Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Andre som lager heitevegger i stedet for fastelavnsboller her?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-13, 18:53   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre som lager heitevegger i stedet for fastelavnsboller her?

Jeg er oppvokst med noe lignende på Fastelavn, morfar kalte det Bergensboller og hadde en litt egen vri, tror jeg. For det var ikke veldig soggy og vi spiste dem ikke med skje, men han snudde bollene på hodet så bunnen lå opp, skar lokket av bollen slik at veggene skrånet nedover i bollen, og hadde en slags fløte- smør- og kardemommeblanding i og stekte det i ovnen. Kjempesnadder.

Gammel 14-02-13, 10:13   #42
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Det hørtes himmelsk ut !

Her er det rosinboller med revet marsipan, rørte jordbær og krem som gjelder.

Gammel 14-02-13, 11:10   #43
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg sett klippet som er lagt ut. Jeg har aldri sett noe slikt før. – Men jeg ble inspirert av beskrivelsen tidligere i tråden her. Jeg forsøkte å lage glutenfrie sjokoladecroissanter nå i uken, men det ble mer scones-aktige bolle-horn. Ungene digget dem ("men mamma, det kan jo være godt og vellykket selv om det ikke ble akkurat det du hadde tenkt å lage"), men jeg liker ikke bolle med sjokolade. Så inspirert av beskrivelsen din her, så lagde jeg en slags saus av smør, sukker og kanel som jeg bløtla dem i, og de ble himmelske!

Gammel 14-02-13, 11:47   #44
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Mulig det minner noe om Semla, som min bestemor i Sverige lagde til fastelaven. Den hadde varmt fyll med mandelmasse og litt syltetøy. Jeg fikk alltid uten krem, for jeg er ikke så glad i det, men disse smaker himmelsk!

Fra wiki:
En semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller, i versionen med varm mjölk, även hetvägg, är en slags bulle eller bakelse av ljust vetebröd med söt fyllning med mandelmassa och grädde. Bullen förekommer i olika former i Skandinavien samt Finland och Baltikum, och är associerad med fastlagen innan påskfastan; särskilt fettisdagen men också blåmåndagen, då den äts enligt traditionen.

Semlor er min mann vant til også, han bodde i Sverige til han var 7 år. Ble ikke noe i helga, men han bakte i går kveld, og skal nok kose seg med disse i ettermiddag. Jeg kan styre meg for mandelmassen, synes det blir litt vel søtt.... Men klarer kanskje en halv?

Gammel 14-02-13, 12:33   #45
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har beatemt at vi skal feire fastelavn denne helgen i stedet da forrige kom litt brått på.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.