Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Denne bloggen... Hva tenker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-12, 01:06   #601
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Skremmern: En enorm totalbelastning, kanskje? Men jeg lurer på på hvilken sykdom som kan bli utløst av f.eks overvekt + mistrivsel på jobben, eller ekteskapsproblemer + dårlig selvtillit.
Men, selvsagt, hadde mannen ut av det blå kommet og sagt at han ville skilles i kveld, tror jeg neppe jeg hadde klart å gå på jobb i morgen. Jeg ville dog ikke vært direkte syk, bare ikke orket å face arbeidsoppgavene mine fordi jeg ville vært helt satt ut og bunnløst fortvilet.

Klart det er forskjell på hvor disponible folk er for sykdom og hvor god helsen er i utgangspunktet. Det er nettopp derfor noen bukker under, mens andre tilsynelatende tåler hva som helst.

Ellers: Ja, det er interessant å reflektere rundt hva som er sykdom og hva som er livet. Hvor går grensen?

Gammel 17-12-12, 10:20   #602
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, og i Norge i større grad enn i andre land, fordi det er opplest og vedtatt at det er mulig og lov å bli syk av slike ting.

Du mener at det kun er psykisk, ikke fysisk? Eller at psykisk belastning "egentlig ikke" gir fysiske symptomer? I Norge har vel ikke legene anledning til å sykemelde pga sorg, f.eks., jeg husker det var mye omtalt etter 22/7.

Gammel 17-12-12, 10:25   #603
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Økonomiske, ekteskapsproblemer, sorg, konflikt på arbeidsplass er blant noen årsaker som ikke er gyldig sykmeldingsgrunnlag. Lege skriver gjerne da depresjoner og annen diagnoser i stedet.
Dette står vel i folketrygdloven, må evt lete opp link.

§ 8-4. Arbeidsuførhet Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.

Kilde: Folketrygdloven.

Samtidig leste jeg at etter 22.7 ble arbeidsgivere bedt om å vise skjønn til arbeidstakere som hadde blitt rammet av tragedien nettopp fordi sorg ikke er gyldig sykmeldingsårsak.

Sist redigert av Millen : 17-12-12 kl 10:33. Årsak: la til noe.
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 10:27   #604
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan skjønne at det kan være vanskelig å gå på jobb rett etter en trøkk i trynet, altså, men spørsmålet er hvor lenge det sitter i kroppen,på hvilken måte (får man f.eks uutholdelige smerter i armene av psykiske trøkker?) og i hvor stor grad man er nødt til å være langtidssykmeldt etter slike slag. Jeg tror at gruppen man bør gjøre noe med er her ( i tillegg til de som jukser og vet om at de jukser) for her blir det utrolig mye synsing fra både lege pasient, og er man usikker, er det vel som regel pasisenten som får det som han vil.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 10:40   #605
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Rine, enig med deg her.
Men jeg tror at jo lengre enn er borte fra jobb dess vanskligere blir det å komme tilbake. Det er en av grunnene til at sykmeldingsordingene ble endret 01.07.11 med tettere oppfølging fra arbeidsgiver til arbeidstaker. Det legger mer press på begge parter om å komme tilbake. Derfor skal gradert sykmelding benyttes i størst mulig grad. Det er heller ikke bare arbeidsgivers ansvar når det gjelder sykmeldte arb. takere, som sykmeldt arb.taker har en også plikter.

Ref. arbeidsmiljøoven:

§ 2-3. Arbeidstakers medvirkningsplikt

f)medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplaner ved helt eller delvis fravær fra arbeidet på grunn av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, g)delta i dialogmøte etter innkalling fra arbeidsgiver, jf. § 4-6 fjerde ledd.

Gammel 17-12-12, 10:43   #606
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Klart det er forskjell på hvor disponible folk er for sykdom og hvor god helsen er i utgangspunktet. Det er nettopp derfor noen bukker under, mens andre tilsynelatende tåler hva som helst.

Ellers: Ja, det er interessant å reflektere rundt hva som er sykdom og hva som er livet. Hvor går grensen?

