Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Leser du for barna dine?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Leser du for barnet ditt?
Jeg leser daglig for barnet (0–2 år) 10 7,35%
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (0–2 år) 9 6,62%
Jeg leser iblant for barnet (0–2 år) 3 2,21%
Jeg leser sjelden for barnet (0–2 år) 0 0%
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (0–2 år) 1 0,74%
Jeg leser daglig for barnet (3–5 år) 43 31,62%
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (3–5 år) 25 18,38%
Jeg leser iblant for barnet (3–5 år) 11 8,09%
Jeg leser sjelden for barnet (3–5 år) 1 0,74%
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (3–5 år) 0 0%
Jeg leser daglig for barnet (6–9 år) 36 26,47%
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (6–9 år) 29 21,32%
Jeg leser iblant for barnet (6–9 år) 22 16,18%
Jeg leser sjelden for barnet (6–9 år) 5 3,68%
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (6–9 år) 3 2,21%
Jeg leser daglig for barnet (10 år eller eldre) 4 2,94%
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (10 år eller eldre) 5 3,68%
Jeg leser iblant for barnet (10 år eller eldre) 13 9,56%
Jeg leser sjelden for barnet (10 år eller eldre) 6 4,41%
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (10 år eller eldre) 10 7,35%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-13, 11:40   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leser du for barna dine?

Jeg leser daglig for seksåringen og flere ganger i uka for tiåringen. Seksåringen er det siste året blitt fortrolig med lange kapittelbøker, og vi har endelig kastet oss over den virkelige klassiske barnelitteraturen, som jeg elsker. I julen leste vi En liten prinsesse, og nå har vi akkurat begynt på Den hemmelige hagen, begge av Burnett.

Tiåringen har dysleksi og leser ikke selv, annet enn under sterk tvang. Hun er dog svært belest og hører på lydbøker hver dag. Jeg leser også for henne flere dager i uken. Vi har akkurat tatt skrittet fra barnelitteratur til "voksenbøker" og holder for tiden på med Greven av Monte Cristo. ( )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 11:59   #22
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser aldri for barna min (nå). Gjorde det før da de var mindre. Mannen min leser ikke for dem nå, og har haller ikke lest mye for de tidligere.

Vi deler leseopplevelser ved hjelp av lydbøker og ved å lese de samme bøkene. Det har etterhvert utviklet seg en presedens til at jeg velger lydbøkene, og så etterleser jeg det de liker og anbefaler meg av fysiske bøker. (Ett unntak som jeg kan komme på og det er trilogien som starter med dødslekene. Der var jeg først.)

Akkurat nå leser jeg denne etter anbefaling:

Gammel 09-01-13, 12:15   #23
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vi leser daglig for 5-åringen, det har vi alltid gjort. Akkurat nå leser vi Doktor Proktor.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 12:20   #24
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Vi leser daglig for snart fireåringen, ved leggetid. Jeg leser endel på jobb også, og henter nok endel inspirasjon der. Ellers har vi bokklubbmedlemskap, og jeg leser omtaler før jeg velger om månedens pakke skal få innpass eller ei.

Gammel 09-01-13, 12:26   #25
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leser for begge barna flere ganger i uka. Som oftes samtidig. De får velge bøker selv, annen hver gang. Var dårlig til å lese i høst, for snuppa leser selv. Men hadde som nyttårsforsett å lese mer.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 12:41   #26
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser stort sett hver kveld for 7-åringen. Han leser veldig godt selv, men liker at vi leser for ham.

Gammel 09-01-13, 12:53   #27
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jepp, hver kveld for både fireåringen (i dag! ) og seksåringen. Kan bare glemme å droppe det, særlig for fireåringen som skal leses for om klokka så er langt over sengetid og hun har sovnet i bilen på vei hjem fra selskap. Selv på julaften, i halv ti-tida, når øynene rullet i hodet hennes og hun i praksis halvsov der hun krøyp oppi senga, måtte vi gjennom en liten "Når to ..."-bok.

Vi leser hver vår kapittelbok for dem (for øyeblikket Narnia og Hakkebakkeskogen), og så leser jeg med dem sammen de kveldene pappaen jobber. Da blir det ofte eventyr, Barbapapa eller Charlie og Lola.

Gammel 09-01-13, 12:58   #28
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser for treåringen hver kveld, men aldri for tiåringen lenger. Det hender dog ofte at jeg leser bøkene hun har lest og at vi har diskusjoner og meningsutvekslinger om dem.

Treåringen velger bok selv hver kveld selv om jeg av og til styrer henne litt så vi får lest litt lengre bøker også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 13:04   #29
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi leser daglig for fireåringen og seksåringen. Yngste bytter ofte bok, hun liker dyrehistorier og Lotta. Eldste leser Matilda av Roald Dahl. Og hun liker Ola Lund Kirkegaards bøker, nå Orla Froskesnapper.

