Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker man bør ha lest

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 15:00   #101
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker man bør ha lest

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Men han heter uansett Karl Ove.

Jeg må herved google alt. Jeg har litt navnedysleksi, jeg er klar over det. Det er så fordømt lite kompatibelt med snobbing.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 15:01   #102
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sjangerliberaler. Det skal jeg ha.

Og så tror jeg ikke FP er noen dårlig jungeltelegrafkanal, faktisk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 15:03   #103
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Altså. Her tenkte jeg å gjøre tipsene deres om til en liste. Men så kommer Skilpadda inn med begrunnelser og rekkefølger og personlige meninger... Hvordan skal jeg klare å gjøre det om til en liste? Og HVOR I ALLE DAGER SKAL JEG BEGYNNE???

Kanskje jeg bare må lime Skilpadda inn på lista mi? Var det ikke noen (ikke bare noen, men noen kanskje tilogmed?) for en stund siden som letet etter en moderator å teste limpistolen sin på? Jeg vet hvem og hvor du kan lime!

Gammel 22-01-13, 15:04   #104
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos Knausgård, er En tid for alt og ei bok med internasjonal standard.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 15:10   #105
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Apropos Knausgård, er En tid for alt og ei bok med internasjonal standard.

Den er rar nok, det skal han ha.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 16:57   #106
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Liste etter innfallsmetoden:

Skyskraperengler
Sult
100 års ensomhet
The Remains of the Day
Bellwether
Beloved
Anna Karenina
Kristin Lavransdatter
Utrensking
Ut og stjæle hester
What I Loved
Åndenes Hus
The Tigers Wife

Liste over bøker man ikke må lese:
Selvhjelpsbøker
Alt av Coehlo (se forøvrig Candys glimrende oversikt)
Alt av ledelseslitteratur
Innsirkling 2
Beatles og Bly

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 17:14   #107
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takker for alle gode tips så langt. Nå må jeg bare finne ut hvor jeg skal begynne og så gå til anskaffelse. En del av disse titlene kan jeg sikkert dette over når bare loppe-sesongen kommer i gang. Frem til da, får jeg komme meg på biblioteket. So many books, so little time.

Og så er det selvfølgelig bare å fortsette med å slenge ut gode bøker, anbefalinger og frarådinger. Nei, frarådinger kan da umulig være et ord. Se på det, da... Frarådelser? Avbefalinger. Jeg liker ikke egentlig ordet avbefaling, tror jeg, men jeg vet hvertfall hvordan det skrives.

Gammel 22-01-13, 17:48   #108
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Men han heter uansett Karl Ove.

... eller som en norsk litteraturprofessor i min nærhet så ivrig tiltalte ham da de satt på en bar i New York for et par år siden: Klaus Ove.

Gammel 22-01-13, 17:56   #109
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

... eller som en norsk litteraturprofessor i min nærhet så ivrig tiltalte ham da de satt på en bar i New York for et par år siden: Klaus Ove.

Knaus, Klaus? Bagateller.

The glass is refillable.
Gammel 31-01-13, 18:04   #110
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Men asså. Norske samtidslitteratur sier noe om samfunnet vi lever i her og nå, det er derfor noen av oss liker dem. Det er ikke bra bare fordi det er norsk. Men de russiske klassikerne sier kanskje ikke så mye som er relevant for mitt liv. Men det gjør kanskje Knausgård.

Det ene utelukker ikke det andre - jeg har lest både Dostojevski, Tolstoy, Austen og flere som har vært nevnt her - og likt dem. Men jeg liker også en del norsk samtidslitteratur.

Gammel 02-02-13, 20:30   #111
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Jeg har nettopp funnet ut at klassikerne, som jeg jo har planer om å lese en del av, er gratis tilgjengelige på lesebrett og ebok-apper. Det må da være en god grunn til å lure på om man ønsker seg en Kindle?

Gammel 02-02-13, 20:37   #112
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Jeg har nettopp funnet ut at klassikerne, som jeg jo har planer om å lese en del av, er gratis tilgjengelige på lesebrett og ebok-apper. Det må da være en god grunn til å lure på om man ønsker seg en Kindle?

Du trenger en Kindle Paperwhite.

Gammel 02-02-13, 20:41   #113
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Er det ikkje fint?

The glass is refillable.
Gammel 02-02-13, 20:55   #114
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TwinFusion, her.

Du trenger en Kindle Paperwhite.

Ja, jeg lurer (og sikler!) litt på det, altså. "Problemet", ikke noe problem i den forstand, men det som holder meg igjen, er at jeg tildels anser bøker som pynt. Jeg liker å ha dem i bokhylla og kunne kose og klappe på dem.

Gammel 02-02-13, 21:07   #115
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Ja, jeg lurer (og sikler!) litt på det, altså. "Problemet", ikke noe problem i den forstand, men det som holder meg igjen, er at jeg tildels anser bøker som pynt. Jeg liker å ha dem i bokhylla og kunne kose og klappe på dem.

Eg bruker både papirbøker og lesebrett. Eg synest det er veldig fint å ha lettleste bøker eg ikkje trur eg kjem til å lese fleire gonger, digitalt, medan bøker som eg kjem til å komme tilbake til har eg på papir. Derfor kjem eg for eksempel til å kjøpe The Marriage Plot, som eg har lese på kindle. Eg synest og lesebrett er praktisk til feriebruk og til veskelesing.

The glass is refillable.
Gammel 11-02-13, 18:36   #116
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest gjennom svarene her, men spør du meg, så må du lese "Min kamp". Alle 6. Og "Halvbroren" av Saaby Christensen og "Vidunderbarn" av Roy Jacobsen. Og "The cathcher in the rye" av JD Salinger. Det er mine yndlingsbøker.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 12:01   #117
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Når noen sier til meg at jeg burde lese mer norsk fordi det er norsk, tenker jeg alltid at jeg ikke burde noe som helst når det gjelder skjønnlitteratur, ellers takk.

Veldig gammel tråd, men jeg måtte bare: Du kan vel strengt tatt forenkle den læresetningen til "Når noen sier til meg at jeg burde gjøre ditt eller datt, tenker jeg alltid at jeg ikke burde noe som helst, ellers takk", eller?

Gammel 27-08-14, 13:51   #118
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Veldig gammel tråd, men jeg måtte bare: Du kan vel strengt tatt forenkle den læresetningen til "Når noen sier til meg at jeg burde gjøre ditt eller datt, tenker jeg alltid at jeg ikke burde noe som helst, ellers takk", eller?

Joa.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.