|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
flisespikker
|
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringFaktabøker var stas hos Poden da han var ganske ny som leser.
|
|
|
#22 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringTakk for alle tips.
|
|
|
|
#23 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringNår det er så tungt å få til å lese, så er det viktig å finne noe han har lyst til å lese, og som ikke skremmer ham med omfanget. Det er uhyre viktig at det leses hver dag, men dere må ikke lese samme bok og sammenhengende lange bøker.
|
|
|
#24 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åring
|
|
|
#25 |
|
Trøtt
|
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringDen Store Faktaboken og tilsvarende faktabøker er stas her i huset. Særlig er det verdensrommet som fenger akkurat nå. Ellers har vi mye glede av å finne igjen bøker 1.klassingen leste da hun var yngre: alle gamle barnebøker med bilder (Karsten og Petra, Ludde, Albert Åberg, Gubben og Katten osv) leser vi om igjen nå, og vi leser annen hver side for hverandre.
|
|
|
#26 |
|
flisespikker
|
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringGamle billedbøker, ja - Ruffen-bøkene fikk en renessanse hos Poden da han var på den alderen. De fungerer jo egentlig minst like godt for småskolebarn som for yngre, mener jeg.
|
|
|
#27 |
|
Trøtt
|
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringRuffen ja, han har vi også kost oss mye med i høst. Og så må jeg si at å lese annenhver side i starten, slik at barnet får jevne pauser og ikke følelsen av at bare de må gjøre jobben, kan være veldig motiverende.
|
|
|
#28 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringSmart. Jeg har ikke lest hele sider men vi avtaler at han leser et kapittel og så leser jeg neste innimellom og lest på nytt det han har lest noen ganger hvor det har stoppet mye opp sånn at han skjønner historien.
|
|
|
|
#29 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringDette med å lese litt hver fungerer fint hos oss også. Da føler hun at vi deler "byrden" litt.
|
|
|
|
#30 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringVi leser fortsatt ofte annenhver side for vår lesesterke sjuåring. Hun får både lesetrening og kosen ved å bli lest for, og er veldig glad i den ordningen.
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringGå innom et godt bibliotek og be om hjelp. De har utrolig mye. Ark bokhandel har også mye synes jeg.
|
|
|
#33 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringKnotten er som Tjorvens Snuppa og livredd for alt han ikke har prøvd enda.
|
|
|
#34 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åringEn greie som kan være fin, om det stokker seg og han ikke får til å lese, er å stoppe opp, og lese om igjen det som var vanskelig tre-fire ganger (ikke for lange tekstbiter) og la ham oppleve at det blir enklere når han har lest ordene flere ganger. Det er jo det rask lesing handler om, at man har så mye erfaring og har sett ord og bokstavkombinasjoner så mange ganger at man leser dem automatisk riktig.
|
![]() |
|
|