Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 22:07   #121
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hva lærer man barna sine når man sier "Du får kr 1.000,- for å kjøpe deg jakke, resten må du betale selv!" Ungdommen spinker og sparer, hver eneste krone i flere måneder, panter flasker, ingen sløsing av noe slag, ønsker seg kun penger til jul og bursdag, for etter noen måneder så har man spart nok til å kjøpe den etterlengtede jakken og kjenner VANVITTIG stolthet av å kunne kjøpe seg en CG jakke, betalt mesteparten av egne penger, hardt oppsparte midler. Også skal andres foreldre og unger dømme ungdommen for å være en bortskjemt drittunge! Sorry, det forteller vanvittig mye om hodeløse fordomsfulle foreldre! Heller en varm og god jakke, av god kvalitet, enn kebab og cola på kiosken hver bidige dag! Det er flere sider av en sak, den er ikke alltid svart/hvit.

Jeg har faktisk ikke lyst til at barna mine skal bruke så sinnsykt mye på en jakke, jeg synes det er en helt uanstendig pris på et plagg til en ungdom som endrer kroppsfasong og smak. Uansett hvordan de får tak i pengene. Jeg ville vært veldig klar på at jeg syntes det var en helt latterlig prioritering.

Forøvrig ser jeg den andre siden av disse "hardt oppsparte midlene" hver dag; ungdom som ikke har tid til å følge opp skolen fordi jobben krever for mye og foreldrene ikke har satt noen som helst grenser for hvor hardt de skal få lov å jobbe for å skrape sammen disse midlene.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:09   #122
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jupp. Når alle chavsa begynte med Mulberry måtte de sette opp prisen.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Yep, skjedde jo også med Burberry tilbake i tid.

Oi. Det er to forskjellige merker.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:11   #123
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Forøvrig ser jeg den andre siden av disse "hardt oppsparte midlene" hver dag; ungdom som ikke har tid til å følge opp skolen fordi jobben krever for mye og foreldrene ikke har satt noen som helst grenser for hvor hardt de skal få lov å jobbe for å skrape sammen disse midlene.

Word. Jeg har sett de litt eldre jeg da, men det er et eller annet med prioriteringer; forbruk eller utdannelse.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:13   #124
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har faktisk ikke lyst til at barna mine skal bruke så sinnsykt mye på en jakke, jeg synes det er en helt uanstendig pris på et plagg til en ungdom som endrer kroppsfasong og smak. Uansett hvordan de får tak i pengene. Jeg ville vært veldig klar på at jeg syntes det var en helt latterlig prioritering.

Å ønske seg penger til bursdag og jul fremfor andre små ting som havner i skuffer og skap har jeg ingen problemer med, heller det at de kjøper seg en skikkelig ting, fremfor annet "dill" som er populært i akkurat 2 dager. Det krever ei heller mye jobb. Her selger mange ungdommer aviser på søndager, fra kl 10-12, heller ikke mye skulking fra skolearbeidet i den perioden.

Når unge jenter passerer 13-15 år er det mange som ikke endrer kroppsfasong på noen år, enkelte forblir der i 5-6-7 år, og når de har brukt en svart, innsvinget dunjakke i såpass mange år, så syntes jeg det er helt greit å kjøpe en ny. Å kjøpe jakke hvert år, fordi man kjøper det som er "på moten" og den er jo så billig allikavel gir for meg signaler om en "bruk og kast"- mentalitet som jeg ikke er tilhenger av.

Gammel 26-02-13, 22:15   #125
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når unge jenter passerer 13-15 år er det mange som ikke endrer kroppsfasong på noen år, enkelte forblir der i 5-6-7 år, og når de har brukt en svart, innsvinget dunjakke i såpass mange år, så syntes jeg det er helt greit å kjøpe en ny.

Jeg er helt enig med deg i at man godt kan kjøpe seg en dyr dunjakke hvis man bruker den i 7 år. Vis meg den 15-åringen som har planer om å bruke jakka til hun blir 22.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:16   #126
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er hjertens enig i alt Apan sier her. Hun får sagt det jeg prøvde å få fram.

På den andre siden lever jeg ikke akkurat som jeg lærer på alle områder, jeg heller. Jeg har ofte tenkt på hva jeg lærer ungene mine ved å ta dem med på flere ferier i løpet av et år. Vi snakker også en del om det hjemme.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:16   #127
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det finnes da kvalitetsjakker til 2000 kr og.

Og til et eller annet innlegg på første siden her; nei, de bærer ikke så mange bøker med seg til og fra skolen som jeg gjorde da jeg var ung, de elevene som går der jeg jobber. De har bokskap hvor alle bøkene ligger, også bærer de pc-en i veska, i tillegg til en pose boller de har kjøpt på rema1000 på veien, og kaaaanskje en bok eller to hvis de har hatt lekse.

Gammel 26-02-13, 22:17   #128
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Dulter litt her. Det kommer ikke til å skje at mine unger får så dyre klær eller vesker. Jeg ville også gått ganske langt i å nekte dem å bruke egne penger på det.
Jeg tillot at dattera mi kjøpte seg en mac for konfirmasjonspenger, men hadde satt foten ned for samme beløpet for ei veske eller en jakke.
Jeg hadde forøvrig ikke dyre merker da jeg var ung heller, selv om mange hadde Moncler. Det gikk helt fint uten, og jeg tror det var en sunn oppdragelse.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:19   #129
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Come on... Fjortisene ønsker seg ikke CG fordi det er så sinnsykt god kvalitet, altså. Ikke fordi de skal overvintre ute heller. I den alderen er det minimalt med frivillig uteaktivitet, altså.

Gammel 26-02-13, 22:20   #130
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Come on... Fjortisene ønsker seg ikke CG fordi det er så sinnsykt god kvalitet, altså. Ikke fordi de skal overvintre ute heller. I den alderen er det minimalt med frivillig uteaktivitet, altså.

Jeg regner med at du har barn i den alderen eller er lærer til elever i den alderen siden du så bastant kan komme med en slik påstand.

Jeg er ikke enig med dere og kommer heller ikke til å bli det ser det ut til.

Gammel 26-02-13, 22:21   #131
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er også slik Hyacinth. Jeg benytter en hver anledning til å fortelle barna om da pappan og jeg leide ett-roms og spiste grøt og pantet flasker før neste studielån. Det var søren meg så vidt det gikk rundt, men vi var jo forelsket og jeg ser tilbake på det med glede. Jeg vil de skal vite at vi ikke datt rett ned i huset vårt med bil og bra jobber med mer. Vi har jobbet oss dit, med opp og nedturer underveis. At en styrtrik familie bruker 11 000 på en veske til 15 åringen som har millioner på bok fra starten er muligvis ikke det største problemet, utfordringen er å formidle til barna at man må ta utgangspunkt i sin egen situasjon til enhver tid. Og at det ligger et hav av muligheter i det også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:21   #132
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det finnes da kvalitetsjakker til 2000 kr og.

Ikke sant. 7000 (eller var det mer nå?) er i mine øyne en så hinsides pris at ingen kvalitet i verden kan forsvare den.

Gammel 26-02-13, 22:22   #133
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Nei ikke nødvendigvis, men det er jo slikt som foreldre er opptatte av, og som de fleste her beviser i stort monn er jo foreldre opptatt av hva barna har på seg de også. Så hvis man nå lar barna sine få et dyrt moteprodukt (en sjelden gang?), så er det jo ikke noen bakdel at det faktisk er en varm jakke av en kvalitet som holder en stund...?

Gammel 26-02-13, 22:23   #134
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Jeg regner med at du har barn i den alderen eller er lærer til elever i den alderen siden du så bastant kan komme med en slik påstand.

Jeg er ikke enig med dere og kommer heller ikke til å bli det ser det ut til.

Jeg har to barn i den alderen, og har vært lærer på vgs i 11 år, ja.

Gammel 26-02-13, 22:34   #135
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Nei ikke nødvendigvis, men det er jo slikt som foreldre er opptatte av, og som de fleste her beviser i stort monn er jo foreldre opptatt av hva barna har på seg de også. Så hvis man nå lar barna sine få et dyrt moteprodukt (en sjelden gang?), så er det jo ikke noen bakdel at det faktisk er en varm jakke av en kvalitet som holder en stund...?

En varm jakke av god kvalitet må ikke koste 7 000. Og ikke få meg til å tro at ungdommer bruker samme jakke år etter år.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:46   #136
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

En varm jakke av god kvalitet må ikke koste 7 000. Og ikke få meg til å tro at ungdommer bruker samme jakke år etter år.

Jeg sier ikke at en varm jakke må koste 7000 kroner. Snakk om å vri på det jeg sier. Prøv å lese svaret mitt, og det jeg svarer på en gang til... Jeg sier at det er nå i det minste en trøst at den har god kvalitet HVIS man går til det steget å kjøpe en slik jakke til sin unge håpefulle.

Og nå sa ikke jeg at ungdommer bruker samme jakke år etter år, og jeg skal ikke påstå at jeg kjenner veldig mange ungdommer, men de jeg faktisk kjenner, og har jevnlig kontakt med, får ikke nye jakker hver år nei.

Gammel 26-02-13, 23:20   #137
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Svaret mitt var ikke bare til deg, Njulaif. Men i prinsippet mener jeg det er sløseri og oppfordring til merkepress å gi ungene så dyre plagg. Greit nok hvis det er en svært sjelden gang, men pleier det å være det? Får en CG-jakke, så maser de andre om det. Unger og ungdom vokser i høyde og bredde, i rykk og napp, så jeg synes veldig dyre plagg er unødvendig, særlig med tanke på solidarisk ansvar og at man faktisk ikke kan forsvare en pris på 6-7000 med kvalitet og varme.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 06:51   #138
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Det er da ikke dyre jakker som vil være et eventuellt problem for fremtidig økonomihåndtering til dagens unge? Enig med Fløyel i at en jakke til 7000 kroner faktisk kan være oppnåelig for mange ungdommer hvis de sparer alle penger de får og jobber ved siden av skolen i tillegg. Og nei, all jobbing behøver ikke stjele tid fra lekselesing, min 14-åring jobber 2 timer hver helg, det går ikke ut over noe som helst, men det gir penger i banken. Ikke mye, men over tid blir det pene penger. I løpet av ett år vil hun ha rundt 10000 kroner på lønnskontoen sin. Om hun da hadde ønsket å bruke 7000 kroner på en jakke eller en veske eller whatever synes jeg det hadde vært helt ok. Det viktigste for meg er at hun ikke bruker opp alle pengene sine på dill og fjas underveis og på den måten legger til seg dyre og dårlige forbruksvaner.
Vi bor like ved en nærbutikk, jeg ser utrolig mange ungdommer som bruker pengene sine der etter skoletid. En brus og en pakke kjeks eller sjokolade eller snacks, en påsmurt baguette og en juice, det blir penger av slikt. En del av ungdommene er der nesten hver eneste skoledag. Jeg ser ungdomsskoleelever bruke til sammen vannvittige summer i løpet av et skoleår. På usunt snop og tull.
De har kanskje ikke dyre jakker, men det er igrunnen ikke så rart, de har jo brukt opp alle pengene sine på Joker i stedet.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 08:11   #139
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Det er da ikke dyre jakker som vil være et eventuellt problem for fremtidig økonomihåndtering til dagens unge? .

Ikke dyre jakker alene, men dyre vaner. Jeg tror ingen mener at alle med dyr jakke vil havne i økonomisk uføre, men jeg ville ikke blitt sjokkert om det var en sammenheng mellom de jeg nevnte i tidligere innlegg og enkelte med eksklusive vaner de som unge voksne ikke håndterte.

Forøvrig så synes jeg du resonnere deg helt ut på viddene mot slutten av innlegget.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 08:45   #140
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ikke dyre jakker alene, men dyre vaner. Jeg tror ingen mener at alle med dyr jakke vil havne i økonomisk uføre, men jeg ville ikke blitt sjokkert om det var en sammenheng mellom de jeg nevnte i tidligere innlegg og enkelte med eksklusive vaner de som unge voksne ikke håndterte.

Forøvrig så synes jeg du resonnere deg helt ut på viddene mot slutten av innlegget.

Jeg syntes slutten av innlegget til Drømmedama er spot-on. Når man ser hvor hyppig besøksfrekvensen til kiosken er blant enkelte ungdommer så skjønner man at pengene går. Ett ukeblad, en flaske brus, en liten sjokolade, vips 100,-, en Kebaben og en brus, 150,- 100,- 3-4 ganger i uken på kiosken blir 1600,- i måneden, du har fort en CG- jakke bare ved å droppe kiosken. Og når du spør disse unge som henger på kiosken, hva de har brukt pengene på, så husker/vet de ikke. Vedkommende som har spart til dyr jakke, vil garantert huske hva pengene har gått til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.