|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Skostr. til litt større barn ...
jeg hadde gått opp to størrelser da jeg antar at de primært skal brukes neste vinter. De kan plutselig vokse mye. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
I endring
|
Sv: Skostr. til litt større barn ...Det er en plage med små føtter også, min 9åring har akkurat fått store nok føtter til at han kan komme seg ut av småbarnsskoene, samme problemet har vi når lille frøken skal ha sko, de som passer til aldren er så alt for store til henne.
|
|
|
#23 |
|
Fortynnet
|
Sv: Skostr. til litt større barn ...Jeg beregner vel omtrent like mye ekstra plass som til mindre barn. Tviler meget sterkt på at elleveåringen (med en far med skonummer 47) kommer til å ende på sin nåværende størrelse 37-38. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skostr. til litt større barn ...Hvis jeg skulle gå opp 2 størrelser, så hadde vi endt på 41-42. Jeg har problemer nok med å finne vintersko - jeg har faktisk enda ikke funnet, så jeg kjøper når jeg finner noen som passer. De skal sitte godt på foten med Ulvang-sokker, men 2 nummer for stor høres faktisk direkte smertefullt. Jeg synes jeg ser at jeg selv skulle vagget rundt i sko 2 nummer for stor.
|
|
|
#25 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skostr. til litt større barn ...Jeg kan heller ikke forstå at noen vokser så fort i bena at sko som er 2 størrelser for store er gode å gå på. Her kan vi max gå én størrelse opp, og da holder som regel skoene to sesonger.
|
|
|
|
#26 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skostr. til litt større barn ...Takker for svar
|
|
|
|
#27 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Skostr. til litt større barnDEt kommer jo litt an på hva man regner som "passe". Jeg regner en sko for "passe" hvis det er rundt 1,5 cm fra der tåen stopper til der sålen stopper.
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Skostr. til litt større barnMen skal skoene brukes nå eller til neste høst/vinter? Det syns jeg er en vesentlig forskjell. Hvis nå så skulle jeg velge en størrelse opp, ved neste høst/vinter to størrelser opp. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Skostr. til litt større barn
Foten skal ha 0,7 cm bevegelsesrom. Da passer skoen akkurat. Barn som vokser må ha litt å gå på. En størrelse opp i sko tilsvarer jo 0,5 cm, så 1 cm å vokse på er 2 størrelser. 1,5 cm er altså nesten 2 skostørrelser + 0,7 cm bevegelsesrom. 1,5 skal jo være plenty i vintersko, med beregnet plass til tykkere strømper, så i vanlige sko vil det være i meste laget.
|
|
|
|
#31 |
|
Fortynnet
|
Jeg har prøvd å si til mannen min at 45 virker litt søtere enn 47, men gidder han å lide litt for søtheten? Neida. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Personlig pessimist
|
At én skostørrelse opp tilsvarer 0,5 cm er vel nokså fastsatt. Og foten beveger seg 0,5-0,7 cm når man går. En sko som er 0,7 cm skal da passe akkurat uten noe å gå på. Da vil jeg tro 1,5 cm er noe mer enn akkurat passe, ja?
|
|
|
|
#33 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
|
|
#34 |
|
Personlig pessimist
|
Neida, jeg kjøper ikke sko som passer akkurat. Jeg kjøper sko som de kan vokse i. Til mine er 1,5 cm i drygeste laget, for de har aldri vokst to størrelser på ett år, slik mange andre barn gjør. Da er skoene alt for store når de tas i bruk, og sesongen ferdig før de er vokst i. Så her holder det med 1 cm i vanlige sko, da har de én størrelse å vokse på. I vintersko går det med 1,5 cm, for da bruker de gjerne tykkere strømper.
|
|
|
|
#35 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Skostr. til litt større barnHvis den andre skoen er passe nå ville jeg gått opp en str. Så ville jeg heller kjøpt to par, et par i neste str til nå og et par to str opp til neste år.
|
|
|
#36 |
|
Opp og fram, - framover
Sv: Skostr. til litt større barnSom akkurat såvidt passe, tenker jeg at tærne omtrent når helt fram i skoen. Ikke mange mm å gå på nei.
|
|
|
|
#37 |
|
Personlig pessimist
|
Da er de vel for små? Foten skal ha 0,5 cm å bevege seg på. Men det er jo ikke lett å kjenne fra utsiden. Man bør vel ta ut sålen og måle mot foten.
|
|
|
|
#38 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Skostr. til litt større barnJeg hadde nok bare gått opp en str uansett.
|
|
|
#39 |
|
Opp og fram, - framover
Ja, dem er for små i mine øyne, men ikke i hans
|
|