Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieser
Vi sluttet å få gaver fra tanter og onkler på farssiden omtrent når vi flyttet hjemmefra mener jeg å huske (etter videregående). De på morssiden fikk vi aldri julegaver fra, de bor alle i utlandet. De gav oss heller en liten oppmerksomhet når vi var hos dem på sommerferie.
Når det gjelder våre nieser og nevøer, gir vi gaver ut året de er 18. Det betyr at i perioder sender vi gaver til noen barn i en søskenflokk, men ikke alle. På et eller annet tidspunkt må man stoppe gaveflommen, ellers blir det jo bare flere og flere man må kjøpe gave til. Vi har kun nevøer og nieser på min manns side, og alle bor langt unna oss pent fordelt over hele Sør-Norge. Det er snakk om 11 stykker, og det er ikke enkelt å finne på gaver hvert år som ikke er knuselige, ikke er tunge og passer inn i Postens emballasje. Mange av disse nevøene og niesene har vi også liten kontakt med siden de bor langt unna og er langt eldre enn våre barn. Tidligere ga vi også gaver til foreldrene deres (altså søsken og halvsøsken av min mann), men det sluttet vi med etter avtale med dem for en del år tilbake. Jeg brukte ofte over 1000 kr bare på å sende gavene og det ble for drøyt.
På min side har vi ingen nevøer og nieser, så der gir vi gave til mine brødre og svigerinner.
Det betyr at jeg og min mann ikke får så mange gaver, men det gjør ingenting. Det er mange nok å kjøpe til uansett!