Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket ord bruker du til å beskrive et menneske som har et annet morsmål enn norsk?
Fremmedspråklig 47 55,95%
Minoritetsspråklig 21 25,00%
Bruker begge uttrykk om hverandre 12 14,29%
Er det så nøye da? 4 4,76%
Deltakere: 84. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-13, 13:55   #39
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tja, jeg tenker vel a det ikke er ordet i seg selv som er problematisk, men betydningen som legges i det av de som bruker det. For meg er (etter å ha hørt på Siv Jensen) er "våre nye landsmenn" mye mer stigmatiserende enn innvandrer.
Den som skal bedømme hvor mye eller lite stigmatiserende ett ord er, er vel de som blir berørt av dette ordet? Jfr alle de "neger-debattene" vi har hatt på FP de siste årene. Selv må jeg innrømme at jeg synes det er vanskelig. Det er jo ikke ordene i seg selv, men holdningene som er problematisk, så ...

"Våre nye landsmenn" synest eg og er fælt. Men det er gjerne fordi uttrykket brukest av folk som ofte har Siv Jensen-aktige haldningar til denne gruppa.

Eg synest og dette med haldningar versus ord er veldig sentralt. Der er det jo imponerande korleis dei homofile har klart å ta i bruk begrep som i utgangspunktet var skjellsord, sjølv, og dermed ta brodden ut av skjellsorda. Dei snakker jo om seg sjølv som homser og vi har jo for eksempel Oslo fagottkor, som har namngitt koret sitt med eit ord som i utgangspunktet var skjellsord. Det å ta tilbake språket på den måten, er veldig ufarleggjerande.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.