Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjemmelaget nøttesjokoladepålegg

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 19:43   #1
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Hjemmelaget nøttesjokoladepålegg

Jeg er inne i en Nugatti-periode (men bare i helgene ), og så kom jeg over denne oppskriften i dag:
http://www.matpaabordet.com/2013/02/...ldepalegg.html

Fremdeles ikke sunt, men man vet nå i alle fall helt sikkert hva som er oppi. Kjenner jeg er fristet til å prøve en gang.

Gammel 26-02-13, 20:21   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget nøttesjokoladepålegg

Det har jeg også laget, i en litt annen versjon (la det på bloggen min), det er veldig godt. MÅ rise hasselnøttene, ellers blir det tamt, synes jeg. Ristede hasselnøtter er fantastisk godt.
Jeg har lyst å lage en sunnere versjon søtet med dadler (dadler er jo som karamell) i stedet for sukker.

Gammel 26-02-13, 20:29   #3
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Kult! Jeg tror definitivt jeg skal prøve dette, men vente til jeg har spist opp Nugattiboksen vi har hjeme da. Det tar jo en stund, siden det er snakk om en halv dessert-frokostskive hver lørdag og søndag. Hehehe...

Hvor lang holdbarhet vil du si din versjon av pålegget har?

Gammel 26-02-13, 20:31   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er omtrent samme oppskrift som jeg har brukt, men uten sukker og med usaltet smør. Det lages sjokoladepålegg til jul og påske her. Jeg har også laget med dadler, men barna foretrakk det andre.

Gammel 26-02-13, 20:40   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Den bloggen var farlig. Nå koker jeg ikke daim til venninnelunsj i morgen, neida.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 20:41   #6
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Moren min lagde hjemmelaget daim og troika som julegodter i år. Begge deler var farlig godt, rett og slett.

Gammel 26-02-13, 22:06   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes oppskriften til Margit Vea i Aftenposten Junior er kjempegod. Drn inneholder dadler. Og cocosa. Nydelig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:08   #8
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes oppskriften til Margit Vea i Aftenposten Junior er kjempegod. Drn inneholder dadler. Og cocosa. Nydelig.

Sjokoladepålegg med dadler og cocosa? Eller søtt pålegg med dadler og cocosa?

Gammel 26-02-13, 22:23   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Sjokoladepålegg med dadler og cocosa? Eller søtt pålegg med dadler og cocosa?

Sjokoladepålegg. Eller kakaopålegg. Du trenger ikke bruke cocosa heller. Jeg liker bare smaken. Det består av kokte dadler, malte mandler, kskao, vanilje og fett/ cocosa.

Gammel 26-02-13, 22:25   #10
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Jeg skjønner at jeg har mange morsomme oppskrifter å prøve ut i fremtiden. Man bør jo prøve ut alt for å finne den beste.

Sist redigert av Njulaif : 26-02-13 kl 22:32.
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:30   #11
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg lagde et med ristede hasselnøtter, sjokolade og søt kondensert melk. Det ble veldig godt. Men da kjørte jeg hasselnøttene i food prossesoren til det ble hasselnøttsmør, syns det ser ut som om det fortsatt er en del biter av hasselnøtter i oppskriften i HI. Brukte denne oppskriften http://theeccentriccook.blogspot.no/...e-nutella.html

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:34   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Hvor lang holdbarhet vil du si din versjon av pålegget har?

Litt usikker siden det alltid blir spist opp så jækla fort (unger!), men kanskje en ukes tid? Eller, sikkert mye lenger, det er jo ikke noe som blir fort ødelagt i det.

Gammel 26-02-13, 22:35   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Fant det da jeg googlet. Har lsget det flere gsnger.

Sunt ”sjokolade” pålegg

Bruker dere rå kakao, vil pålegget inneholder enda flere antioksidanter.

Ca. 2 dl dadler (helst myke, litt store)
Ca. 1 dl mandler eller vel ½ dl solsikkefrø (ristet)
2 ss nøytral olje (solsikke–, peanøtt– eller maisolje)
3 ts kakao
1 ts hjemmelaget vaniljesukker eller fløtekaramelldråper (uten e-stoffer)

Slik gjør dere: Fjern stein fra dadlene og kok dem møre i litt vann. Bruk ikke for mye vann når de kokes da det kan gi litt vassen smak. Fjern eventuelt kokevann og sett til side. Mos dadlene med stavmikser eller kjør de i en kjøkkenmaskin. Bland inn finmalte mandler (eller solsikkefrø), kakao, melis eller hjemmelaget vaniljesukker og olje. Bland godt sammen. Tilsett eventuelt noe av kokevannet om blandingen virker for tykk. Ha pålegget på glass og sett det i kjøleskapet. Pålegget holder seg minst 3 uker i kjøleskapet.

Gammel 26-02-13, 22:37   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg lager som sagt med cocosa, og jeg oppbevarer ikke i kjøleskap.

Gammel 26-02-13, 22:37   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Mmm det skal jeg lage i helgen, Hya. Jeg har masse rått kakaopulver i skuffen (bestiller på iHerb). Nais! Har kokosfett og.

Gammel 08-03-13, 06:03   #16
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har laget den varianten med Cocosa, dadler, mandler og rått kakaopulver. Den falt veldig i smak hos mine barn.

Gammel 08-03-13, 06:44   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Hm, skal prøve oppskriften i Aftenposten junior, men det spørs om mine ultrakresne unger liker det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 07:50   #18
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hm, skal prøve oppskriften i Aftenposten junior, men det spørs om mine ultrakresne unger liker det.

Oppskrift?

Gammel 08-03-13, 09:28   #19
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Det er den som Hyacinth har lagt inn over her, Huldra.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 16:30   #20
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Det er den som Hyacinth har lagt inn over her, Huldra.

Herlighet. Jo, takk for oppklaring :surrehue:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.