Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sjokoladekake i rund form - gjerne høy, og med god krem

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-13, 14:57   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sjokoladekake i rund form - gjerne høy, og med god krem

Vi skal ha familieselskap i helgen, og jeg tenkte jeg skulle lage en skikkelig god sjokoladekake, men jeg mangler en passende oppskrift. Den må være i rund form, og gjerne bli litt høy og flott, ha god krem, og være barnevennlig på smak uten å være en typisk "barnebursdagskake". Hvilken kake vil jeg lage?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 15:04   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokoladekake i rund form - gjerne høy, og med god krem

Sjekk ut "Chocolate Ganache Cake" på detsoteliv.no

Gammel 28-01-13, 15:06   #3
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Denne er veldig god.

Gammel 28-01-13, 15:08   #4
Mirmell

Mirmell sin avatar

Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, den er også veldig god!

Gammel 28-01-13, 15:10   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Denne er veldig god.

Blir det godt med all den vaniljen? To flasker med vaniljeessens høres litt i overkant ut for meg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-13, 15:39   #6
Mirmell

Mirmell sin avatar

Standard

Jeg har bare laget den én gang, men mener å huske at 2 ss ikke utgjorde to flasker (selv om det står det i oppskrifta). Kaka var god i alle fall.

Gammel 28-01-13, 16:24   #7
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Standardkaken min er en litt tilpasset versjon av denne. Folk blir veldig ivrige når jeg serverer den. http://www.bettycrocker.com/recipes/...term=chocolate

Jeg bruker lettmelk og bakekakao. Jeg har ikke bruke glasuren i oppskriften, men pleier å lage en smørkrem med egg og litt kremfløte i.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 19:38   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trekker opp denne igjen. Skulle gjerne laget en kjempegod og saftig kake i morgen. Er det chocolate ganache som er greia da?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 20:28   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søs (Spoon) har en veldig god oppskrift synes jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 20:31   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers har ofte Trines matblogg gode oppskrifter synes jeg.

Gammel 13-02-13, 20:34   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Denne ser iallefall god ut!

Bunn:
120 g mørk sjokolade
150 g TineSmør
4 egg
60 g hvetemel
150 g sukker

Glasur:

0.75 dl TINE Kremfløte
1 ss TineSmør
100 g mørk sjokolade

Slik gjør du

Rund kakeform, ca 20 cm i diameter
I stekeovnen ved 200 grader C i ca 30 minutter

Bunn:
Smelt smøret sammen med sjokoladen i en kjele.
Pisk sammen egg, mel og sukker i en bolle
og tilsett sjokolade-/ smørblandingen under omrøring.
Visp røren noen minutter med mikser. Hell røren i en godt smurt form og stek kaken. Kaken er litt klisset i midten- det skal den være!

Glasur:
Varm opp fløte og smør til det så vidt koker.
Trekk kjelen til siden og tilsett sjokoladen i biter.
Rør til en jevn glasur. Smør den utover kaken.
server gjerne kaken med vispet krem eller is. Mangobiter er godt til.

Gammel 13-02-13, 20:55   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg googlet det samme i helga og fant denne på tettinntil sine sider. (rent tilfeldig)
4 EGG

200 GR SUKKER

135 GR SMØR

1/2 PL KOKESJOKOLADE

135 GR HVETEMEL

1 TS BAKEPULVER

1 TS VANILJESUKKER

PISK EGG OG SUKKER TIL EGGEDOSIS. SMELT SMØR OG KOKESJOKOLADE OG BLAND I EGGEDOSISEN. SIKT I RESTEN AV INGREDIENSENE. STEK PÅ NEDERSTE RILLE I 50-60min PÅ 175 GR. i rund form 23-24 CM FORm

FYLL:

3 EGG

1 1/2 DL KREMFLØTE

135 GR SUKKER

190 GR SMØR

1 TS VANILJESUKKER

1 PL KOKESJOKOLADE

KOK OPP EGG,FLØTE OG SUKKER PÅ SVAK VARME. (nb.skal ikke koke,fjernes fra varmen ved kokepunktet. Rør godt! )
rØR INN RESTEN. sETT KALDT. PISKES OPP TIL EN LUFTIG KREM NÅR DU SKAL TA DEN PÅ KAKA.

dEL KAKA I 2-3 ETG OG FYLL MED DEILIG KREM INNIMELLOM OG PÅ TOPPEN.

