|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
I mål
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000
Jeg har faktisk ikke lyst til at barna mine skal bruke så sinnsykt mye på en jakke, jeg synes det er en helt uanstendig pris på et plagg til en ungdom som endrer kroppsfasong og smak. Uansett hvordan de får tak i pengene. Jeg ville vært veldig klar på at jeg syntes det var en helt latterlig prioritering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000 |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
etterpåklokest
|
Word. Jeg har sett de litt eldre jeg da, men det er et eller annet med prioriteringer; forbruk eller utdannelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
~~~~~~~
|
Å ønske seg penger til bursdag og jul fremfor andre små ting som havner i skuffer og skap har jeg ingen problemer med, heller det at de kjøper seg en skikkelig ting, fremfor annet "dill" som er populært i akkurat 2 dager. Det krever ei heller mye jobb. Her selger mange ungdommer aviser på søndager, fra kl 10-12, heller ikke mye skulking fra skolearbeidet i den perioden.
![]() |
#125 |
I mål
|
Jeg er helt enig med deg i at man godt kan kjøpe seg en dyr dunjakke hvis man bruker den i 7 år. Vis meg den 15-åringen som har planer om å bruke jakka til hun blir 22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg er hjertens enig i alt Apan sier her. Hun får sagt det jeg prøvde å få fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Skolevesker til 11000Det finnes da kvalitetsjakker til 2000 kr og.
![]() |
#128 |
Jo flere jo bedre...
Dulter litt her. Det kommer ikke til å skje at mine unger får så dyre klær eller vesker. Jeg ville også gått ganske langt i å nekte dem å bruke egne penger på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Jo flere jo bedre...
![]() Sv: Skolevesker til 11000Come on... Fjortisene ønsker seg ikke CG fordi det er så sinnsykt god kvalitet, altså. Ikke fordi de skal overvintre ute heller. I den alderen er det minimalt med frivillig uteaktivitet, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
~~~~~~~
|
Jeg regner med at du har barn i den alderen eller er lærer til elever i den alderen siden du så bastant kan komme med en slik påstand.
![]() |
#131 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Skolevesker til 11000Vi er også slik Hyacinth. Jeg benytter en hver anledning til å fortelle barna om da pappan og jeg leide ett-roms og spiste grøt og pantet flasker før neste studielån. Det var søren meg så vidt det gikk rundt, men vi var jo forelsket og jeg ser tilbake på det med glede. Jeg vil de skal vite at vi ikke datt rett ned i huset vårt med bil og bra jobber med mer. Vi har jobbet oss dit, med opp og nedturer underveis. At en styrtrik familie bruker 11 000 på en veske til 15 åringen som har millioner på bok fra starten er muligvis ikke det største problemet, utfordringen er å formidle til barna at man må ta utgangspunkt i sin egen situasjon til enhver tid. Og at det ligger et hav av muligheter i det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
intro
|
Ikke sant. 7000 (eller var det mer nå?) er i mine øyne en så hinsides pris at ingen kvalitet i verden kan forsvare den.
![]() |
![]() |
#133 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Nei ikke nødvendigvis, men det er jo slikt som foreldre er opptatte av, og som de fleste her beviser i stort monn er jo foreldre opptatt av hva barna har på seg de også. Så hvis man nå lar barna sine få et dyrt moteprodukt (en sjelden gang?), så er det jo ikke noen bakdel at det faktisk er en varm jakke av en kvalitet som holder en stund...?
![]() |
#134 |
Jo flere jo bedre...
Jeg har to barn i den alderen, og har vært lærer på vgs i 11 år, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
En varm jakke av god kvalitet må ikke koste 7 000. Og ikke få meg til å tro at ungdommer bruker samme jakke år etter år.
![]() |
#136 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Jeg sier ikke at en varm jakke må koste 7000 kroner. Snakk om å vri på det jeg sier.
![]() |
#137 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Skolevesker til 11000Svaret mitt var ikke bare til deg, Njulaif. Men i prinsippet mener jeg det er sløseri og oppfordring til merkepress å gi ungene så dyre plagg. Greit nok hvis det er en svært sjelden gang, men pleier det å være det? Får en CG-jakke, så maser de andre om det. Unger og ungdom vokser i høyde og bredde, i rykk og napp, så jeg synes veldig dyre plagg er unødvendig, særlig med tanke på solidarisk ansvar og at man faktisk ikke kan forsvare en pris på 6-7000 med kvalitet og varme.
![]() |
#138 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Skolevesker til 11000Det er da ikke dyre jakker som vil være et eventuellt problem for fremtidig økonomihåndtering til dagens unge? Enig med Fløyel i at en jakke til 7000 kroner faktisk kan være oppnåelig for mange ungdommer hvis de sparer alle penger de får og jobber ved siden av skolen i tillegg. Og nei, all jobbing behøver ikke stjele tid fra lekselesing, min 14-åring jobber 2 timer hver helg, det går ikke ut over noe som helst, men det gir penger i banken. Ikke mye, men over tid blir det pene penger. I løpet av ett år vil hun ha rundt 10000 kroner på lønnskontoen sin. Om hun da hadde ønsket å bruke 7000 kroner på en jakke eller en veske eller whatever synes jeg det hadde vært helt ok. Det viktigste for meg er at hun ikke bruker opp alle pengene sine på dill og fjas underveis og på den måten legger til seg dyre og dårlige forbruksvaner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Men først, kaffe!
Ikke dyre jakker alene, men dyre vaner. Jeg tror ingen mener at alle med dyr jakke vil havne i økonomisk uføre, men jeg ville ikke blitt sjokkert om det var en sammenheng mellom de jeg nevnte i tidligere innlegg og enkelte med eksklusive vaner de som unge voksne ikke håndterte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
~~~~~~~
|
Jeg syntes slutten av innlegget til Drømmedama er spot-on. Når man ser hvor hyppig besøksfrekvensen til kiosken er blant enkelte ungdommer så skjønner man at pengene går. Ett ukeblad, en flaske brus, en liten sjokolade, vips 100,-, en Kebaben og en brus, 150,- 100,- 3-4 ganger i uken på kiosken blir 1600,- i måneden, du har fort en CG- jakke bare ved å droppe kiosken. Og når du spør disse unge som henger på kiosken, hva de har brukt pengene på, så husker/vet de ikke. Vedkommende som har spart til dyr jakke, vil garantert huske hva pengene har gått til.
![]() |
|
|