Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Færre flyreiser i 2013?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-13, 09:57   #81
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Færre flyreiser i 2013?

Jeg kommer heller ikke til å kutte ned på antallet flyreiser. I fjor hadde jeg en flytur, og det var nordover på grunn av dødsfall i familien. I år er det planlagt en flytur med familien, og jeg synes ikke en flyreise i året er problematisk.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:02   #82
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg er til en viss grad uenig med deg. Alle kan ikke gjøre alt. Det jeg synes mange trenger aller minst, er enda flere felter hvor man skal påføres dårlig samvittighet og forsøke å være perfekt. Det må være lov til å gjøre en avveining og, innen rimelighetens grenser, tillate seg å ikke være like flink på alle miljøområder - synes jeg.

Selvfølgelig kan ikke alle gjøre alt, og det er ikke noe mål å være perfekt.

For meg er det ganske opplagt at vi ikke kan fortsette å forbruke slik vi gjør nå, og derfor er jeg opptatt av å leve mer miljøvennlig/bærekraftig. Det betyr ikke at jeg har tenkt å ende opp i en jordhytte og dyrke min egen mat, men jeg prøver å se hvilke områder jeg kan gjøre mitt - innen rimelighetens grenser. Transport er et sted det monner, og særlig flyreiser.

For meg er det utenfor rimelighetens grenser å måtte til Syden årlig (med mindre man gjør det av helsemessige årsaker), fly på helgeturer til storbyer og ende opp med 3-4+ flyreiser hvert år. Det betyr ikke at jeg ikke veldig gjerne skulle gjort det selv. Jeg savner sol og strand enormt etter å ha tilbrakt de siste seks sommerferier i Norge/Sverige. (Men vi har hatt veldig fine ferier likevel altså.) Vi planlegger en lengre ferie på den andre siden av kloden om 1-2 år og prøver å droppe flyreiser fram til da.

Dårlig samvittighet får man vel ikke hvis man mener det man gjør er greit.

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

(Og så går tankene mine en liten sveip innom Mickans venninner på Solsidan, må jeg innrømme.)

Jeg har ikke sett på "Solsidan", så den må du nesten forklare nærmere.

Gammel 10-01-13, 10:04   #83
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser heller ikke "Solsidan" så jeg skjønte den ikke. Regner med at det ikke er en særlig smigrende sammenligning, noen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:07   #84
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg ser heller ikke "Solsidan" så jeg skjønte den ikke. Regner med at det ikke er en særlig smigrende sammenligning, noen.

Solsidan hadde en (veldig morsom) episode der Mickan skulle ha middagsselskap og slet med å finne en meny. Samme hva hun lagde så var det noen som hadde hørt at det hun lagde skulle man unngå av miljøhensyn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:08   #85
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har du noe på dette? Jeg har aldri blitt helt klok på klimakvoter, og jeg trodde faktisk dette i hovedsak gjaldt industrien, ikke privatpersoner?

Grønn hverdag skriver litt om det her:
http://www.gronnhverdag.no/nor/Trans...nguage)/nor-NO
Hvis man kjøper FN-godkjente klimakvoter, kan man bidra til CO2-reduksjon (gjennom ulike prosjekter). For meg er det mer hensiktsmessig å redusere egen forurensing enn å betale andre for å redusere sin.

Gammel 10-01-13, 10:10   #86
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, jeg antok at jeg burde bli fornærmet men var ikke sikker.

Gammel 10-01-13, 10:13   #87
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har heller ikke sett Solsidan.

Jeg synes det er veldig bra du lagde denne tråden, noen. Det er en vanskelig problemstilling, særlig når man er glad i å reise og det er en viktig del av livet. Jeg kommer ikke til å la være å ta den turen med familien til Japan som vi drømmer om, og det blir nok en flytur til Hellas neste år. Det som er viktig for meg er å velge det mest miljøvennlige alternativet der det er mulig selv om det tar litt lenger tid og er litt mer kronglete (det hjelper selvfølgelig også å ha flyskrekk ).