OG NYT!

Den er var kjempegod - pyntet den med to lag sjokoladekrem inni, (et lag med samme som på toppen og et med hvit sjokolade) - pyntet med smarties og kvikklunsj rundt - ble veldig god - og fin, egentlig.

Gammel 13-02-13, 21:03   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er ei langpanneoppskrift, men viss du halverer, er det perfekt for 26 cm-form:

Du trenger:

5 egg

1 boks lettrømme

4 dl vann

400 gr smør

8 ss kakao

9,5 dl hvetemel

9 dl sukker

2 ts natron

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

Bland alt det tørre UTENOM kakaoen.

Ha vann, kakao og smør i en kjele og la det få ett oppkok, før det avkjøles litt. Rør ut evnt kakaoklumper.

Ha kakaoblandingen, egg og rømme oppi det tørre og rør til en jevn røre.

Steik på 175 grader i 40 min.

GLASUR

100 gr smør

2 pl kokesjokolade

1 egg

1 boks Philadelphiaost

og ca 500 gr melis.

Smelt smør og sjokolade på lav varme(vannbad) Rør inn egget. Ha nesten all melisen i en bolle, men spar litt. Bland med sjokoladeblandingen og smøreosten og rør alt sammen til en tykk krem. Juster evnt med resten av melisen.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-13, 14:50   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg lagde denne til morsdagen men vi alle synes den var veldig kvalmenes. Utrolig mektig. Men den jo lekker ut, da.
Vi liker nok lettere sjokoladekaker. Brownies er godt.

Gammel 14-02-13, 21:38   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg lagde denne til morsdagen men vi alle synes den var veldig kvalmenes. Utrolig mektig. Men den jo lekker ut, da.
Vi liker nok lettere sjokoladekaker. Brownies er godt.

Ja, den er veldig mektig. Glemte forresten å skrive at jeg bruker bitter sjokolade med minst 70% sjokolade i slike kremer, for ellers synes jeg det blir for kvalmt. Jeg ser det står på Detsøteliv.no at vanlig kokesjokolade anbefales.

Gammel 21-02-13, 21:34   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg googlet det samme i helga og fant denne på tettinntil sine sider. (rent tilfeldig)
4 EGG

200 GR SUKKER

135 GR SMØR

1/2 PL KOKESJOKOLADE

135 GR HVETEMEL

1 TS BAKEPULVER

1 TS VANILJESUKKER

PISK EGG OG SUKKER TIL EGGEDOSIS. SMELT SMØR OG KOKESJOKOLADE OG BLAND I EGGEDOSISEN. SIKT I RESTEN AV INGREDIENSENE. STEK PÅ NEDERSTE RILLE I 50-60min PÅ 175 GR. i rund form 23-24 CM FORm

FYLL:

3 EGG

1 1/2 DL KREMFLØTE

135 GR SUKKER

190 GR SMØR

1 TS VANILJESUKKER

1 PL KOKESJOKOLADE

KOK OPP EGG,FLØTE OG SUKKER PÅ SVAK VARME. (nb.skal ikke koke,fjernes fra varmen ved kokepunktet. Rør godt! )
rØR INN RESTEN. sETT KALDT. PISKES OPP TIL EN LUFTIG KREM NÅR DU SKAL TA DEN PÅ KAKA.

dEL KAKA I 2-3 ETG OG FYLL MED DEILIG KREM INNIMELLOM OG PÅ TOPPEN.

OG NYT!

Den er var kjempegod - pyntet den med to lag sjokoladekrem inni, (et lag med samme som på toppen og et med hvit sjokolade) - pyntet med smarties og kvikklunsj rundt - ble veldig god - og fin, egentlig.

God denne!

Gammel 21-02-13, 21:43   #17
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Denne ser iallefall god ut!

Oh! My! God! Den kaka ser helt RÅTT god ut.

Gammel 21-02-13, 21:55   #18
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Oh! My! God! Den kaka ser helt RÅTT god ut.

Mhm... den skal lages til helgen tenker jeg.

Gammel 21-02-13, 22:51   #19
Sequinita
Fullverdig medlem

Sequinita sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Sequinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi elsker café stings sjokoladekake fra detsoteliv.no

Sequinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 07:13   #20
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Red Velvet. Den fra det søte liv blir også veldig høy og lekker.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.