Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

[Spinn Åff] Plukkfisk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-13, 11:29   #1
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

[Spinn Åff] Plukkfisk

Hvordan lager dere den, eventuelt hvordan lagde moren din den? Ser det er nevnt både potetmos og hvit saus.

Jeg er vant til at plukkfisk er fiskerester, potet i terninger og løk stekt i panna. Veldig enkelt og veldig godt.

Gammel 10-03-13, 11:32   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Spinn Åff] Plukkfisk

Bestemor lagde med kokte poteter og hvitsaus til oss ungene, men mamma fikk alltid sin egen porsjon som var stekt på panna.

Gammel 10-03-13, 11:42   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager to sorter plukkfisk: Stekt eller kokt.
Stekt: Poteter, smør og løk (+ evt. hvit saus-rester)steikt på steikepannnen.
Kokt: Potetbiter, fisk og løk kokes, moses og tilsettes melk, smør, salt. pepper og muskat. Som potetstappe, men med fisk og løk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 12:10   #4
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kokte fiskerester i hvit saus. Serveres med kokte poteter og gulrøtter.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 12:13   #5
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Fisk, makaroni, løk, poteter og hvitsaus med muskat. Alt i én gryte.

Gammel 10-03-13, 13:15   #6
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Kokte fiskerester i hvit saus. Serveres med kokte poteter og gulrøtter.

Akkurat sånn ja. Gjerne helst rester av lettsaltet torsk.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 13:30   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå spiser ikke jeg fisk, men jeg er tidligere vant til hvit saus med fisk og løk/purre i, og poteter ved siden av. Har aldri hørt om potetmos til plukkfisk.

Gammel 10-03-13, 13:56   #8
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg er vant til at plukkfisk er fiskerester, potet i terninger og løk stekt i panna. Veldig enkelt og veldig godt.

Jeg er vant til det samme hjemmefra. (Men det var ikke akkurat favoritten.)

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 14:27   #9
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg lagar plukkfisk av salt fisk, heimelaga potetstappe og løk. Blander alt godt saman, og spises med flatbrød. Sånn laga mamma den i alle år også.

Gammel 10-03-13, 14:32   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg lager to sorter plukkfisk: Stekt eller kokt.
Stekt: Poteter, smør og løk (+ evt. hvit saus-rester)steikt på steikepannnen.
Kokt: Potetbiter, fisk og løk kokes, moses og tilsettes melk, smør, salt. pepper og muskat. Som potetstappe, men med fisk og løk.

Den kokte versjonen er jeg også oppvokst med. For meg er det totalt uforståelig at noen kan finne på å ødelegge god potetmos med å tilsette fisk. Fysj og pføy, det kommer aldri til å lages av med.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 16:20   #11
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Hvordan lager dere den, eventuelt hvordan lagde moren din den? Ser det er nevnt både potetmos og hvit saus.

Det kaller jeg for Pytt i panne, ikke plukkfisk.
Plukkfisk er omtrent som hjemmelaget potetmos med fisk oppi. Ble servert med smørøye.

Gammel 10-03-13, 16:25   #12
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Fiskerester i hvit saus servert med potet og gulrot ved siden. Og gjerne litt tyttebær på tallerkenen sammen med det hele.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 16:49   #13
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sånn her: http://heltnormalmat.com/2012/06/29/...ags-plukkfisk/

Gammel 12-03-13, 10:06   #14
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi brukte ikke fiskerester hjemme (hos mamma), men torsk ofte, hvitsaus, litt purre og av og til potetbiter i - ellers ved siden av.
Den var relativt fast i formen, og ikke helt flytende i sausen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 10:07   #15
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager kokt plukkfisk, på samme måte som 007. Jeg har ikke vært vant til stekt plukkfisk.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 10:08   #16
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Potetstappe med fisk og løk. Godt med smør og pepper oppi.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 10:10   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden jeg har en bror som er hyperallergisk mot fisk, så ble det lite fisk da jeg var liten. Plukkfisk hadde vi aldri. Jeg hadde ikke smakt plukkfisk før jeg ble 25, men jeg liker det kjempegodt og lager det jevnlig til mine unger. Stort sett kokt.

Det er liksom potetmos med fisk og purre/løk, ikke hvit saus.

I tillegg lager jeg plukkfiskkaker, blander et par egg i plukkfisken, ruller evt. i griljermel og steker. Serverer med coleslaw eller rødbetslaw, raspede gulrøtter/epler, remulade og god stemning.

Gammel 12-03-13, 10:22   #18
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Hvitsausvarianten. Det er kjempegodt, spesielt hvis man rester av røkt torsk oppi.

Gammel 12-03-13, 10:32   #19
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Siden jeg har en bror som er hyperallergisk mot fisk, så ble det lite fisk da jeg var liten. Plukkfisk hadde vi aldri. Jeg hadde ikke smakt plukkfisk før jeg ble 25, men jeg liker det kjempegodt og lager det jevnlig til mine unger. Stort sett kokt.

Det er liksom potetmos med fisk og purre/løk, ikke hvit saus.

I tillegg lager jeg plukkfiskkaker, blander et par egg i plukkfisken, ruller evt. i griljermel og steker. Serverer med coleslaw eller rødbetslaw, raspede gulrøtter/epler, remulade og god stemning.

Mmmm det hørtes utrolig godt ut! Blander du eggene i plukkfisken med hvit saus og det hele? Må du ha veldig tykk hvit saus da, hvis du skal lage kaker av det?

Gammel 12-03-13, 10:33   #20
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Det kaller jeg for Pytt i panne, ikke plukkfisk.
Plukkfisk er omtrent som hjemmelaget potetmos med fisk oppi. Ble servert med smørøye.

Pytt i panne kaller vi det når man bytter ut fisk med kjøtt, foreksempel pølser, karbonader o.l.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.