefall. De er jo så små enda, så det er ikke så rart at de blir ukonsentrerte av å sitte helt stille og bare lytte.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 23:47   #27
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Hva om du leser for dem en og en?

Skal ikke påstå at virvelvinden min er like motivert hver kveld heller, men det går som oftest å få lest littegrann iallefall. De er jo så små enda, så det er ikke så rart at de blir ukonsentrerte av å sitte helt stille og bare lytte.

Ja av og til vil de bli lest for en og en. Jeg har også tenkt at de tross alt er små enda, men jeg synes liksom "alle andre" leser for sine 2-åringer.
Jaja, mine to elsker å synge med mamma da. Vi synger en hel sangbok (med 20 sanger) nesten hver dag.

Gammel 02-11-12, 23:59   #28
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Ikke stress Taien!
Ikke alle leser bøker på bøker når de er så små
Å synge er likeså viktig som å lese tenker jeg

Jeg har lest til knerten hver kveld siden han var rundt 1 år. Lenge lenge var det bare pekebøker, krokodille knut og tassen klaffbok som gjaldt. Plutselig ble han klar for andre bøker.
Og til opplysning, jeg har en snart 3 åring som andre blir ganske så sliten av- han har aldri ro i rompa, noe skjer hele tiden fra vi står opp til kvelden kommer

Gammel 03-11-12, 00:03   #29
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Vrimlebøkene (vi har hatt Vinter) til Rotraut Susanne Berner har vært stor suksess her i heimen. Du må finne på teksten selv, da. Men det er mange mulige historier å følge.

Gammel 03-11-12, 00:17   #30
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Vrimlebøkene (vi har hatt Vinter) til Rotraut Susanne Berner har vært stor suksess her i heimen. Du må finne på teksten selv, da. Men det er mange mulige historier å følge.

Finne på tekst?

Har nok med å oversette Bob The Builder og Engine Thomas kjøpt på pund store i Edinburgh her(50/50 lest på engelsk, oversatt). Så helst norske bøker med tekst det går i her

Gammel 21-11-12, 14:31   #31
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Standard

Tror ikke den ble nevnt her men har denne perioden lånt noe så enkelt som heter Jakob og Neikopp, den har blitt en favoritt gitt.

http://www.filmrommet.no/film/detail...?filmid=400320
filmsnutt av boka.

men må innrømme jeg leser den om til bokmål.

Gammel 04-12-12, 00:36   #32
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Taien, så små barn kan ikke alltid konsentrere seg så lenge. I den alderen holdt jeg mer på med å snakke oss gjennom bøkene, mer enn å lese ord for ord. Det holdt lenge det, det viktigste er å ha det koselig sammen!

Sist redigert av Wix : 04-12-12 kl 10:44.
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 01:12   #33
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vi har mange bøker fra Go'boken etter storesøster, favoritten er "Neshorn spiser ikke pannekaker" og "Supersmoothie". Nå har de arvet mange Disney-bøker fra et eldre søskenbarn. Mange av de husker jeg selv at jeg leste tidlig barneår.

Gammel 04-12-12, 08:40   #34
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Pulverheksa er populært her.

Gammel 04-12-12, 10:08   #35
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillesøster er 2,5, og liker Karsten og Petra, Emma, Thomas, Lillesøster-bøkene; i tillegg til myldrebøker, lukebøker (feks Virre Nøff og Tasse) og Albert Åberg. I Albert Åberg pleier jeg forenkle teksten litt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 10:10   #36
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke "Når to..."-bøkene til Tor Åge Bringsværd har blitt nevnt. Korte tekster (som mine lærte utenatt ganske raskt så vi "leste" sammen) og utrolig morsomme illustrasjoner.

Gammel 04-12-12, 10:35   #37
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt suksess med Kardemommeby for treåringen, og siden hun også elsker eventyr så tenkte jeg at vi skulle prøve en av julebøkene vi har hvor det er både fortellinger, eventyr og billedfortellinger. Og jammen likte hun julefortellinger også. Vi har blant annet Den store juleboka hvor det i tillegg til fortellingene finnes en del julesanger, så det er fin kombo på sengekanten.

Men Eventyret om Fjellmusen og Hjemmusen av Asbjørnsen og Moe bør man styre unna. Mus som drikker seg fulle og danser på bordet er ikke så lett å forklare for treåringer.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.