Jeg jobber forøvrig på universitetet, og her blir alle ansatte oppfordret til å la være å fly hvis mulig, men samtidig må vi bestille reiser gjennom et byrå som bare tilbyr bestilling av flyreiser online - for togreiser er det mye mer omstendelig. Det oppmuntrer ikke akkurat til å følge anbefalingen ...

Gammel 10-01-13, 10:16   #88
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Solsidan hadde en (veldig morsom) episode der Mickan skulle ha middagsselskap og slet med å finne en meny. Samme hva hun lagde så var det noen som hadde hørt at det hun lagde skulle man unngå av miljøhensyn.

Ja, det var faktisk akkurat den episoden jeg tenkte på - så den tilfeldigvis på trimsykkelen i går kveld.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:18   #89
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer nok ikke til å droppe antall flyreiser, men det er fordi de er på et minimum allerede, i tillegg kjører vi knapt bil. Jeg lover å sjekke togmuligheter der det er en option i stedet for å fly.

Og dessverre er det slik at det er flyingen som er en miljøversting, og da kommer nesten alt annet til kort. Det er jo ikke slik at miljøtiltakene oppveier hverandre, slik at hvis man er en super kildesorterer har man grønt kort til å fly så mye man vil.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:23   #90
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ta på meg glorien og si at det nok ikke blir noen flytur på familien i år. Vi har vurdert frem og tilbake om vi skulle leie hus på Mallorca eller noe sånt, men ender nok med å leie hytte en times tid unna hjemme. Så får vi heller regne bort enn å bli sinnsyke på flytur med barn (1), barn (3) og barn (6).

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:24   #91
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og dessverre er det slik at det er flyingen som er en miljøversting, og da kommer nesten alt annet til kort. Det er jo ikke slik at miljøtiltakene oppveier hverandre, slik at hvis man er en super kildesorterer har man grønt kort til å fly så mye man vil.

Selvfølgelig. Men samtidig er det å foretrekke framfor å være en som både flyr altfor mye og driter i kildesortering og kjører overalt i to SUV-er og har varmekabler i oppkjørselen til det digre energikrevende huset og ditto hytte. You get my drift.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:25   #92
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg kan ta på meg glorien og si at det nok ikke blir noen flytur på familien i år. Vi har vurdert frem og tilbake om vi skulle leie hus på Mallorca eller noe sånt, men ender nok med å leie hytte en times tid unna hjemme. Så får vi heller regne bort enn å bli sinnsyke på flytur med barn (1), barn (3) og barn (6).

Dere blir sinnsykt miljøvennlige i stedet.

Gammel 10-01-13, 10:26   #93
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Selvfølgelig. Men samtidig er det å foretrekke framfor å være en som både flyr altfor mye og driter i kildesortering og kjører overalt i to SUV-er og har varmekabler i oppkjørselen til det digre energikrevende huset og ditto hytte. You get my drift.

Veldig treffende beskrivelse av dere.

Gammel 10-01-13, 10:51   #94
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er i teorien helt enig med Noen, men er ikke villig til å gi slipp på de flyreisene vi tar allikevel. Selv om jeg er glad i hverdagen min så er det turene/feriene jeg ser frem mot og gleder meg til gjennom året. Jeg elsker tiden før med planlegging, booking og googling. Det å prioritere om og ta toget til sverige istedet er rett og slett ikke et valg jeg klarer å ta. Mannen tar alltid toget på jobbreiser og begrenser generelt veldig mye reising i jobben (de vil ha han til oslo oftere egentlig). Vi har en bil "bare" og prøver å være flinke ellers, men vet at fly er en skikkelig versting.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:52   #95
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

For meg er det mer hensiktsmessig å redusere egen forurensing enn å betale andre for å redusere sin.

