|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Noen som fermenterer?Jeg har så lyst til å begynne med det, men jeg kommer liksom ikke i gang. Det føles overveldende. Hva begynner jeg med? Hva er enkelt? Er det noe utstyr jeg må ha, hvor får jeg tak i det? Jeg har lest en bok om fermentering, veldig inspirerende, men ikke konkret nok til at jeg kommer i gang med noe. Det er mye jeg kunne tenkt meg å prøve. Sauerkraut, kimchi, agurker, sennep... Har googlet og lest oppskrifter også, men likevel kommer jeg liksom ikke i gang. Noen som har fermentert noe, som kan få meg i gang? Begynne med noe som er skikkelig enkelt er nok lurt. |
![]() |
![]() |
#2 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som fermenterer?Her burde det vært med noen linker.
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Noen som fermenterer?Følger med! Jeg vil prøve selv. Min venninne fermenterer nøtteoster (veganske), de blir knallgode. Jeg har ikke prøvd selv enda.
![]() |
#4 |
Stadig underveis
![]() Sv: Noen som fermenterer?På facebook er det en side kalt Wicked mums. Den drives av noen bloggere som jeg tror er i den gata.
![]() |
#5 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Noen som fermenterer?Du snakker ikke surdeig, men fermentering av vanlige dagligvarer. Og det skal bli godt? Skjønner modning av oster.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Noen som fermenterer?Planen er at det skal bli godt, ja. I tillegg sunt. Det blir jo en slags gjæringsprosess med melkesyrebakterier, slik at maten blir probiotika rett og slett. Bra for magen. Også får maten lang holdbarhet på denne måten. Sauerkraut er jo noe som minner om vår surkål, men den er fermentert istedet for tilsatt eddik. Kommer vel opprinnelig fra Tyskland eller deromkring. Det står en fremgangsmåte her f.eks. men jeg har lest så mye forskjellig at det går rundt i topplokket. Ferdig etter en uke skriver noen, mens andre skriver at det tar 4 mnd. Også er det litt om og men med hva slags krukker man kan fermentere i, det skal helst ikke komme oksygen til for da kan det bli mugg, men det er ikke farlig sier noen, mens andre sier at da må man kaste hele skiten og begynne på nytt, men hallo - hvis det tar 4 mnd å komme dithen også må man kaste alt så vil jeg helst prøve å gjøre det mest mulig riktig fra starten for å unngå det og da trenger jeg personlig oppfølging. |
![]() |
![]() |
#7 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Noen som fermenterer?Jøss.
![]() |
#8 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Noen som fermenterer?Vi lagde sauerkraut på mikrobiologilaben da jeg studerte. Det var artig, men det var ingen som turte smake på den da den var ferdig.
![]() |
#9 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som fermenterer?Mine foreldre fermenterte sauerkraut når jeg var yngre. Husker at det ble gjort i en veldig stor krukke som stod på bakken og var utrolig tung. Det ble veldig godt da. Men husker jo selvsagt ikke hva de gjorde med det. Husker at salt var innvolvert og at toppen hadde ne brimme og når det var vann i den brimmen så var det tid for å røre. Beklager at hukomelsen min ikke er helt på topp men kansje det var til noe hjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Noen som fermenterer?Jeg har kjøpt flere bøker med mer detaljerte beskrivelser. Håper det gjør susen! |
![]() |
![]() |
#12 |
Off the map.
|
![]() Sv: Noen som fermenterer?Bloggen hennes heter Fra jord til bord - og her er linken rett til fermenteringsdelen: http://gryhammer.blogspot.no/search/label/Fermentert
![]() |
#13 |
Stadig underveis
![]() Sv: Noen som fermenterer?Hun er en av bloggerne bak Wicked mums som jeg nevnte ovenfor.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Noen som fermenterer? |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Noen som fermenterer?Ok, nå har jeg omsider laget noe. Kjøpte meg kefirkorn og lager kefir. Smakte på første porsjon nå nettopp. Det smakte sur melk, rett og slett. Men jeg er ikke så kresen, det skal gå ned. Faktisk smakte det slett ikke verst med en dråpe stevia og litt kanel, men jeg skal nok fint klare å venne meg til å drikke den naturell også. Barna må nok utstyres med neseklyper om jeg skal klare å få lurt i dem dette stoffet. Men kamuflert i en smoothie bør det gå helt fint. Neste eksperiment tror jeg blir fermentert sennep, jeg har funnet en oppskrift. |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Noen som fermenterer?Ja, kefirkorn! |
![]() |
![]() |
#19 |
Leser
|
![]() Sv: Noen som fermenterer?Jeg lurer på om jeg har drukket fermentert øl? Det var skikkelig surt. (Tror dog den sunne effekten uteble)
![]() |
#20 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Noen som fermenterer?Den eplecideren så god ut. Kan man bare ha litt eplecidereddik i eplejuice og så blir det cider? :domm: Skal det dekkes til? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|