Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 00:48   #381
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Dette er jo helt hypotetiske spørsmål for en som ikke bytter ut ting før de er ødelagt, men hvorfor ikke selge I-phonen? Jeg kommer til å kjøpe telefon brukt når den jeg har nå en gang ryker. Gjenbruk er jo supert - men det må jo ikke være en unge som bruker den. For kjøpepresset tar egentlig ikke hensyn til om telefonen er arvet fra mor eller ikke, så for meg hadde løsningen vært å selge I-phonen og kjøpe en enkel, grei telefon som ikke var verdt så mye til barnet.

I denne tråden har vi hørt om unger under skolealder som har I-phone - for meg er det galskap. Bare det at en seksåring skal forvalte verdier for 4-5000 kr er helt utenkelig kjenner jeg.

For oss er det utenkelig å selge noe som noen i familien har bruk for. Og jeg kjenner ikke førskolebarn med iPhone, heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:49   #382
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Det er en grei lærdom å gi barna sine å si: "Gratulerer! Så fin!!" Og ikke "Hvor mye kostet den?? Er dere rike??"

Gammel 28-02-13, 00:50   #383
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er forresten uenig i at det er så dumt at barn har ulike tekniske hjelpemidler. Det er en så stor del av samfunnet for absolutt alle nå at det i tillegg til å være underholdende og morsomt også er ganske så lurt og nyttig. Vår tiåring fikk egen laptop til jul. Han gjør lekser på den og mailer leksen til læreren sin og han googler saker han lurer på etc. Han kunne selvfølgelig brukt min (noe han har gjort fram til nå), men han er veldig stolt av PC'en sin og har stor glede av at den er hans, at han lager eget mappesystem etc.

Jeg tenker at det hele tiden vil være en balanse mellom nøkternhet og samfunnsorientering. Jeg vil helst unngå å bli en sånn forelder som synes at alt var bedre før og at fordi jeg lekte med kongledyr som barn,så skal mine gutter også gjøre det heller enn å få fancy Lego og sånn.

Mens jeg synes det største problemet jeg har med ungene, er å kutte ned på spilling på den ene pcen vi har til denslags. De trenger definitivt ikke telefon å spille på, I-pad å spille på, pc og mac å spille på, playstation, osv. De trenger å lære å bruke digitale medier, og det klarer de fint med pcen. De kan sende lekser til læreren der, de kan jobbe med skoleprogrammer der, de kan spille der - og de trenger ikke mer.

Jeg regner med at de fleste med I-phone på trinnet jeg underviser på, har arvet dem faktisk. Det er mange høyt utdannede foreldre der som sikkert får slike på jobben. Det hjelper ikke på kjøpepresset for resten dessverre, men verdien av gjenbruk (som barna tydeligvis må stå for) er kanskje høyere enn kostnaden for de barna som sliter med presset. Jeg ser den.

Gammel 28-02-13, 00:50   #384
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det viktigste er vel ikke akkurat å finne felles FB-regler for hva som nøyaktig er akseptabelt, men at man har en bevisst holdning til kjøpepress og forbruk. Og at merker man på ungene og skolemiljøet via ungene, foreldremøter, samtaler med andre foreldre, kommentarer fra barnas venner etc har det er et problem, så går det an å ikke bidra videre med å kjøpe det dyreste, nyeste og hippeste. Det går an å prate seg imellom, altså vennenes foreldre, høre om man kan ha litt like tanker om dette og kanskje bli en smule enige om hvilke linjer man legger seg på. Får to stk CG-jakke, så trenger nødvendigvis ikke de neste fem å få det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:51   #385
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker at det hele tiden vil være en balanse mellom nøkternhet og samfunnsorientering. Jeg vil helst unngå å bli en sånn forelder som synes at alt var bedre før og at fordi jeg lekte med kongledyr som barn,så skal mine gutter også gjøre det heller enn å få fancy Lego og sånn.

Og om man legger seg på et nøkternt gjennomsnitt vil det likevel være annerledes enn for 20-30 år siden. Men tingene svinger også. Da vi fikk eldste følte jeg meg ganske traust med brukt vogn, hjemmelaget babymat og hjemmestrikkede klær. I dag gir vel slike ting langt mer status enn fleece, flunkende ny vogn og barnemat på glass tror jeg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:51   #386
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det viktigste er vel ikke akkurat å finne felles FB-regler for hva som nøyaktig er akseptabelt, men at man har en bevisst holdning til kjøpepress og forbruk. Og at merker man på ungene og skolemiljøet via ungene, foreldremøter, samtaler med andre foreldre, kommentarer fra barnas venner etc har det er et problem, så går det an å ikke bidra videre med å kjøpe det dyreste, nyeste og hippeste. Det går an å prate seg imellom, altså vennenes foreldre, høre om man kan ha litt like tanker om dette og kanskje bli en smule enige om hvilke linjer man legger seg på. Får to stk CG-jakke, så trenger nødvendigvis ikke de neste fem å få det.

Mens jeg er mamma'n som omtrent detter av stolen på foreldremøter hvor man diskuterer hvorvidt ungene skal ha Bjørn Borg truser eller ikke....

Gammel 28-02-13, 00:52   #387
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Mens jeg er mamma'n som omtrent detter av stolen på foreldremøter hvor man diskuterer hvorvidt ungene skal ha Bjørn Borg truser eller ikke....

