Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp til bursdagsmeny uten egg, melk og nøtter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-13, 11:27   #21
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til bursdagsmeny uten egg, melk og nøtter

Jeg har brukt en vanlig sjokolademuffinsoppskrift, og byttet ut melk med appelsinjuice, egget med No Eggs og smøret med melkefri margarin. (Også byttet jeg ut hvetemel med jyttemel, men det slipper jo du).

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 11:30   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Melkefritt smør" - hva er dette i praksis?

Gammel 19-01-13, 11:30   #23
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Melange uten melk.

Ville (nov. 07)
Gammel 19-01-13, 11:30   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

"Melkefritt smør" - hva er dette i praksis?

Det er vel den blå soya smøret.

Gammel 19-01-13, 11:35   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og sånn strøkakepynt - er det grei materie?

Gammel 19-01-13, 12:00   #26
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg håper han kan spise ting som "kan inneholde spor av" altså, hvis ikke kan han jo egentlig ikke spise her tenker jeg, alt som er i huset her kan jo inneholde spor av nøtter etter den definisjonen, det har jo blitt laget ting med nøtter i mitt kjøkken som da blir samme produksjonsanlegg. :S

Forskjellen hjemme hos deg til f.eks en sjokoladefabrikk er at du faktisk vasker utstyret ditt(jeg antar det iallfall ) imellom hver gang du bruker det til noe annet - de store maskinene i f.eks sjokoladefabrikker blir faktisk ikke demontert og vasket for hver sort sjokolade.

Gammel 19-01-13, 12:12   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Nei, det kan være utfordrende å bruke No Eggs. Det er ikke alltid jeg fikk det til å bli vellykket heller. Jeg slipper heldigvis å bruke det mer siden min allergiker ikke reagerer på egg lenger.

Jeg bruker så og si aldri No egg, og baker både muffins, kaker osv, som blir kjempegode. No egg er totalt unødvendig for god bakst.

Jeg har jo alltid egg- og melkefrie barnebursdager. Prikker deg link til bloggen min, der finner du de to kakene jeg serverer oftest. Regnbuekake (masse farger inni) og knallgod, saftig sjokoladekake som alle elsker. Ligger også veldig mange gode muffinsoppskrifter der. Det er en lek å bake uten egg og melk, altså.

Gammel 19-01-13, 12:15   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det er vel den blå soya smøret.

Det er jo ikke smør, men margarin. "Melkefritt smør" er jo en selvmotsigelse i grunn.

Gammel 19-01-13, 12:23   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg bruker så og si aldri No egg, og baker både muffins, kaker osv, som blir kjempegode. No egg er totalt unødvendig for god bakst.

Jeg har jo alltid egg- og melkefrie barnebursdager. Prikker deg link til bloggen min, der finner du de to kakene jeg serverer oftest. Regnbuekake (masse farger inni) og knallgod, saftig sjokoladekake som alle elsker. Ligger også veldig mange gode muffinsoppskrifter der. Det er en lek å bake uten egg og melk, altså.

Takk! Jeg fikk lyst til å prøve den regnbuekaken. Soyamelk, har de det på obs eller helsekosten rett utenfor?

Og kan jeg bruke solsikkeolje eller blir det helt feil?

Gammel 19-01-13, 12:28   #30
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Standard

De har soyamelk i de aller fleste dagligvarebutikkene.

Ville (nov. 07)
Gammel 19-01-13, 13:32   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Jeg fikk lyst til å prøve den regnbuekaken. Soyamelk, har de det på obs eller helsekosten rett utenfor?

Og kan jeg bruke solsikkeolje eller blir det helt feil?

Jeg har alltid brukt solsikkeolje selv, så jeg har skrevet feil i oppskriften. Skal fikse på det. Soyamelk har de i alle butikker.

Gammel 19-01-13, 13:55   #32
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er jo ikke smør, men margarin. "Melkefritt smør" er jo en selvmotsigelse i grunn.