Hvis det funker er det jo same-same, men kritikken mot klimakvoter er jo at det ikke fungerer (men igjen, da var det på indistuellt nivå og ikke for privatpersoner. Kjenner at jeg nå ikke bare er på tynn is, men også at den brister under meg ...)

Og dessverre er det slik at det er flyingen som er en miljøversting, og da kommer nesten alt annet til kort.

Vi skal (forhåpentligvis!) etterisolere i år (nå må jeg jo si at det definitivt ikke kvalifiserer til noen miljøglorie, det er for å slippe å fryse så j#€"#%€ og spare penger vi gjør det.) Men jeg lurer på om dette med energisparende tiltak på oppvarming også ligger godt an på lista over miljøtiltak, også i forhold til fly? (men igjen - jeg er ikke sikker)

Gammel 10-01-13, 10:57   #96
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg er i teorien helt enig med Noen, men er ikke villig til å gi slipp på de flyreisene vi tar allikevel. Selv om jeg er glad i hverdagen min så er det turene/feriene jeg ser frem mot og gleder meg til gjennom året. Jeg elsker tiden før med planlegging, booking og googling. Det å prioritere om og ta toget til sverige istedet er rett og slett ikke et valg jeg klarer å ta. Mannen tar alltid toget på jobbreiser og begrenser generelt veldig mye reising i jobben (de vil ha han til oslo oftere egentlig). Vi har en bil "bare" og prøver å være flinke ellers, men vet at fly er en skikkelig versting.

Helt enig. Jeg skrev om dette i tråden som handlet om hva vi skulle gjøre for å være mer miljøbevisste dette året.

Faktum er at jeg er og vil forbli en skikkelig miljøversting så lenge jeg flyr så mange ganger i året. Derfor har jeg sluttet å late som jeg er noe annet samme hvor "flink" jeg er på alle andre områder.

Gammel 10-01-13, 10:58   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men jeg lurer på om dette med energisparende tiltak på oppvarming også ligger godt an på lista over miljøtiltak, også i forhold til fly? (men igjen - jeg er ikke sikker)

Ja, det lurer jeg på også. Også lurer jeg på hvilken måte som er mest miljøvennlig for å varme opp en gammel bygårdsleilighet uten mulighet for varmepumpe eller vannbåren varme.

Gammel 10-01-13, 10:59   #98
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg flyr mye i jobbsammenheng. Kanskje 30-40 strekninger i året.
Jeg flyr ca 4 strekninger i året privat.

Den private flyvningen kommer jeg ikke til å kutte noe på, men jeg kommer til å kutte betraktelig på jobbflyvningene.
Målet er å ta tog mye oftere, og da gjerne nattog for å ikke spise av arbeidsdagen.
Når jeg teller opp flyvninger i desember så er målet å være ned i 15.

(Jeg kutter også på inntak av storfekjøtt, men det føler jeg ikke monner så veldig.)

Gammel 10-01-13, 11:06   #99
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Ja, det lurer jeg på også. Også lurer jeg på hvilken måte som er mest miljøvennlig for å varme opp en gammel bygårdsleilighet uten mulighet for varmepumpe eller vannbåren varme.

Du har antakeligvis lest det før, men Enova har "De 3 mest effektive tiltakene for deg som bor i leilighet".

Gammel 10-01-13, 11:06   #100
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjetter villt og uhemmet og tipper på at det å bruke mindre energi uansett vil være greit. Altså sørge for at varmen ikke forsvinner.

Det er enkelte kommuner som gir gratis enøk råd, (se feks link her til Asker kommune) det tror jeg kan være greit (vi har ikke oppsøkt noen, vi har ved hjelp av "oppussing" - nærmet seg restaurering en periode, men .. - sett hva som er både inne i vegger, tak, gulv, loft og kjeller, så vi trenger definitivt ingen varmefotografering. Men hadde vært gøy å ha bilder! For all del.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.