Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lasagne med spinat i?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-07, 22:00   #1
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Lasagne med spinat i?

På spinatpakken min står det. Passer til ... og lasagne.
Noen som har oppskrift på lasagne med spinat i?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 22:05   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne med spinat i?

Jeg pleide få servert lasagne med spinat i. Bokser med tomat, spinat, mozarella og krydderier og sånt.

Gammel 15-04-07, 22:06   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dytter spinat oppi alle tomatbaserte retter.

Gammel 15-04-07, 22:08   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

å ja ...... det er godt. Jeg abonnerer på denne tråden i håp om at det skal komme en oppskrift. Hadde tenkt til å lage lasagne en gang denne uka.

Gammel 15-04-07, 22:16   #5
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er spinat-lærling. Har aldri spist det med noe tomatbasert tror jeg.

Håper noen har en oppskrift.

Gammel 15-04-07, 22:20   #6
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Torskelasagne med spinat

Antall porsjoner:
1 person

Ingredienser:
1 stk torskefilet, ca 150 gr delt i to
7 dl ferske spinatblader
1½ dl fløte
3 ss eplecider eddik
¼ hønsebuljonterning
3 knuste pepperkorn
1 lasagne plate
1 eggeplomme
2 ss temperert smør
Fleur de sel
Nykvernet pepper
Smør til steking

Fremgangsmåte:
Fjern de grove stilkene på spinaten og skyll den godt i rennende kaldt vann. Forvell spinaten i godt saltet vann i ca 3 min eller til den mør – avkjøl under rennende kaldt vann. Klem ut det meste av vannet av spinaten.
Kok pastaplaten al dente (ca 8 min) i godt saltet vann, legg den på et oljet skjærebrett (kleber seg da ikke fast til underlaget).

Reduser 3 ss eplecider eddik og 3 knuste pepperkorn i en kasserolle til det gjenstår ca 1 spiseskje. Ha i fløten og spinaten og ¼ hønsebuljonterning, la det putre i ca 15 min.

Mot slutten av koketiden tar du kjelen av platen og lar den avkjøle seg noe før du tilsetter eggeplommen og smøret.

Krydre torskefileten med salt og nykvernet pepper og stek den på en side over høy varme i litt smør.

Presentasjon:
Del pastaplaten i to. Legg den ene delen av fisken på fatet, ha på litt spinat og den halve pastaplaten. Fortsett med resten av fisken, spinaten og pastaen og avslutt med spinat på toppen.
Dander med saus rundt.

Serveres med en liten grønn salat, eller godt nybakt brød.

Gammel 15-04-07, 22:21   #7
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Lasagne verde

Antall porsjoner:
4
Ingredienser:
8-10 lasagneplater (grønne)
500 gr blandet skogsopp
500 gr spinat
250 gr fetaost
250 gr parmesanost
50 gr pinjekjerner
hvitløk
bladpersille
olivenolje (jomfru)
havsalt
nykvernet pepper

Drikkeforslag:
Det er mye god vin som passer til pasta. Vår anbefaling denne gangen: Zaccagnini Montepulciano d'abruzzo 2002/2004, kr 134.90 (45130 - basisutvalg (grunnsortiment)).

Fremgangsmåte:
Lasagneplatene forkokes i 3-5 minutter. Hakk soppblandingen og stek i olivenolje. Hvitløk og persille has i mot slutten av steketiden. Spinaten varmebehandles til den såvidt faller sammen. Pinjekjernene ristes i tørr panne. Parmesanosten rives.
Fetaosten smuldres.
Tilslutt legges det hele lagvis i en ildfast form i rekkefølgen: sopp - feta -pinjer - spinat - parmesan - pasta. Formen toppes med parmesanost og god olivenolje. Steketiden er ca. 30 minutter ved 200 grader.

Gammel 15-04-07, 22:21   #8
malena

malena sin avatar

Standard

Begge fra aperitif.no

Gammel 15-04-07, 22:28   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mandarin: Bare hiv oppi en neve eller to med frosne spinatterninger i tomatsaus/kjøttsaus til pasta, i lasagnesausen og i fiskegrateng osv.

