Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 00:11   #341
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg har ikke noe sted hevdet at dere som er uenige med meg, har dårlig økonomi. Jeg ar spurt om hvorfor alle regler og normer om å behandle folk på en skikkelig måte og med respekt, bortfaller i det de sløser med penger.

Men det gjør de da ikke? Man behandler jo folk som sløser med penger på samme måte som folk som gjør alle mulig andre dumme valg? Om det er å ikke gidde å følge opp lekser, kjøpe sinnsykt dyre ting til ungene, fore ungene med mye sukker og brus, osv.

Man tenker at det var et dumt valg - og så behandler man dem som vanlig likevel. Det som er spesielt på nett er jo at vi diskuterer disse tingene slik at tanker man vanligvis holder inne i hodet sitt, kommer ned på "papiret".

Jeg har lest at mange synes jeg har gjort et svært dumt valg ved å (frivillig) sende mine barn i barnehage som ettåringer. Det betyr da ikke at de er fordomssfulle mot meg eller ikke liker meg som person?

Gammel 28-02-13, 00:12   #342
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Du har ikke barn, har du vel? Du tror ikke du kommer til å tenke litt på fellesskapet når du skal kjøpe jakker til dine fremtidige barn? At du ikke skal hype opp en kjempedyr trend i en klasse?

Jeg har barn og jeg kan svare: I Ungens klasse er det opptil flere som har hatt iPhone siden før de begynte på skolen. Vet du, det gjør faktisk ingenting. Det er ikke da sånn at alle automatisk MÅ ha iPhone bare fordi noen har det! Flere av barna har også ganske så dyre klær også. Det er heller ikke noen utfordring i klassen. De har et utrolig godt miljø i klassen og det er ganske så enkelt å snakke om hva man trenger, hva man ønsker seg, hva man kan spare til og hva man bare kan glemme å få. Det er ikke automatisk sånn at dersom en eller to barn får et dyrt leketøy, så skal absolutt alle ha det.

Gammel 28-02-13, 00:14   #343
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri kommer til å tenke på fellesskapet når jeg handler jakke til noen. Helt uten at jeg trenger å hype opp en kjempedyr trend av den grunn.

Jeg tror heller ikke at du og de som tenker som deg Apan, nødvendivis har dårlig råd. Jeg forstår godt at det handler om et verdivalg for dere.

Det er greit. Det synes jeg altså er et dumt valg, uten at det betyr at du er dum.

Gammel 28-02-13, 00:15   #344
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

.......

Gammel 28-02-13, 00:16   #345
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg har barn og jeg kan svare: I Ungens klasse er det opptil flere som har hatt iPhone siden før de begynte på skolen. Vet du, det gjør faktisk ingenting. Det er ikke da sånn at alle automatisk MÅ ha iPhone bare fordi noen har det! Flere av barna har også ganske så dyre klær også. Det er heller ikke noen utfordring i klassen. De har et utrolig godt miljø i klassen og det er ganske så enkelt å snakke om hva man trenger, hva man ønsker seg, hva man kan spare til og hva man bare kan glemme å få. Det er ikke automatisk sånn at dersom en eller to barn får et dyrt leketøy, så skal absolutt alle ha det.

Det har du helt rett i. Det er veldig ulikt fra klasse til klasse - det kommer som regel an på HVEM som har tingene. Er det de mest populære som har de "hypa" tingene, fører det dessverre ofte til et voldsomt press.

Sånn sett føler jeg mye større ansvar for Storesøster enn for Storebror - han er på ingen måte ledende i sin klasse, hun er.

Gammel 28-02-13, 00:16   #346
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg spør igjen: Når er det greit å kjøpe f.eks. Converse, CG-jakke, iPhone, iPad, Bergans-jakke for ikke å bidra til kjøpepress? Hva er aldersgrensen?

Gammel 28-02-13, 00:17   #347
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vel, det første sitatet ditt er det vanskelig å lese på noen annen måte enn at vi som er uenig med deg har dårligere råd enn deg.

