|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
can-jur
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Vis man greier å regulerer adopsjon fra fattige land, på en slik måte at barn ikke blir "handelsvare" burde det også være mulig å regulere surrogati.
|
|
|
|
#42 |
|
Peppy!
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?
Det tror jeg ikke noe på. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke noe ulovlig ved å benytte seg av surrogatmor i India.
|
|
|
#44 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
No offence, egentlig, men det høres helt vanvittig ut. Barna dine er produsert på uakseptabel måte, så da skal du ikke få ivareta dem og sørge for at de utvikler en trygg tilknytning til deg?
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Hvis kvinner ønsker å bære fram andres barn, helt greit. Det jeg reagerer på er kjøp og salg av mennesker. Fattige folk som ikke hat så mange andre valg. Det synes jeg faktisk det er rart at man benytter seg av. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Peppy!
|
I see your point. Men ok, se bort fra pengebiten. Slik det fungerer i dag må mor adoptere surrogatbarnet, ettersom biologisk mor per definisjon er fødende mor. Dersom det ble utført i Norge, av norsk helsevesen så vil klinikken kunne bekrefte at surrogatsvangerskapet var utført ihht regelverket, og mors og fars navn ville kommet på fødselsattesten. Det vil medføre betydelig lavere risiko for mor (som personlig er mitt største ankepunkt mot selv å noen gang skulle benytte surrogacy), som vil gjøre Norge til et preferert alternativ. Slik tilrettelegging tror jeg ville redusere behovet for indiske surrogatmødre, og være et skritt i riktig retning. Å totalforby surrogatsvangerskap tror jeg ikke hjelper noe som helst, det vil kun bli flere dodgy løsninger. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#49 |
|
Peppy!
|
Det du ikke vil få til lovlig er å benytte et donert egg. Å bruke ditt eget egg er det som kalles "tradisjonelt surrogatsvangerskap". Vanligvis ønsker surrogatmødre å benytte noen andres egg, såkalt "gestational surrogacy". |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Shake it out!
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg tror ikke at de som velger surrogasi nødvendigvis er folk som ikke får adoptere. Sannsynligvis heller folk som ikke ønsker å adoptere. Enten fordi de ikke klarer å slå fra seg tanken om egenfødte barn, eller fordi de ikke orker den lange ventetiden det omfanget for adopsjon. Å måtte vente 5-6 år kan ta motet fra se aller fleste.
|
|
|
#52 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg har fortsatt ikke bestemt meg, men ser jeg er på linje med Shute her når jeg leser tråden.
|
|
|
#53 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?At man ikke er til stede når barna fødes er jo en risiko man bør ha vurdert ved surrogati. At MM skulker jobben for å dra på diplomatpass til et sykehus synes jeg igrunnen ikke noe om. Hadde feks naboen min gjort noe tilsvarende synes jeg det hadde vært topp. Men hun hadde da i større grad reist som privatperson, ikke som kongelig med slike privilgeier.
|
|
|
#54 |
|
Multitaskingmaniac
|
Helt enig. At hun dro sier ingenting om hva hun mener i denne debatten, hun hjalp ett vennepar og jeg syne det er veldig snilt gjort av henne.
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?For det første, Pelle, vi vet vel ingenting om hun skulket jobben? For det andre er det ganske vanlig å være god venn med folk man jobber tett med. Det får være måte på til sniping, da.
|
|
|
#56 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mon'tro hva det kostet oss skattebetalere.....
|
|
|
#57 |
|
Multitaskingmaniac
|
Og i verdens rikeste land!
|
|
|
#58 |
|
Men dekkes også sikkerhetsvaktene fra Politiets sikkerhetstjeneste via det samme budsjettet?
|
|
|
#59 |
|
Ja, det er nok en rekke andre som føler at det er en overflod på mange offentlige områder. Som f.eks. innenfor helsevesen og politi. Og det i verdens rikeste land!
|
|
|
#60 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Vi bruker da alle av skattepengene hver eneste dag, sånne argumenter syns jeg er så utrolig tullete. En fødsel f.eks. koster i snitt 60 000 kroner. Fra barna blir født til de går ut av videregående bruker staten i snitt 1,9 millioner kroner per barn bare på barnehage, skole og barnetrygd. Med tre unger suger du penger ut av statskassen daglig. |
|
|
|
![]() |
|
|