Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-13, 21:47   #121
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Nei, kylling som er oppgitt til 100 % kylling skal vel ikke ha saltvann i seg?

Neida, men jeg har ikke sett kylling uten tilsatt salt og/ eller vann.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:47   #122
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

For deg er det nok ikke et problem, du lager maten selv og har sikkert god oversikt.
For folkehelsen derimot er det et problem, og derfor burde kylligfilèten komme naturell, uten saltvannsspøyte.

Og det er jeg jo som sagt ikke uenig i i det hele tatt.

Gammel 03-03-13, 21:48   #123
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For deg er det nok ikke et problem, du lager maten selv og har sikkert god oversikt.
For folkehelsen derimot er det et problem, og derfor burde kylligfilèten komme naturell, uten saltvannsspøyte.

I Norge var det vel først i fjor at det kom saltinnsprøytet kyllingprodukt kom på markedet (Rema 1000)? I Danmark og Sverige har det vært vanlig lenge (og ikke bare pga. kilopris, men hovedsakelig pga. salmonellaregler - saltinnsprøytet produkt defineres som halvfabrikata og halvfabrikata har mindre strenge krav til salmonellatesting enn råvarer).

Gammel 03-03-13, 21:49   #124
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Neida, men jeg har ikke sett kylling uten tilsatt salt og/ eller vann.

Vanlig kyllingfilet fra Prior inneholder da bare kylling?

Gammel 03-03-13, 21:49   #125
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg kjøper kun kylling som har fått vegetabilsk fòr, og de kommer stort sett som hele kyllinger som ikke har fått saltvanssprøyte.
Veldig ofte kjøper jeg direkte fra en bonde som driver oppdrett av kyllinger i veldig liten skala (til eget bruk og noen få kunder).

Ja, jeg skulle ønske alle hadee slik tilgang. For sksl vi ha kyllingfilet til middag, er jeg prisgitt det de har på mega og obs og sånt.

Gammel 03-03-13, 21:50   #126
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Vanlig kyllingfilet fra Prior inneholder da bare kylling?

Jeg KAN ta feil, men jeg trodde de var sprøytet.

Gammel 03-03-13, 21:51   #127
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg KAN ta feil, men jeg trodde de var sprøytet.

Nei.

Kyllingfilet, 4 pk

Ingredienser:
Kyllingfilet

Gammel 03-03-13, 21:51   #128
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Norge var det vel først i fjor at det kom saltinnsprøytet kyllingprodukt kom på markedet (Rema 1000)? I Danmark og Sverige har det vært vanlig lenge (og ikke bare pga. kilopris, men hovedsakelig pga. salmonellaregler - saltinnsprøytet produkt defineres som halvfabrikata og halvfabrikata har mindre strenge krav til salmonellatesting enn råvarer).

Det er jo helt galskap.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:53   #129
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nei.

Kyllingfilet, 4 pk

Ingredienser:
Kyllingfilet

Veldig bra. Da er det jo mulig å få tak i, det gleder meg. Det er uansett Prior det går mest av hos oss.

Gammel 03-03-13, 21:53   #130
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Nå gir vel saltbehandling en viss antibakteriell effekt i seg selv, men lell!)

Gammel 03-03-13, 21:55   #131
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser en del sier "les på pakken", men jeg må innrømme at det aldri har falt meg inn, før noen diskusjoner her på FP, at kyllingfilet skulle inneholde annet enn kyllingfilet, liksom. Jeg leser jo, om jeg lurer, på blandingsprodukter, men hvis jeg antar at noe er "ren vare", så kommer jeg aldri på å dobbeltsjekke det. Derav denne tråden.

Gammel 03-03-13, 21:58   #132
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ganske mye mediafuzz da den saltvannsinnsprøytede kyllingen kom, ja. Det ble kalt svenskekyllingen, og de påsto at det ble gjort fordi mange foretrakk den "svenske måten" rent smaksmessig.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 22:07   #133
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel bare mekanisk utbenet kjøtt (MUK) som har en risiko for brusk. Det skal jo ikke inneholde det, men det kan skje når du "støvsuger" beina for alt av kjøtt.

Det er rimelig fort gjort å få med en liten bruskbit om man utbeiner kyllinglår med kniv, altså.

Gammel 04-03-13, 15:23   #134
konsulenten
Passiv

Standard

Ferdig guacamole er egentlig ertestuing med litt avokado og tilsetningsstoffer i. Og det har man fortjent om man ikke en gang gidder å mose en avokado selv. Det står om flere matbløffer i Dagbladet i dag.

Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 15:56   #135
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

konsulenten, jeg skulle til å legge inn sammen link.

jeg kjenner at jeg blir helt av sånne her formuleringer:

Sitat:

interne smakstester sier at deres blanding smaker best for det norske markedet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 16:52   #136
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg reagerte også på akkurat den uttalelsen der. Please ekskluder meg fra det norske markedet i denne sammenhengen.

Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 16:59   #137
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Ja, herregud, de smaker jo ikke guac engang Forstår ikke at det er marked for det jeg, men jeg må vel bare innse at det er mye jeg ikke forstår meg på når det kommer til hva som selger av mat i butikkene. Jeg ble bl.a. himmelfallen da jeg hørte hvor mange tonn forssen lasagne som ble kjøpt i Norge hvert år

Gammel 04-03-13, 17:03   #138
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Det skulle selvsagt stått:

Sitat:

interne smakstester sier at med denne blandingen sprøytet inn, vil vi tjene x-antall mer pr. kilo. Vi leker jo ikke butikk heller og å gjøre noe kun for kunden uten at vi tjener på det, det skulle tatt seg ut

Gammel 04-03-13, 17:05   #139
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg kikket akkurat på meierismør og Kviteseidsmør. Den ene er dobbelt så dyr som den andre. Innholdet var helt likt, bortsett fra at meierismøret har tilsatt D-vitamin, Kviteseidsmøret har mye mer salt. Betaler man altså bare for saltet, eller er prosessen så unik at smøret er verd flere tiere ekstra?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 17:05   #140
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Ferdig guacamole er egentlig ertestuing med litt avokado og tilsetningsstoffer i. Og det har man fortjent om man ikke en gang gidder å mose en avokado selv. Det står om flere matbløffer i Dagbladet i dag.

Den saken er datert 4/3-12
Men like aktuell, for all del.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:12.