Sv: Sector alarm. Spinnoff fra JV tråd
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg kan imidlertid melde om at burmesere beveger seg mer i høyden enn alarmen liker til tider. Den tar ikke høyde for at katter kan åpne dører.
Vi har to måter å slå på vår alarm. En full-funksjon, og en nattefunksjon. Dette var noe vi valgte pga barna, men de anbefalte det også om man hadde husdyr.
Vi har jo følere på alle inngangsdører på huset. Dvs, ytterdører og verandadører. I tillegg har vi "øyne" i endel rom.
Jeg så jo fort at disse "øynene" kunne by på problemer om vi ønsket å ha på alarmen om natten, når vi er hjemme. Enn hvis barn står opp og skal ned å drikke feks.
Derfor fikk vi da en nattefunksjon som kun dekker inngangsdører, og en som da også slår på disse "øynene". Når vi er hjemme så bruker vi da kun denne nattefunksjonen.
Dette er sikkert ikke ideelt i alle boliger, spesielt ikke om man har mange vinduer som er tilgjengelige fra bakken. Da vil det i såfall bli en dyr affære om man vil ha følere i alle vindu.
På vårt hus så må man opp i stige for å ha tilgang til vinduer, og det demper risikoen for innbrudd noe, spesielt når alt tyder på at det er folk hjemme. Vi har også naboer på alle kanter, så det å skulle sette opp en stige ville medføre en større risiko for å bli oppdaget. Derfor har ikke vi følere i alle vindu. De stedene som ikke er dekket av følere i dører og vinduer er dermed steder som er dekket av rom-følere, ved full-alarm.
Jeg er litt usikker på hvor følsom "øynene" i huset vårt er nå, men jeg er rimelig sikker på at en katt ikke ville kunne bevege seg rundt uten at alarmen reagerte.
For et par år siden så fikk vi telefon fra Securitas om utløst alarm når vi var på ferie, og det hadde skjedd fordi at hun som passet fisk og planter her hadde satt opp et vindu på stua pga at det var veldig varmt her, og da det hadde begynt å blåse litt, så hadde gardinene blafret slik at de utløste alarmen.
Jeg skal jammen meg sjekke med kaninen vår i morgen jeg. Sette han på stua og se om det da lyser på tavlene når han hopper omkring her.
And how I got to where I am
|