|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg unngår stort sett Nestle og varer fra Israel, når jeg kommer på det. Særlig på barnematfronten, men ikke konsekvent på sjokolade. Kaffekapsler bruker vi ikke, så der slipper jeg å være inkonsekvent.
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Ser at jeg har spist mye mat produsert av Nestle i de 8 årene jeg bodde i USA. Det er litt trist å tenke på. Nestle er store.
|
|
|
#64 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg har boikottet Nestle av og på siden 80-tallet da det også var mye fokus på morsmelkserstatningeskampanjene deres. Jeg har dog kjøpt nescafe da jeg bodde på et sted hvor det var den eneste kaffen å få tak i, og da yngstegutten bare ville ha spagetti bolognese på glass, gikk det en del nestle barnemat. Også har det blitt en del nespresso på jobb, men å har jeg køpt med aeropress, så nå er det slutt på det. Jeg skal herved stramme meg opp og gjøre en bedre innsats. Forbrukerne har faktisk makt til å påvirke, og det er viktig at vi bruker den makten. Se bare hva vi har fått til på palmeoljefronten, Selv om det er i bitteliten skala i sammenligning.
|
|
|
#65 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg forsøker for det meste å handle de produktene og merkevarene som gjør noe bra, ikke å boikotte de som gjør noe dårlig. Så jeg kjøper heller økologisk, fair trade, lokalprodusert, småskala og sånn bortetter. Det gjør spørsmålet om hvorvidt andre er like elendige mindre viktig, jeg forsøker så godt jeg kan å velge de "flinkeste jentene i klassen". Men det Nestlé gjør og har gjort på denne fronten er så ille at jeg ikke får meg til å kjøpe produkter fra dem, selv om det er en del jeg savner. Derimot innser jeg nå at jeg ikke har den fulle oversikt over Nestlé-eide selskaper, og dermed nok inndirekte kjøper en del produkter like vel. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Med fare for å bli rødprikket til døde:
Nei det jeg er ikke det jeg prøver å få frem. Det jeg ville får frem er at manglen på informasjon her i landet er også feil og at jeg ønsker å få fokuset på det som faktisk skjer her i landet også. Sultende barn er ikke riktig uansett hvor det foregår, og jeg skriver også at jeg skjønner hvorfor folk velger å boikotte Nestle, men jeg kan ikke støtte boikotten helhjertet og at jeg derfor lar være. Jeg skriver at jeg og flere rundt meg har hatt alvorlige episoder av underernæring i Norge, et av verdens rikeste land, pga manglende informasjon om morsmelkerstatning generelt og at det påvirker meg. Jeg skriver også at jeg tror det er naivt å tro at det flommer over av morsmelk hos de stakkars kvinnene og jeg undres på hvilke alternativer de har? Kaffe og vann ble nevnt i artikkelen, er det så mye bedre? Det er også mange HIV smittede som får barn, dette kan overføres via morsmelk. Hvilke alternativer har disse mødre? |
|
|
|
|
|
#67 |
|
|
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Alvorlige episoder av underernæring i Norge på grunn av manglende informasjon? Det høres veldig, veldig rart ut. Det er helt klart at informasjonen kunne vært bedre også i Norge, men jeg skjønner ikke helt hvordan barn kan bli underernært når det står utblandingsinformasjon på pakkene.
|
|
|
|
#68 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?Jeg har ikke kjøpt barnemat fra nestle når jeg fikk første og de to neste fikk uansett ikke grøt eller mat på glass. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?For meg blir enkelte boikotter bare en fiks ide. Man boikotter det man kan unnvære, mens man samtidig kjøper klær på H&M og drikker Pepsi Max. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?
Er det noe feil med pepsi max??
|
|
|
#71 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Joda, men jeg tenker at fokus på en plass er bedre enn ikke fokus i det hele tatt. Selvfølgelig hadde det vært best om alle alltid valgte det mest rettferdige alternativet (og det prøver jeg stort sett å gjøre ut ifra den informasjon jeg sitter med), men jeg skjønner (egentlig ikke) at det blir vanskelig for mange.
|
|
|
#72 |
|
Ringskrømt
|
Det er litt sånn for meg. Boikott blir litt voldsomt når jeg føler jeg ikke kan eller vet nok. Og, som du sier, jeg støtter (les=kjøper) andre ting som kanskje er tilsvarende dårlig, og da blir det rart for meg å snakke høyt og bastant om denne ene tingen når jeg vet at jeg synder andre steder. Men jeg unngår flere produkter, jeg velger barnemat fra Hipp og Småfolk fremfor Nestlé, og jeg leser meg opp og følger med og prøver å ta fornuftige valg basert på den informasjonen.
|
|
|
#73 |
|
En, av to-tre
Det er stort sett noe galt med alle store multinasjonale selskaper. Pepsi har skjerpet seg, jeg henger nok litt igjen i nittitallet når jeg tenker på Pepsi. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
En, av to-tre
Du begynner tråden med å gå til angrep på de som ikke boikotter Nestle, men er ikke villig til å avstå fra andre produkter som produseres på uetisk vis, som er aktiv part i krigføring, etc.? Det er vel det man kaller dobbeltmoral i praksis. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Jo, det er jo det jeg sier at jeg er. At jeg velger mest rettferdig der jeg har kunnskap/informasjon om varene.
|
|
|
#76 |
|
En, av to-tre
Det å gjemme seg bak "jeg visste ikke" er en strutseholdning. En bevisst forbruker bør vel søke denne informasjonen aktivt? |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Off the map.
|
Ja, ikke sant. Det er akkurat mitt poeng også. Jeg går ikke ut med basuner og jubalong mot ett selskap, som jeg ikke en gang er sikker på i hvilken grad de er banditter (sett i forhold til konkurrentene)
|
|
|
#78 |
|
Nuvel. Jeg snakket ikke om meg selv her, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Og grunnen til at jeg tok opp Nestlé er at denne informasjonen nå er i media igjen og vanskelig for folk å unngå. Annen informasjon må man ofte lete litt etter, mens denne jo altså er helt opp i dagen.
|
|
|
#79 |
|
En, av to-tre
Jeg boikotter heller ikke, men prøver å være en halvbevisst bruker. Fordi jeg vet at jeg er halvbevisst, så lar jeg også basunene ligge. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
En, av to-tre
Vel, det er jo bare å google, så informasjonstilgangen er jo egentlig ganske god. |
|
|
|
![]() |
|
|