Sv: Hund eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av Morella, her.
Hun bjeffer konstant om vi viser tegn til å gå ifra henne. Jeg er hjemmeværende, men har behov for å gå ifra henne ved feks. levering i barnehagen.
Hun har bitt hele tiden ja. Hun bet ikke hardt i begynnelsen, men det gjør hun nå. Kun for å få oppmerksomhet.
Mitt råd er å søke profesjonell hjelp, bruk noen hundrelapper nå for å få en plan for hvordan dere skal håndtere det.
Vi har en mentalt sterk hund og vi har vært nødt å være veldig strenge når det gjelder bjeffing. Ikke når han er alene hjemme, men når han ser hunder utenfor, hvilket skjer ofte. Nå trenger jeg bare knurre (ja, hundeknurr) til ham så stilner han om han begynner.
Det er også viktig å lære hundene hva nei betyr. Hvordan skal de skønne hva de skal gjøre nr ma dier nei? Legg frem noe godt på gulvet, ha på bånd og gå forbi. Når hunden trekker mot det gode så sier du nei. Gjerne som en mann, veldig bestemt og med en mørk stemme. Fortell så hunden hva du vil at den skal gjøre i stedet. Dvs sitt. Så masse ros når den sitter og når den viser at den skjønner hva nei er.
|