Det forbauser meg alltid hvor mye folk evner å ta seg sammen, fordi de MÅ, i deler av verden med et helt annet sikkerhetsnett og helsevesen enn det vi har.

Vi er skrudd sammen ulikt, så klart, og mange av disse helsemessigefaktorene går i arv. Min erfaring er at det ofte er de samme personene som går igjen med stadig ulike diagnoser, både forbigående og kroniske. Autoimmune og psykiske. I tillegg til at deres barn også oftere er hjemme fra skole. Det finnes vel forskning som viser dette også, tror jeg.

Jeg mener at vi ikke til enhver tid skal medisinere vekk eller sykliggjøre det som er en helt normal del av det å leve. Jeg tror faktisk at særlig triste hendelser bearbeides bedre og lettere hvis vi tillater oss selv å kjenne på hvordan det EGENTLIG føles. Som en norm, så klart, det vil alltid være unntak.

Gammel 17-12-12, 13:11   #607
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det forbauser meg alltid hvor mye folk evner å ta seg sammen, fordi de MÅ, i deler av verden med et helt annet sikkerhetsnett og helsevesen enn det vi har.

Men er det korrekt, det du påstår? At man er "flinkere" til å ta seg sammen i andre land, enn man er i Norge? Som du sikkert vet, så er slike ting svært sammensatt. Hensyn som må tas, er for eksempel at Norge i forhold til svært mange andre land har høy sysselsetting. En annen ting er belastningen på folk når de strekker seg for langt. For eksempel.

Det sagt, så er det jo opplagt at med gode sikkerhetsnett så er det færre som biter tennene sammen og "gjør det de må" for å få mat på bordet. Men jeg er glad for at vi i Norge ikke trenger å kjøre oss i grøfta for at ungene skal ha mat og klær, men heller kan få støtte fra staten mens man restituerer seg. Jeg syns det er en styrke, ikke en svakhet man må forsvare.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 13:22   #608
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Vi er skrudd sammen ulikt, så klart, og mange av disse helsemessigefaktorene går i arv. Min erfaring er at det ofte er de samme personene som går igjen med stadig ulike diagnoser, både forbigående og kroniske. Autoimmune og psykiske. I tillegg til at deres barn også oftere er hjemme fra skole. Det finnes vel forskning som viser dette også, tror jeg.

Jeg mener at vi ikke til enhver tid skal medisinere vekk eller sykliggjøre det som er en helt normal del av det å leve. Jeg tror faktisk at særlig triste hendelser bearbeides bedre og lettere hvis vi tillater oss selv å kjenne på hvordan det EGENTLIG føles. Som en norm, så klart, det vil alltid være unntak.

At det er de samme personene som går igjen med ulike diagnoser synes jeg slett ikke er så rart. Om en går med en kronisk lidelse over tid, og det tar tid før en får den rette hjelpen så vil det ofte balle på seg. At en i tillegg må forsvare/forklare hvorfor man er syk gjør ikke ting lettere. Det tar også på psyken å gå med f.eks store smerter eller at en ikke blir forstått.

Er enig i det siste du skriver om å ikke sykeligjøre eller medisinere vekk ting i livet som er trist og som er endel av livet.

Motgang, triste hendelser og vondter er endel av livet men det er summen av slike ting som ofte gjør at kroppen sier stopp.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 14:14   #609
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Bloggeren har et nytt innlegg. Han skriver at damen som ville hjelpe henne har blitt hetset og trakassert i helgen. Han skriver ikke noe om hvor og hvordan. Han skriver også at vi som diskuterer bloggen - det har han ingen ting i mot, så lenge det er på et saklig plan.

Gammel 17-12-12, 15:25   #610
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men er det korrekt, det du påstår? At man er "flinkere" til å ta seg sammen i andre land, enn man er i Norge? Som du sikkert vet, så er slike ting svært sammensatt. Hensyn som må tas, er for eksempel at Norge i forhold til svært mange andre land har høy sysselsetting. En annen ting er belastningen på folk når de strekker seg for langt. For eksempel.