Det er det sikkert. Men for noen er 'smør' et begrep som omfatter alle kategorier. Ordet margarin bruker jeg faktisk aldri. 'Smør' brukes som stillongs og termos. Varemerker som er degenererte, og brukes om mer enn bare et varemerke.

Sist redigert av Dronningen : 19-01-13 kl 14:04.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 14:03   #33
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nettopp funnet ut at Coop har en kokesjokolade uten melk, det håper jeg skal redde oss ut av kneika med bursdagene her neste uke.
Og en postkake er glimrende til barnebursdag.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 14:11   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Coop sine mørke er uten melk ja. Jeg liker den mellom-mørke, altså den som heter mørk men ikke 70 %. Tror den har 50 % kakao eller noe. Ungene liker den også. Ikea sin mørke kokesjokolade er også melkefri.

Gammel 19-01-13, 14:25   #35
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det er det sikkert. Men for noen er 'smør' et begrep som omfatter alle kategorier. Ordet margarin bruker jeg faktisk aldri. 'Smør' brukes som stillongs og termos. Varemerker som er degenererte, og brukes om mer enn bare et varemerke.

Huh? Smør er vel ikke et varemerke?

Gammel 19-01-13, 14:43   #36
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Melange uten melk.

Den er ikke noe god. Blå soft spesial er mye bedre.

Gammel 19-01-13, 17:10   #37
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Smør er smør og margarin er margarin. Og smør er ikke et varemerke? "Setersmør" eller "Rørossmør" er vel f eks. et varemerke?

Gammel 19-01-13, 17:39   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

De møllerensgreiene er uten egg og melk, men det kan være spor står det. Jeg tror det går bra for han her, såvidt jeg husker er det nøtter som er krise. Men det der er ikke helt enkelt. Nå har jeg handlet soyamelk og havremelk og kakemikser og leiv vidar pølser og pølsebrød som foreldrene sa var godkjent. Og gele og vaniljesauspulver. Så satser vi på at noe av det blir mulig å spise. Fireåringer er jo fireåringer, de spiser ikke all verden uansett og er ikke så kresne på hvordan ting ser ut heldigvis.

Gammel 19-01-13, 18:40   #39
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan vel legge inn favoritt oppskriften min på kake igjen.

Grunnoppskrift kake

300 g Mel

200 g sukker
1 1/2 ts natron
3,5 dl appelsinjuice
70 g smeltet melkefri margarin eller olje

Mel, sukker, natron og appelsinjuice blandes. Rør så inn margarinen.

Stekes i stekeovn på midterste rille ved 200 °C til den er ferdig, det avhenger av formen.

Passer fint i en liten rund form, selv bruker jeg ofte en form formet som bamse.

Dette er en grunn oppskrift så tilsetter man det man ønsker videre.

Kanelkake - 1,5 ss kanel
Kardemomme - 1 ss kardemomme
Sjokolade - Kakao eller smeltet sjokolade (litt mindre væske)
Eplekake - Revet eple (tilpass væske)
Sitronkake - Sitron

Jeg bytter og appelsin juice mot eple juice eller ananas juice innimellom.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 19:25   #40
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Smør er smør og margarin er margarin. Og smør er ikke et varemerke? "Setersmør" eller "Rørossmør" er vel f eks. et varemerke?

Smør var opprinnelig smør - basert på melk. Så kom alternativer til samme formål. Det som heter margarin. Mens for noen er alt 'smør', basert på produktkategori og bruksområde.

Norn vil si: men det er jo feil. Men slike vaner er vanskelig å endre, og spiller jo strengt tatt ingen rolle.

Jeg hadde aldri tenkt over hva vi bruker selv, før smørkrisa kom. Da fant jeg ut at jeg er oppvokst uten smør, og aldri selv har kjøpt smør, mens det som alltid har vært 'smør', er det som egentlig heter margarin.

Jeg tror aldri jeg har blitt spurt om jeg bruker 'margarin' på skiva, samme hva som var alternativet.
Så mange er nok like ignorante som meg, og skiller i liten grad på dette.

Sist redigert av Dronningen : 19-01-13 kl 19:32.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.