Hvorfor diskuterer man det? Er det et problem i klassen?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-02-13, 00:53   #388
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvorfor selge en brukt iPhone hvis barnet trenger mobil? I stedet for å kjøpe nok en mobil er det jo da mye mer fornuftig at barnet arver? Er det selve iPhonen som symbol på noe eksklusivt som er problemet?

Jeg synes det begynner å bli litt for høy faktor her inne nå, altså.

Gammel 28-02-13, 00:53   #389
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Må jeg melde inn på foreldremøtene hvilket undertøy jeg kjøper til Ungen?

Gammel 28-02-13, 00:53   #390
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det er en grei lærdom å gi barna sine å si: "Gratulerer! Så fin!!" Og ikke "Hvor mye kostet den?? Er dere rike??"

HVEM lærer barna sine å si det? Jeg har aldri spurt om hvor mye noe kostet i mitt liv bortsett fra når det er noe jeg er på jakt etter å kjøpe selv.

Hvis vi skal være enige om at arving av Iphone er supert - så må vi også være enige om at Iphone vil bli det vanlige for barn i barneskolen å ha. I hvert fall her jeg bor hvor 80% av foreldrene er ingeniører (omtrent) og Iphoner kan arves over en lav sko. At det er 20% som ikke arver og dermed må skaffe seg det "obligatoriske" på annen måte er da noe man da må ta med i beregningen.

Egentlig er jeg enig med Lykken og Bokormen i at det er holdningen, bevisstheten og følelsen av å ha et medansvar for hvilken kultur som utvikler seg på en skole/i en klasse som er hovedpoenget og at enkeltkjøp/enkeltarving som er et unntak fra hovedholdningen ikke er det mest problematiske.

Bevisste foreldre har enorm makt over et klassemiljø enten det gjelder bursdagsinvitasjoner, kjøpepress, inkludering eller hva som helst annet.

Gammel 28-02-13, 00:53   #391
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har faktisk en BB-truse. Men den gjør at rumpa mi ser stor ut. Dårlig snitt og kvalitet er min mening.

Gammel 28-02-13, 00:54   #392
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvorfor diskuterer man det? Er det et problem i klassen?

Vel, en mor hos oss syntes det var ett problem. Og vi ble da sittende ett ekstra kvarter for å finne ut hvor stort problemet var. Jeg gikk ut av klasserommet med en blødende tunge, for jeg klarte å holde munn, men det var så vidt.

Man trenger ikke å kjøpe truser til 149,- når man får de på HM for 29,- - ikke sant?
//Og jeg syntes det gjenspeiler litt av diskusjonen man har her, man kan faktisk diskutere prioriteringer ned til trusenivå//

Gammel 28-02-13, 00:54   #393
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Da vi fikk eldste følte jeg meg ganske traust med brukt vogn, hjemmelaget babymat og hjemmestrikkede klær. I dag gir vel slike ting langt mer status enn fleece, flunkende ny vogn og barnemat på glass tror jeg.

Sant nok! Du hadde jo vært erketrendy!

Gammel 28-02-13, 00:56   #394
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jepp. Du skal være med på å bremse forbrukskarusellen og det gjøres best på denne måten. Man øver samtidig inn TenkeSitt-blikket som skal brukes hvis noen er freidige nok til å bryte undertøyskleskodeksen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:56   #395
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Sant nok! Du hadde jo vært erketrendy!

Kanskje jeg var en trendsetter, helt uten å vite det? De som er først ute med noe får jo sjelden den creden de fortjener.

Gammel 28-02-13, 00:57   #396
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

De ser jo undertøyet til hverandre når de sægger!

Gammel 28-02-13, 00:58   #397
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøbelsara - synes du aspektet med å bidra til kjøpepress og evt. eksludering av de som ikke har anledning til å henge med er helt på jordet?

Gammel 28-02-13, 00:59   #398
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Vel, en mor hos oss syntes det var ett problem. Og vi ble da sittende ett ekstra kvarter for å finne ut hvor stort problemet var. Jeg gikk ut av klasserommet med en blødende tunge, for jeg klarte å holde munn, men det var så vidt.

Man trenger ikke å kjøpe truser til 149,- når man får de på HM for 29,- - ikke sant??

Aha, man har alle sine spesielle problemer... Vi hadde en som tok opp på felles møte at sønnen spiste så mye mat, stjal mat fra andres matpakker og lurte på om ikke SFO kunne ha enda sunnere mat og om de andre matpakkene var sunne nok...Vi skjønte til slutt ikke hva hun ville fram til.
Men jeg tenkte mer på når lærerne tar opp spesifikke problemstillinger som de merker godt på skolen. Som regel er det ganske reelt. Som at de tipset oss foreldre om at noen kastet mobilene sine i bakken. La oss si at de hadde merket uro og konflikter i miljøet som gikk ut over læring og konsentrasjon pga merkepress. Det synes jeg er fint å ta opp på foreldremøte.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-02-13, 01:00   #399
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Kanskje jeg var en trendsetter, helt uten å vite det? De som er først ute med noe får jo sjelden den creden de fortjener.

Ja, tenk, der ruslet du bare rundt i stillhet med brukt vogn, hjemmestrikk og hjemmelaget mat i plastikkboks og var trendsetter helt uten å vite det selv!

Det er på tide at du får velfortjent kred på etterskudd!:

Gammel 28-02-13, 01:02   #400
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Standard

Mange takk!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.