Jeg hadde ikke det som utgangspunkt, men nårvinnleggene blir av arten " venninnen til datteren min får masse fine ting som barnet mitt ønsker seg, men foreldrene er jo aldri ute med henne, ergo er hun mindre heldig enn mitt barn, kan ikke leses på enn annen måte. Og leser dere virkelig innleggene mine som om jeg overøser barnet mitt med alt av de nyeste statusgreiene?!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:17   #348
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spør igjen: Når er det greit å kjøpe f.eks. Converse, CG-jakke, iPhone, iPad, Bergans-jakke for ikke å bidra til kjøpepress? Hva er aldersgrensen?

Nå er jeg litt usikker på hvor gammel Røverdatter er, men hun har fått iPhone av pappa'n sin i år. Så det er kanskje greit når de har passert 35-40?

Gammel 28-02-13, 00:18   #349
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg har svart før tror jeg. For min del blir det ikke aktuelt å kjøpe det før de kan kjøpe det selv. Muligens med unntak av Converse - jeg aner ikke prisen på dem. Det har ganske mye å si hvor uoppnåelig det vil være for andre å få det samme egentlig.

Jeg vil tippe at fra videregående av vil barna tjene penger selv og sånn sett bestemme i stor grad hva de skal gå til.

Gammel 28-02-13, 00:19   #350
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde ikke det som utgangspunkt, men nårvinnleggene blir av arten " venninnen til datteren min får masse fine ting som barnet mitt ønsker seg, men foreldrene er jo aldri ute med henne, ergo er hun mindre heldig enn mitt barn, kan ikke leses på enn annen måte. Og leser dere virkelig innleggene mine som om jeg overøser barnet mitt med alt av de nyeste statusgreiene?!

Du har tolket det akkurat slik du ønsket, dessverre. Jeg har aldri sagt at mitt barn er heldigere (fordi vi er mye ute og det andre barnet ikke). Det er dine ord, ikke mine.

I "mitt" tilfelle var det snakk om leker og hobbyting, ikke dyre elektroniske duppeditter og klær.

Gammel 28-02-13, 00:19   #351
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ikke i det hele tatt. Bare at du ville synes det var greit at du gjorde det hvis du hadde lyst og at du synes det er greit at andre gjør det. Jeg oppfatter også at du er veldig opptatt av at folk som mener noe om andres valg er fordomsfulle fordi man aldri kan vite absolutt alt som ligger bak et valg. Og at man er selvforherligende og høytflyvende hvis man mener (oppriktig) at fellesskapet er viktigere enn hver enkelt persons absolutte frihet til å ta alle mulige slags valg.

Gammel 28-02-13, 00:19   #352
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det gjør de da ikke? Man behandler jo folk som sløser med penger på samme måte som folk som gjør alle mulig andre dumme valg? Om det er å ikke gidde å følge opp lekser, kjøpe sinnsykt dyre ting til ungene, fore ungene med mye sukker og brus, osv.

Man tenker at det var et dumt valg - og så behandler man dem som vanlig likevel. Det som er spesielt på nett er jo at vi diskuterer disse tingene slik at tanker man vanligvis holder inne i hodet sitt, kommer ned på "papiret".

Jeg har lest at mange synes jeg har gjort et svært dumt valg ved å (frivillig) sende mine barn i barnehage som ettåringer. Det betyr da ikke at de er fordomssfulle mot meg eller ikke liker meg som person?

Jeg synes ikke at å gi et barn en iPhone er et dumt valg da. Jeg synes det er et nye dummere valg å gi inntrykk av at andre gjør mye dummere valg enn en selv.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 28-02-13, 00:21   #353
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke så store barn, så mine krever lite materielt. MEN, en ting vi har snakket om her hjemme, er at vi vil være litt forsiktige med å gi dem det dyreste og fineste på sikt, nettopp fordi man vet at slike ting kan a) bli stjålet og enda verre B) gjøre barn utsatt for ran av andre barn/ungdommer. Og det ønsker jeg ikke for mine barn.

Man så får vi nå se hva vi ender på.

Gammel 28-02-13, 00:22   #354
millact

Standard

Vanskelig å si.

Jeg tror de fleste har behov for å ha noen av de tøffe "in" tingene, og jeg er helt sikker på at jeg kommer til å kjøpe noen slike ting til mine to barn, selvsagt. Når det skjer vet jeg ikke.

