|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Plassering av barneseterEn av ungene må sitte i forsetet, og det må bli 07'ern eller 11'ern.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Plassering av barneseterIkke airbag, ikke sant?
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Plassering av barneseterTenkte ikke at det var nødvendig å si at airbagen er av. Det er den såklart. Så 11-barnet altså?
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plassering av barneseterRegner med dere kobler ut airbag uansett barn i framsetet.
|
|
|
#5 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Plassering av barneseter11ern i forsetet
|
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Plassering av barneseter
Det er ikke noe poeng å
|
|
|
#8 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Plassering av barneseterJeg hadde uten tvil valgt den eldste ungen i forsetet i fremovervendt beltestol foran en deaktivert airbag. Tenk på at airbagen er der tross alt selv om den er deaktivert og det er en sprengladning der og en vet aldri når det kan skje en teknisk feil. Det er ytterst sjelden det skjer, men ville aldri plassert et bakovervendt setet i et forsetet som det er montert airbag, selv om den er deaktivert. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Plassering av barneseterSe hva slags sikt du får med 11 i forsetet. Hvis du mister utsagnet til siden vil jeg si at det ikke er spesielt fordelaktig for trafikksikkerheten.
|
|
|
#11 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Plassering av barneseterJeg ville tatt bakovervendt sete foran.
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Plassering av barneseterHvis 07-barnet er fæl til å erte søsknene sine og pelle på dem, så ville jeg hatt henne foran. Ellers ville jeg gått for 11-barnet bakovervendt (selv om jeg synes det sperrer en del av sikten).
|
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Sv: Plassering av barneseterDette sier Trygg Trafikk (min utheving):
Kilde: TryggTrafikk |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jobber ikke du med biler? Jeg spurte en gang en bilmekaniker om dette, og han sa at det ikke var sjangs i havet for at den skulle utløses når den var deaktivtert. Det har skjedd et par ganger for veldig lenge siden, og da ble en hel produksjonsrekke av biler tilbakekalt.
|
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Plassering av barneseterJeg kjører med barn foran (med deaktivert airbag) hvis vi skal på lange turer og vi bare er to i bilen. Dette etter at jeg sendte en tilsvarende henvendelse som den Teofelia viser til til Trygg Trafikk og de mente at det var like sikkert foran som bak og deretter tilføyde "Det er trolig koseligere om hun sitter foran slik at dere kan prate sammen uten å rope".
|
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Jeg har også sendt en lignende mail til Trygg Trafikk og kjører med seksåringen i forsetet med god samvittighet. (I beltestol og med avslått airbag, selvsagt.) |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Du har spurt en bilmekaniker, men jeg har jobbet sammen med en av de som har eksprementert mest med airbag i hele Norge. Det er ikke noe forbud så lenge en følger bilen retningslinjer, men jeg sier bare at jeg hadde aldri hatt en unge bakovervendt foran en utkoplet airbag, men jeg er preget av å ha sett mange skremmende demonstrasjoner av han jeg har jobbet sammen med og har også selvopplevde opplevelser med airbag at for meg hadde det vært helt uaktuelt. Har sett kraften i airbag og sprengladningen er der like herlig selv om det er koplet ut, men det er som sagt gjerne brukerfeil som er årsaken til at airbag kan gå av også med barn i forsetet. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |