Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 21:36   #1
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Men det er jo ikke noe nytt. En Monclerjakke på 80-tallet var ikke billig, tatt datidens inntekter i betraktning(og den er iallefall ikke billig nå heller).
Jeg tror ikke "ungdommen nå til dags" er mer bortskjemte enn vi var back in the days. Jeg tror ikke de blir "luksusfellegenerasjonen" på grunn av sin tilgang på Canada Goose.
Den eneste forskjellen på da og nå jeg kan tenke meg, er i grunn at flere foreldre faktisk har anledning til å kjøpe sånt til ungene sine i dag. Derfor er det kanskje flere i den alderen å se med slikt utstyr.

Jeg snakket om det med foreldrene mine i går. Det med leker, mengder, "merkeklær" til barn etc. Som pappa sa: Dagens foreldre venter lengre med å etablere seg og har langt bedre økonomi enn småbarnsforeldre hadde da jeg var liten. Der vi stort sett kan, om vi vil, oppfylle barnas ønsker, måtte de prioritere helt annerledes. De sparte til nytt vintertøy til oss, vi kjøper når vi trenger det.
Når veldig mange av oss er i den gunstige økonomiske situasjonen allerede fra barna er små av, er det jo ikke så rart om barnas forbruk og ønsker reflekterer dette etter hvert som de vokser opp.

Gammel 26-02-13, 21:44   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Når veldig mange av oss er i den gunstige økonomiske situasjonen allerede fra barna er små av, er det jo ikke så rart om barnas forbruk og ønsker reflekterer dette etter hvert som de vokser opp.

Tja? Dette er jo et valg vi tar som foreldre mener jeg. Helt fra de er små, når det gjelder hvilket forbruk vi venner barna våre til og hvilke verdier vi signaliserer. Storebror er med på å rote i salgskurver etter billig ulltøy, og jeg forklarer hvorfor vi handler på salg. Blant annet. Vi har et valg her, og det er ikke bare økonomi som kan styre hvordan man velger, det kan også være hva man ønsker å lære ungene.

Og jeg er ikke enig med deg i at det var like utbredt med omfattende dyrt utstyr før som nå; det flyter av dyre jakker, vesker, klær og elektronikk i veldig mange miljøer. Da jeg studerte og gikk på skole, var det mange som ikke jobbet og de som jobbet hadde det som en bijobb. Nå er det faktisk veldig mange som har studier og skolegang som bigeskjeft, alt for å finansiere forbruk. Jeg liker det ikke.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 21:52   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tja? Dette er jo et valg vi tar som foreldre mener jeg. Helt fra de er små, når det gjelder hvilket forbruk vi venner barna våre til og hvilke verdier vi signaliserer. Storebror er med på å rote i salgskurver etter billig ulltøy, og jeg forklarer hvorfor vi handler på salg. Blant annet. Vi har et valg her, og det er ikke bare økonomi som kan styre hvordan man velger, det kan også være hva man ønsker å lære ungene.

Og jeg er ikke enig med deg i at det var like utbredt med omfattende dyrt utstyr før som nå; det flyter av dyre jakker, vesker, klær og elektronikk i veldig mange miljøer. Da jeg studerte og gikk på skole, var det mange som ikke jobbet og de som jobbet hadde det som en bijobb. Nå er det faktisk veldig mange som har studier og skolegang som bigeskjeft, alt for å finansiere forbruk. Jeg liker det ikke.

Du får grønn prikk av meg! Enig i hele tankegangen din.

Gammel 26-02-13, 21:55   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er i alle fall overbevist, uten at jeg kan dokumentere det om at forbruksmønstret blant studenter generelt er noe helt høyere enn for noen tiår siden. Det er flere reiser, det er flere cafebesøk, flere middager ute, mer fancy elektronikk, det er dyrere klær, sminke og frisørbesøk, dyrt sportsutstyr, treningsstudio etc etc. Selvfølgelig ikke alle, og selvfølgelig gjelder ikke alt alle, men jevnt over påstår jeg forbruket har økt ganske heftig. Jeg har inntrykk av at dette i stor grad finaniseres av mye jobbing, gjerne ikke-studierelatert jobbing, og at en del av disse studentene kunne med fordel tilbrakt litt mer tid på lesesalen enn bak bardisken eller i kassa på Ark. :knirk:

Litt på sidelinjen kanskje, men dette kommer jo av noe. Velstandsøkningen blant folk flest har jo vært heftig siden f.eks slutten av søttitallet, og det gjenspeiler seg jo naturlig nok hos ungdommene også. De påvirkes jo av omgivelsene.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 21:59   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg er i alle fall overbevist, uten at jeg kan dokumentere det om at forbruksmønstret blant studenter generelt er noe helt høyere enn for noen tiår siden.

Og det er jo ikke rart hvis man er vant til det fra før. Har man hatt en jakke til 7000 fra man var 16 år og skal opprettholde samme standard som student, flyr pengene fort altså. Da jeg studerte hadde jeg ca 6000 kroner i måneden. Det var ikke rom for mye råflotthet innenfor den rammen, men jeg synes pengene rakk utrolig langt egentlig (i etterkant lurer jeg på hvordan jeg klarte å ha råd til så utrolig mye øl. Kan ikke ha kjøpt mye annet).

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.