|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Jeg har en del av de tynne plastfjølene fra Ikea og nå synes jeg de begynner å bli litt ekle. Samtidig føles det feil å kaste dem, de er ikke så gamle. Hva er forventet levetid på slike fjøler? Og burde jeg kjøpe i tre isteden?
![]() |
#2 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Jeg har de der plastgreiene i forskjellige farger med symboler for kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker etc på. (husker ikke hva de heter.)
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Vi har disse:
![]() |
#6 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Vi har også sånne tynne med forskjellig farge til ulike ting. Den grønne bruker jeg hver dag og det tar noen år før den må skiftes ut. Vi har også en fjøl i bambus som vi skjærer brød på.
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Vi har bare trefjøler. Mannen takler ikke de i plast.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Me har trefjøl til brød og "tørre" ting, og plast til resten. Har ganske mange plastfjøler i forskjellig størrelse, så eg har dei ganske lenge. Vasker dei i oppvaskmaskinen, og har aldri opplevd at dei lukter eller ikkje blir reine.
![]() |
#10 |
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Jeg bruker alltid den i tre til brød. Ellers har jeg både plast og tre, men jeg er kjempestreng på at man bruker den lille hvite til løk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Jeg har ca 6 stykker, de er noen år. De i tre er lite brukt og har sikkert passert 10 år. De i plast kjøpte jeg ca 2000. De blir vasket i oppvaskmaskinen etter hver bruk. De er fortsatt greie uten dype knivspor.
![]() |
#12 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Tre. Har vel hatt den i fem år? Vi skjærer ikke kjøtt.
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Jeg har en i herdet glass, ikke en eneste ripe i den, enkel å skylle i kokende vann.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 11-02-13 kl 08:07. Årsak: skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Jeg har bare trefjøler og bytter dem ikke ut. Den ene er over hundre år gammel (den tilhørte oldeforeldrene mine; pappa slipte den på begge sider for å rense overflaten skikkelig etter at de fant den i skjulet bos bestemoren min) - den er i veldig hardt, solid tre. Den andre kjøpte jeg for drøyt tyve år siden, mens jeg var student, og så har jeg en stor en som jeg tror er omtrent femten år gammel. Jeg vasker dem ofte og skyller dem grundig i kokende vann innimellom.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Vi har diverse i plast, noen fra ikea, noen fra andre steder, og putter dem i maskinen etter bruk. Byttet ut et par VELDIG tynne fra ikea, for de knakk i to, men ellers holder de koken.
![]() |
#18 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Jeg har en stor i tre til brød og annet tørt, mange i plast. Blant annet en Joseph Joseph som kan brettes. Ellers er det mange av de tynne fra IKEA. Når de blir "myke" på toppen kaster jeg de.
![]() |
#19 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?Jeg bruker ikke lenger fjølen i marmor (stein i hvert fall) til å skjære på, brukes kun til servering nå. Jeg må slipe kniver hele tiden om jeg bruker den til å skjære på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva slags skjærefjøl og når bytter du den ut?
![]() |
|
|