|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klassereise
Ja, og der står jeg vel ganske mye på stedet hvil. Min opplevelse av hjem der det ikke var noen med utdanning (Rørlegger er utdanning i denne sammenheng altså!) var at de kunne være ganske varierte de også. Men likevel hadde noe til felles. Mor stod i butikken, far var enten ute av bildet, ryddet på lager eller så gikk de på trygd grunnet diverse ting. For å generalisere, men det var likevel en forskjell i det om de så Dagsrevyen, leste bøker/ aviser eller ei. Det som derimot ofte var et poeng i disse hjemmene var om de hadde penger til kino (teater kunne man glemme) eller en bursdag. Disse familiene hvor mor lagde ekstra god middag og hang fagbrevet til sønnen på stueveggen så alle kunne se at også de hadde en i huset som hadde fått seg et skikkelig yrke. Jeg tror man ikke må misse denne dimensjonen når man snakker om de på gølvet. Jeg er virkelig ikke sikker på om man finner snekkere og rørleggere som føler at de er der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: KlassereiseMine foreldre reiste nok lenger enn meg. De er begge oppvokst på små gårder. Min reise er nok i større grad parallell, og handler mer om kultur enn klasse.
![]() |
![]() |
#83 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseLitt på siden: Jeg kom på noe en britisk kollega hadde sett på tv, en dokumentar der man hadde fulgt tett disse "subkulturene" eller hva man skal kalle det, der hele områder går på trygd i generasjon ett generasjon, jentene får flere barn med like mange fedre i god tid før de er myndige, etc.
![]() |
#84 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: KlassereiseJeg tror ikke lang utdannelse alene gjør at man skifter klasse. Jeg tror det er andre ting i tillegg, omgangsvenner, hobbyer, kulturelle innslag som avgjør.
![]() |
#85 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: KlassereiseJeg synes ikke klasseskillene kan defineres på samme måte mer. Før hadde vi jo mer renbarket arbeiderklasse, det føler jeg faktisk ikke at vi har mer.
![]() |
#86 |
kamerat
|
![]() Sv: KlassereiseJeg tenker at om man gir ungene sine vesentlig annerledes input enn man selv fikk som liten, da har man antagelig byttet klasse.
![]() |
#87 |
kamerat
|
![]() Sv: KlassereiseDet er jo ikke så viktig om vi skal kalle det for arbeiderklasse eller noe annet, det vesentlige er vel helst innsikten om at det er ikke ubetydelige klasseforskjeller i i Norge.
![]() |
#88 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Hva slags innspurt tenker du da?
![]() |
#89 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: KlassereiseJeg har vokst opp i arbeiderklassen (og mener bestemt at den finnes fremdeles) og har klassereist. Muligens var det anleggsarbeiderfaren min som klassesparket meg ut i verden, med lånekort på biblioteket, overraskende raus tilgang på bøker den skrale økonomien tatt i betraktning, et evig pes om lekser og karakterer og iherdig indoktrinering om NTHs herligheter og at om om man bare fikk seg en skikkelig utdannelse så slapp man "bli herset med livet gjennom". |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Yes, we can!!
|
Eller som min morfar gnålte om, langt inn i seniliteten: "Du må få det en utDANNelse! Ellers blir du bare gående og vaske ræva på gamle folk!"
![]() |
#91 |
villende
|
Dette er jeg enig i. Klasse har jo også med andre ting enn utdanning å gjøre - hvilket forhold har man til kultur, til politikk og til samfunnsengasjement. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseSamtidig tror jeg det er for tidlig å si at vi ikke har tradisjonell arbeiderklasse i Norge, altså, og tenker det sier mye om hvilken middelklasseboble man lever i om man tror det.
![]() |
#93 |
kamerat
|
Jeg tror definitivt vi har en form for arbeiderklasse, men det er vel også riktig å si at den har forandret seg mye. Mange av industriarbeidsplassene har jo rett og slett forduftet.
![]() |
#96 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseBåde jeg og morfar vet/visste bedre, heligvis.
![]() |
#97 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: KlassereiseJeg tror at på mange måter blir det som ble definert som "arbeiderklasse" dengang da, idag betegnet som "fattige". Synspunkter?
![]() |
![]() |
#98 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseFør var det jo det samme: Var man arbeiderklasse så var man fattig. Nå har man stort sett gode industriarbeiderlønner.
![]() |
#99 |
kamerat
|
![]() Sv: KlassereiseNei, jeg tror ikke «fattig» dekker det. Det finnes jo en god del folk som har riktig god råd, men som har kulturelle referanser som er ganske annerledes enn vi akademiker-kultursnobbene. Mange som jobber i varehandelen, f.eks. (tilfeldig valgt, men jeg har nærtstående personer i bransjen).
![]() |
#100 |
Borte
|
![]() Sv: KlassereiseIgjen så er disse tingene avhengig av hvor stort generasjonsgapet er for min del. Det begynner å bli en stund siden arbeiderklassen var preget av fattigdom. Verken mine foreldre eller jeg er vokst opp i fattigdom selv om vi har hatt klassiske arbeiderfamilier med innslag av sjøfolk.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 05-06-15 kl 09:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|