Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hjelp meg å tolke en regel (reise med hund)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-13, 15:34   #21
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp meg å tolke en regel (reise med hund)

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyr...paa_reise.7438

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 16:06   #22
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg grublet meg frem til at jeg må finne tid til en vetrinærtime i Norge der hunden får ormekur, deretter oppfølgingstime i Sverige med en gang vi er der. Deretter følger jeg opp ormekurprogrammet hver 28. dag i Sverige sommeren igjennom. Kan ikke se at de kan "ta" meg for noe da, hverken den ene eller den andre veien. Jeg leste i Svenske aviser i fjor om barn som hadde fått dette svineriet (revens), og det er jo en sykdom som virkelig ikke er til å spøke med, kan ha dødelig utgang og man må gå på medisiner resten av livet. Grunnen til at de gjør dette er vel å få has på alle de som ikke tar det på alvor å dropper ormekur ved Sverigebesøk. Dette er jo ikke farlig for dyra, men veldig farlig for mennesker å bli smittet av.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 13:51   #23
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tolker det slik at reise med hund til/fra Sverige har fått de samme reglene for ormekurbehandling som for andre EU land. Altså at hunden får en ormekur behandling i Sverige utført av svensk veterinær som dokumenterer dette i hundepasset. Deretter når hunden er tilbake i Norge så må det gjennomføres enda en ormekur utført av norsk veterinær som noterer dette i hundepasset.

Gammel 11-03-13, 20:31   #24
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg glemte å svare videre. Jeg hadde time hos dyrlege etpar dager etter denne tråden og spurte om disse nye reglene.

Hun sa at det er sånn som dere siste sier. Dyrlege innen 5 dager før utreise.
Evt ormekur hver 28dag.

Det er ingen ny regel i EU, bare at Sverige følger etter og gjør som EU. Så dere som kjenner reglene så blir det ingen endring.

Gammel 11-03-13, 20:45   #25
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det er ingen ny regel i EU, bare at Sverige følger etter og gjør som EU. Så dere som kjenner reglene så blir det ingen endring.

Jeg skjønte ikke helt denne. Ingen endring?

For oss så blir det umulig å ta med hunden på spontanturer til Sverige med disse reglene. Vi har en time til veterinær, og Sverige ligger i andre retningen, så Kira får bli hjemme heretter.

Gammel 11-03-13, 20:54   #26
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

For de som har reist med hund til andre land enn Sverige så blir det ingen endring. Det er Sverige som nå skal nnføre de reglene som resten av EU har hatt.
Nei, det er ikke noe tema for oss å ta med voffen over grensen mer heller.

Gammel 11-03-13, 20:59   #27
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

På ferietur blir det ingen problem, for da kontakter vi vet der før hjemreisen.

Gammel 11-03-13, 23:31   #28
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så mye styr pga denne bedritne reveskabben eller reveormen eller hva den het.

Lurer på hvem som tenker å hindre reven til å gå over grensa.
Kanskje de innfører pass på reven å.

Gammel 11-03-13, 23:34   #29
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var tema på P4 om dette i dag morges. Rett før 8.30 nyhetene, kanskje klipper ligger ute på deres sider.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.