|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
God kommentar om selvskapt tidsklemmeDummskapens kappløp:
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..Hm. Jeg har fire unger, så mine unger må gå selv for å si det sånn. Men ja, det er økt krav til oppfølging. Man blir jo meldt til barnevernet hvis man følger opp på det nivået mine foreldre gjorde. Dvs spurte en gang i mellom om jeg hadde lært noe nytt. Og var tilgjengelig sånn i tilfelle jeg trengte hjelp. Jeg var den ungen som ikke hadde foreldre med på juleverksted og dermed ikke fikk lage det de hadde planlagt, for de hadde gamblet på at alle kunne stille med hjemmeværende mødre på juleverksted. Men, men.
|
|
|
#3 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..Men noen må jo stille opp? Noen må jo være oppmann/trener/instruktør/dirigent/ildsjel/loddselger/kasserer/kakebaker for at ungene i det hele tatt skal ha et tilbud. Noen må kjøre til kamper i Langtvekkistan, noen må være publikum på konserten til skolekoret, noen må sitte i styret. Og de "noen" er jo foreldre. Da kan ikke alle tenke at ungene skal få holde på selv?
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..Å ikke delta på ting som er viktige for barna, skippe å følge opp lekser, og overlate dem mer til seg selv hadde kanskje gitt meg mer tid. Men hvem og hva var jeg da? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..Jeg tenker at vi nok kan finne en mellomting. Det jeg vel syns jeg ser mye av er at folk følger opp kun sitt eget barn. Altså slik at man følger og skysser sitt eget barn, uten at man nødvendigvis engasjerer seg i aktivitetene eller bidrar til at også andre enn ens eget barn får være med. Jeg ser at f.eks. i koret til datteren min, så er det veldig mange foreldre som kjører sitt eget barn og venter under øvingen. Men det er ikke lett å få folk til å stille opp når det gjelder kakebaking el. Da er det gjerne de samme som stiller opp gang på gang. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Introvert optimist
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..Det ER mye sant her. Vi følger så uendelig mye mer opp nå enn hva våre foreldre gjorde. Visst var det ildsjeler den gang da også, men kravene til oss foreldre har økt noe enormt og det meste handler om penger. Penger man IKKE skal samle inn, for alle skal jo være med, neida de skal tjenes på dugnadsarbeid i den lille fritida man har i en travel hverdag.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..
Men "å stille opp" betyr da ikke at man skal slippe alt man har i hendene og ofre seg for ungene døgnet rundt. Det er da ikke slik at dersom man ikke kjører dem til trening/øvelse og overværer hele treningen/øvelsen (noe de fleste trenere/musikklærere og dirigenter ikke kan fordra siden det er distraherende med ivrige foreldre på sidelinjen) så betyr det at man ikke stiller opp i idrettslaget, på dugnad, i FAU eller på kamper eller konserter.
|
|
|
#8 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Tja. Det var da dugnadsarbeid i "gamle dager" også. Når jeg var liten var det kakelotterier til både det ene og det andre, for ikke å snakke om det Aller Verste Dugnadsarbeidet, levere telefonkataloger. Det er jeg glad det er slutt på, jeg selger heller ett tonn dopapir (vi solgte forresten dopapir når jeg var liten også). |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..Vi har begrensning på antall aktiviteter og så har vi jobbet hardt for at ungene skal komme seg til trening selv. Nå om vinteren henter vi etter trening siden det er mørkt og litt sent å gå hjem alene. Vi er tre par foreldre som bytter på å hente to ganger i uken, så det blir minimalt med kjøring. Så fort sykkelsesongen er i gang så slipper vi unna den hentingen også. Det er lite av dugnader foreløpig, men neste år blir det vel et par hallvakter i halvåret eller så. Vår tiåring går hjemmefra selv om morgenen og hjem om ettermiddagen slik at vi kan bruke fleksitiden fullt ut og ha lange ettermiddager. I tillegg har vi vært kjipeforeldre i forhold til henting sånn at hun er vant til å bruke føttene sine til transport rundt omkring. Det eneste som tar tid hittil er håndballturneringen som er en søndag i måneden, da er vi i hallen i 4-5 timer i strekk. Det er i grunnen mest gøy og hyggelig og sosialt.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..Hm. Mine foreldre var heller ikke tilstede ofte da jeg var på aktiviteter, men jeg savnet dem og skulle ønsket at de var der. Derfor vil jeg gjerne følge mine barn og være tilstede så mye som mulig. Storebror kommer seg til/fra fritidsaktiviteter selv, og tar også buss alene selv om jeg strengt tatt kunne kjørt ham, men om det er tilfeller der foreldrene kan komme og se på, så gjør jeg gjerne det så lenge han ønsker at jeg skal være der.
|
|
|
#11 |
|
Borte
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme..Foreldrene mine var alltid med på kamper, fremvisninger og ting som krevde publikum. Det tar jeg som en selvfølge at jeg også skal, men på vanlige treninger og øvelser syns jeg ungene skal få være uten foreldrene når de bikker 6-7 år. Flere av aktivitetene Vesla har gått på har vært med beskjed om at foreldre venter utenfor for ikke å forstyrre øvelsen.
|
|
|
#12 |
|
bits and pieces
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemmeMine foreldre var aldri på treninger, men stilte opp med kjøring til konkurranser og kakesalg når vi hadde konkurranse på hjemmebane. Kan ikke huske det var så mye dugnader, og at de som var så stod vi selv (etter en viss alder).
|
|
|
|
#13 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemmeVi står aldri på sidelinjen på treninger, verken på den ene eller andre typen trening. Jentene blir ofte sendt avgårde gående eller syklende til trening. Er avstanden for stor eller det er mørke kvelden bytter vi på kjøring og henting med andre foreldre.
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07) Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen. Sist redigert av Java : 19-02-13 kl 11:00. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
bits and pieces
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemmeDet er jo greit å samkjøre, men da må man jo ha plass. Stakkars minstemann her er vedheng og dermed har jeg ikke plass i bilen til fler.
|
|
|
|
#15 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemmeHa ha,
|
|
|
#16 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemme
Mye enklere å samkjøre da jeg var liten, da var det jo bare å stappe bilen full, på kryss og tvers.
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Sv: God kommentar om selvskapt tidsklemmeMen så har du aktiviteter som er 5-6 km unna, i sentrum slik som kulturskolen her, der ingen av venner deltar. Da er det kjøring og venting på gangen 2 dager i uka. Sist redigert av Dronningen : 19-02-13 kl 11:06. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#19 |
|
Absolute Beginner
|
Signerer denne. Hadde ikke eldste kommet seg av gårde til fots eller sykkel hadde det ikke blitt noen trening kl 16.00. Det er kjempeforskjell på laget til 02-jentene. Der ser man alt fra de foreldrene som aldri er med på noe til de som fortsatt sitter ved sidelinjen, duller, knyter sko, blander seg oppi så ikke den slemme treneren forventer for mye av de bittesmå barna etc. Jeg tenker at en mellomting er veldig ok. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Er det noe valg, tenker jeg, utover å begrense det man kan. Så klart er jeg sliten. Vi er ofte sjokkerende slitne, for ja vi satte oss selv i en situasjon der vi har tre barn, og begge jobber. Det er selvskapt. Mens det virker ofte som om man mener at 'alt det andre' også er selvskapt, og noe man kunne valgt bort. Sist redigert av Dronningen : 19-02-13 kl 11:48. |
|
|
|
![]() |
|
|