En tidligere spinat-tråd

Gammel 15-04-07, 22:44   #10
Cilius
På flyttefot

Cilius sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Snart på landet
Cilius er litt kulCilius er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Mandarin: Bare hiv oppi en neve eller to med frosne spinatterninger i tomatsaus/kjøttsaus til pasta, i lasagnesausen og i fiskegrateng osv.

Rett oppi hvit saus til fiskegrateng altså?
Tusen takk for tipset!

Gammel 15-04-07, 22:45   #11
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

En tidligere spinat-tråd

Gammel 18-04-07, 11:15   #12
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne har jeg fått fra ei jeg kjenner fra et annet forum, og den er nydelig!

Lasagne med spinat og valnøtter

Valnøtt-og tomatsaus:
3 ss olje
1 stor løk, finhakket
et par selleristenger, finhakket (evt. gulrøtter)
1 boks hakkede tomater (helst økologisk)
1 hvitløksbåt, finhakket
2 store håndfuller valnøtter - hakket
litt sukker
Det skal egentlig være litt Dubonnet i, men jeg har brukt buljong i stedet - til ønsket konsistens (ca 1 1/2 dl)

Fres løk og selleri/gulrot i oljen over svak varme i ca 8-10 min. Tilsett hvitløk og stek i 1 minutt. Ha i sukker, valnøtter og tomat - tilsett krydder etter smak. La småkoke i 25 minutter uten lokk.

Spinat og ostesaus:
3 ss smør
2 ss olje
1 medium løk, fiiinhakket
3 ss hvetemel
1 ts sennepspulver - evt. Dijonsennep
melk til sausen blir passe tynn - ca en liter kanskje?
ca 4 dl ost med sterk smak - jeg bruker cheddar
salt og pepper
250 g spinat - frossen eller frisk (frisk er best!!)
2 ss hakket basilikum

Smelt smør og olje, ha i løk. Stek i 5 minutter, tilsett melet. Rør i ett minutt, ha i sennep og melk litt etter litt mens du rører kraftig. Når sausen er passe tynn i konsistensen, klumpfri og koker - ta den av varmen og ha i 2/3 av osten. Smak til med salt, pepper og revet muskatnøtt hvis du har. Ha til slutt i spinaten og basilikum.

Sett ovnen på 180 grader. Legg lasagnaen lagvis, med spinat og ostesaus først, så valnøttsaus, så lasagneplater (gjerne spinatplater hvis du finner) - øverst skal du ha et lag med en av sausene. Strø over resten av osten - og sett i ovnen i 45 minutter.

Server med salat og evt. brød.

Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:19   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er også storforbrukere av frossen spinat i terninger. Aldri tomatbasert uten spinat. Og som oftest klarer vi å snike inn litt spinat i en middagsrett uansett innhold .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 08:58   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Vi er også storforbrukere av frossen spinat i terninger. Aldri tomatbasert uten spinat. Og som oftest klarer vi å snike inn litt spinat i en middagsrett uansett innhold .

Ja, spinat er jo både innmari godt og sunt. Jeg skjønner ikke egentlig hvorfor vi ikke bruker mer av det. Skal skjerpe meg litt i tiden fremover. Det er jo i grunnen veldig enkelt.

Vi har nemlig et sånt forhold til sopp. Det er utrolig få retter som serveres hjemme hos oss uten sopp, men sopp har jo ikke egentlig noen næringsverdi.

Gammel 19-04-07, 09:51   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke spinat er særlig godt . Men smaken forsvinner når man har den i annen mat, og sunn er den jo.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 10:40   #16
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg synes ikke spinat er særlig godt . Men smaken forsvinner når man har den i annen mat, og sunn er den jo.

Ikke jeg heller. Egentlig litt kvalmende. Men jeg har aldri prøvd i tomatsaus (lasagne eller lignende). Får prøve det også tenker jeg.

Gammel 19-04-07, 10:41   #17
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Spinat er godt!

Gammel 19-04-07, 11:19   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg synes faktisk spinat er kjempegodt, og det synes snuppa på 2 også. Hvis vi spiser ute, så velger jeg ofte retter med spinat i nettopp fordi det er spinat i dem.

Er det noen som har smakt sånn indisk spinatcurry med ost i? NAM!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.