Gammel 09-01-13, 13:07   #30
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Snuppa vår er snart tre, og vi leser hver dag. Hun elsker bøker, og har klare favoritter.
Vi leser gjerne ei bok når vi kommer hjem fra bhg, kanskje en etter middag, og alltid en bok på,senga.

Gammel 09-01-13, 13:12   #31
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Vi er ofte på biblioteket der hun får velge bøker selv (med litt hjelp). Og så tar jeg alltids med noen bøker jeg har fått anbefalt eller nye bøker som virker bra. Spør ofte de som jobber på barneavdelinga om tips. Det som ikke slår an blir levert tilbake, de andre forlenger vi et par ganger. De leses om igjen mange ganger.

Jeg leser daglig for både treåringen og seksåringen, og vi bruker biblioteket på samme måte som Venla. (Samme bibliotek også, antar jeg. De har ei veldig fin barneavdeling med veldig bra folk! Flott å få tips fra folk som vet hva de snakker om.)

Treåringen er glad i Lillesøster, Ludde, Albert Åberg og den typen bøker. Seksåringen har vokst litt fra billedbøker, men er ikke helt klar for de lange kapittelbøkene, så nå leser vi mormor og de åtte ungene.

Gammel 09-01-13, 13:15   #32
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Her leses det hver kveld for 10 år+ barn.

De er meget kapable lesere selv, men både foreldre og barn liker denne måten å avslutte dagen på.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 13:19   #33
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Det leses daglig for de to eldste, yngste blir det nok ikke fult hver dag, men nok ikke så langt fra heller.

Gammel 09-01-13, 13:20   #34
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser for jentene, (stort sett) ikke guttene.

Punktum på 4 leses for på senga, dette har vi akkurat begynt med for henne. I tillegg blir det gjerne ei bok eller to på ettermiddagen. Det er småbarnsbøker - Karsten og Petra, Mummi, etc. Har en venninne som har skrevet barnebøker, og disse er populære.

Rusket leser vi for på senga. Der er det de gamle klassikerne - Guro, Anne fra Bjørkely, akkurat nå holder vi på med Veien til Agra.

Guttene leser litt selv. Jeg har prøvd å gjennomføre lesing ved kveldsmaten, men det blir for urolig. Men prøver med jevne mellomrom. Det som går best da er kortere fortellinger.

Gammel 09-01-13, 13:39   #35
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi leser så og si hver dag for treåringen.

Vi leser flere ganger i uka for sjuåringen. Han leser leseleksa og så sitter vi sammen med han og hører på at han leser i egen bok i tillegg. Det er ikke alltid han er motivert for ytterlig lesing fra vår side etter det, så det blir ikke hver dag. Når han finner lydbøker han liker, hører han gjerne på dem i tillegg, mens han bygger Lego eller leker med Pokemon-figurene sine.

For niåringen leser vi så og si aldri. Hun hører ENORMT mye lydbøker og har hørt nesten hele bibliotekets utvalg av bøker merket opp til "fra 12 år" og også en del merket "Ungom". Hun hører både klassikere og ny litteratur i forskjellige sjangre. Jeg synes det er helt fantastisk at hun finner sånn glede i å høre og lese bøker og at hun allerede har fått med seg så mye forskjellig litteratur. I tillegg leser hun mye selv, gjerne minst to bøker i uka. Når hun leser selv foretrekker hun fantasy og krim.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 13:41   #36
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Leser en del for 1,5-åringen, men det er sjelden hun har så veldig ro til å sitte stille. Fireåringen leser vi, enten mannen eller jeg, hver eneste kveld.

Gammel 09-01-13, 13:56   #37
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser at i en ideell verden skulle jeg ha hørt mer av lydbøkene som Snuppa hører, lest bøkene hun leser og lest høyt for henne, slik at vi kunne ha snakket om bøkene i etterkant. Men tida strekker ikke helt til .... Og siden hun er så selvgående på området, blir det ikke prioritert. Akkurat nå er førsteprioritet å få Lillemann opp på et slikt ferdighetsnivå at han også synes det er OK å lese selv.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 14:12   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg nettopp bestemt meg for å gjeninnføre lesestund hver kveld.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 14:18   #39
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden velger stort sett ut bøkene han vil vi skal lese, men som regel er det jo vi som har kjøpt inn de bøkene han har å velge blant.

Gammel 09-01-13, 14:47   #40
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jentene (11 og 13) leser selv.
Minsten på snart 8 blir lest for 4-7 dager i uka. I det siste har jeg lest den første Doktor Proktor, nå har mannen begynt med Hobbiten.

Liten digresjon: Er Hobbiten passe litteratur for en snart 8-åring? Jeg har bare lest halve Hobbiten for 20 år siden.
Minsten holdt på å le seg ihjel av diktene til Dvergene i begynnelsen av boken, og nå er det visst litt skummelt med troll inne fjellet m.m (Mer husker ikke jeg) Men er det ikke for avansert for han?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.