Det sagt, så er det jo opplagt at med gode sikkerhetsnett så er det færre som biter tennene sammen og "gjør det de må" for å få mat på bordet. Men jeg er glad for at vi i Norge ikke trenger å kjøre oss i grøfta for at ungene skal ha mat og klær, men heller kan få støtte fra staten mens man restituerer seg. Jeg syns det er en styrke, ikke en svakhet man må forsvare.

Jeg vet ikke om det finnes forskning på dette. Jeg mener jo heller ikke primært f.eks samlivsbrudd i den amerikanske middelklassen, men kanskje i større grad mennesker som lever under vesentlig dårligere kår og som opplever at hver dag er en kamp for seg selv og familien.

Det å få hjelp til selvhjelp er en styrke for alle.

Gammel 17-12-12, 15:33   #611
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

At det er de samme personene som går igjen med ulike diagnoser synes jeg slett ikke er så rart. Om en går med en kronisk lidelse over tid, og det tar tid før en får den rette hjelpen så vil det ofte balle på seg. At en i tillegg må forsvare/forklare hvorfor man er syk gjør ikke ting lettere. Det tar også på psyken å gå med f.eks store smerter eller at en ikke blir forstått.

Er enig i det siste du skriver om å ikke sykeligjøre eller medisinere vekk ting i livet som er trist og som er endel av livet.

Motgang, triste hendelser og vondter er endel av livet men det er summen av slike ting som ofte gjør at kroppen sier stopp.

Det er klart finnes folk med generelt dårlig helse. Det er ikke alltid det ligger kroniske smerter eller en kronisk lidelse i bunn heller. Den kan være livstil og mangel på evne til å komme i gang med trening eller annet. Jeg har hatt folk på utplassering, som etter 2 år borte fra arbeidslivet på grunn av dårlig rygg, aldri i den perioden hadde gjort en ryggøvelse på egenhånd, hjemme. Ingen hadde satt noe krav om det, og hun så faktisk ikke poenget, siden ryggen var grei nok hvis hun bare ikke var i jobb.

Gammel 17-12-12, 15:40   #612
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Bloggeren har et nytt innlegg. Han skriver at damen som ville hjelpe henne har blitt hetset og trakassert i helgen. Han skriver ikke noe om hvor og hvordan. Han skriver også at vi som diskuterer bloggen - det har han ingen ting i mot, så lenge det er på et saklig plan.

Hetset og trakassert? Ja, ja, da kan vi kanskje slå fast at han har en tendens til å omågs sannheten litt løslig.

Gammel 17-12-12, 15:42   #613
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hetset og trakassert? Ja, ja, da kan vi kanskje slå fast at han har en tendens til å omågs sannheten litt løslig.

Jeg tror ikke han henviste til denne tråden.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:43   #614
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg tror ikke han henviste til denne tråden.

OK, da trekker jeg det tilbake.

Gammel 17-12-12, 15:47   #615
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg lurte også på om det var denne tråden han henviste til først, men siden han har dratt opp diskusjoner på diverse forum under regner jeg med han mener det er noen som har henvendt seg direkte til henne.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:49   #616
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det dere sier er at internettet er større enn FP?!?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:55   #617
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Umulig

Gammel 17-12-12, 15:59   #618
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Nei, nei - sikkert bare noe han sier for å gjøre seg interessant.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 16:08   #619
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Jeg lurte også på om det var denne tråden han henviste til først, men siden han har dratt opp diskusjoner på diverse forum under regner jeg med han mener det er noen som har henvendt seg direkte til henne.

Kunne jo vært denne tråden, vi VAR på god vei til å være iskalde og mangle forståelse inntil noen av brukerne her inne selvfølgelig måtte være rause og varme og skrive hyggelige innlegg. Pføy

Gammel 17-12-12, 16:44   #620
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Kunne jo vært denne tråden, vi VAR på god vei til å være iskalde og mangle forståelse inntil noen av brukerne her inne selvfølgelig måtte være rause og varme og skrive hyggelige innlegg. Pføy

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.