Gammel 28-02-13, 00:23   #355
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg synes ikke at å gi et barn en iPhone er et dumt valg da. Jeg synes det er et nye dummere valg å gi inntrykk av at andre gjør mye dummere valg enn en selv.

Det ville jeg aldri sagt til mine barn! Absolutt aldri. Ikke mener jeg det heller. Men på DETTE FELTET mener jeg at enkelte valg er dummere enn andre - og det må man vel kanskje få lov til å tenke og mene? Eller skal man ikke tenke noe om noen valg som tas av andre i det hele tatt?

Gammel 28-02-13, 00:23   #356
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke at man skaper større kjøpepress ved å kjøpe en og annen slik ting. Som jeg skrev tidligere, jeg tror det kan være veldig ok å ha noe av det "alle andre" har. Men jeg tror man kan være litt bevisst på hva, hvor ofte, hvor ofte skal det byttes ut, og om man skal ha det beste og fineste i alle kategorier.

I en klasse vil det alltid være noen som har "alt" og noen som har veldig lite, som aldri feirer bursdag etc. Og så utgjør mange av oss den store middelmassen som faktisk avgjør mye. Skal jeg bidra til at bursdagene blir stadig flottere? Skal jeg være med og bidra til at gruppen som ikke har så blir enda mindre? Som i eksemplet med (unødvendig men fin) dansedrakt jeg skrev i en annen tråd i dag. Noen får ikke. Noen får sikkert to. Og jeg er av dem som avgjør om det blir to barn uten ny drakt eller om det i stedet blir 5-6-7.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:23   #357
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er spesielt dumt å gi en 10-åring en iPhone hvis den uansett trenger en telefon og virkelig ønsker seg en iPhone og kan ta vare på den. Men jeg synes det er dumt å gi en 10-åring iPhone, iPad, flatskjerm på rommet, dyrt sportsutstyr og Bergansjakke, CG jakke og i det hele tatt. Igjen, det er det totale forbruksmønsteret jeg synes er greia - og dette at det forflytter seg ned i alder. Og noen enkeltelementer. Jeg mener seriøst at hverken barn eller voksne trenger en jakke til 7000. Med mindre man skal på Sydpolekspedisjon.

At flere barn som ikke har begynt på skolen en gang har iPhone, synes jeg er galskap.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:25   #358
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det ville jeg aldri sagt til mine barn! Absolutt aldri. Ikke mener jeg det heller. Men på DETTE FELTET mener jeg at enkelte valg er dummere enn andre - og det må man vel kanskje få lov til å tenke og mene? Eller skal man ikke tenke noe om noen valg som tas av andre i det hele tatt?

Jo, selvsagt. Og jeg er helt enig med deg i at jeg aldri verden ville ha sagt noe slik til mine barn heller, så da er vi enige i det.

Gammel 28-02-13, 00:25   #359
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jo, selvsagt. Og jeg er helt enig med deg i at jeg aldri verden ville ha sagt noe slik til mine barn heller, så da er vi enige i det.

Gammel 28-02-13, 00:30   #360
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes ikke det er spesielt dumt å gi en 10-åring en iPhone hvis den uansett trenger en telefon og virkelig ønsker seg en iPhone og kan ta vare på den. Men jeg synes det er dumt å gi en 10-åring iPhone, iPad, flatskjerm på rommet, dyrt sportsutstyr og Bergansjakke, CG jakke og i det hele tatt. Igjen, det er det totale forbruksmønsteret jeg synes er greia - og dette at det forflytter seg ned i alder. Og noen enkeltelementer. Jeg mener seriøst at hverken barn eller voksne trenger en jakke til 7000. Med mindre man skal på Sydpolekspedisjon.

At flere barn som ikke har begynt på skolen en gang har iPhone, synes jeg er galskap.

Oki. Barnet mitt har tv, iPad, iPhone, pc(gammel) relativt bra alpinutstyr, skildres fra kappahl, ganske billige vintersko, treningstøy fra hm, ett par converse og Dæhlie-dunjakke. Jeg balanserer på grensen, kanskje? Hun får også musikkundervisningr og trener friidrett. Hun er ti. Er det over eller under det akseptable?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.