|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ser lyst på livet
|
Christoffer-saken, morens rolleForsvareren til moren mener at hun bør frifinnes på bakgrunn av at hun har et begrenset evnenivå. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleHva mener du er greit/ikke greit? Å si at hun har et begrenset evnenivå, eller at hun skal frifinnes pga det? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleDet er vel ganske normalt at vi dømmer basert på vedkommendes mentale evner, er det ikke?
|
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Christoffer-saken, morens rolleJeg synes det er veldig greit at forsvareren påpeker dette i tilfelle noen ikke har fått det med seg.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolle
Det er da ikke noe kontroversielt i det? Jeg vet ingenting om den aktuelle saken/moren, men det er klart jeg mener at det finnes tilfeller der man skal kunne frifinnes på bakgrunn av begrenset evnenivå. (Tilsvarende som man kan frifinnes på bakgrunn av mental sykdom.) Av samme grunn som barn ikke er strafferettslig tilregnelige.
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Hvis nedsatt eller begrenset evnenivå skal være "god nok" grunn til å frikjennes for drap synes jeg faktisk hele rettsikkerheten og rettstaten undergraves. Absurd tanke nærmest synes jeg.
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Mental helse er noe helt annet en begrenset evnenivå. Begrenset evnenivå er ikke klassifisert som en sykdom engang.
|
|
|
#10 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er kanskje ikke kontroversielt, men jeg synes at om du ikke evner å ta inn over deg at barnet ditt blir mishandlet, og grunnen til at du ikke klarer å stoppe dette er at du er evneveik, så kan jeg se for meg at det kan komme diskusjoner i ettertid om foreldre med som ligger i nedre 5 % percentil egentlig er egnet til å ha barn i utgangspunktet. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Jeg er klar over at evnenivå er noe annet enn mental helse, men nedsatt evnenivå i en slik grad at det faller inn under "psykisk utviklingshemning" kan da føre til straffefrihet?
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Det kan være, men det er i så fall en annen sak. Jeg mente som sagt ikke å si noe om den aktuelle moren.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvorfor det? Hvis man i løpet av livet aldri får mentale evner tilsvarende mer enn en 5-åring, er det helt annerledes enn om man pga. psykisk sykdom plutselig får mentale evner tilsvarende en 5-åring?
|
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Javisst men hun er da ikke i denne kategorien, er hun?
|
|
|
#15 |
|
Ser lyst på livet
|
Men om man ikke kan stå til rette for egne handlinger eller unnlatelseshandlinger, er man da skikket til å ha barn? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ad astra
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleEr slike ting greit å diskutere så konkret? Umiddelbart får jeg en litt "ullen" smak i munnen når noe som fint kunne vært diskutert på generellt grunnlag konkretiseres gjennom tilknytning til aktuelle og profilerte saker. Jeg vil anta at dette er en svært tragisk sak for svært mange berørte, og ett eller annet får meg til å ønske at man ikke søkte å ta stilling til vurderinger som vel vil måtte gjøres men som enda ikke er mer enn argumentasjon. Men kanskje var det det mer genrelle som var etterspurt - hvorvidt bør begrenset evnenivå ha betydning i forhold til straff?
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Igjen: Jeg har ingen formening om den aktuelle saken eller moren. Det skrev jeg i det første innlegget mitt. Jeg uttalte meg bare om det generelle spørsmålet "om det er greit at man skal frifinnes på bakgrunn av at man har begrenset evnenivå".
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Jeg håper noen som kan feltet kommer inn i tråden og forklarer forskjellene. Slik jeg forstår denne saken så er hun testet og "diagnosert" på den skalen som ikke ligger under "sykdom". Da stiller det seg annerledes.
|
|
|
#20 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleStraffeutmålingen kan ihvertfall legges opp i forhold til pesonens kognitive evner. I dette tilfellet blir det jo også et spørsmål hvorvidt hun faktisk var så redusert kognitivt at hun ikke faktisk forsto hva sønnen hennes gjennomgikk. Barna burde hun miste uansett og særlig om hun blir dømt i med bakgrunn i dette.
|
![]() |
|
|