|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Sakset fra WHO sin hjemmeside:
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Det kommer veldig anpå hvordan det skjer, mener jeg. Dersom det å sitte på stolen er straff for å ikke oppføre seg under lek, er det veldig alvorlig. Dersom det å få sele på er en konsekvens av å ikke sitte stille under måltidet, er det milevis unna vold. Poenget var uansett at overskriften er innmari tabloid, for når man hører "truet med belte", da ser man for seg helt andre ting enn en sele til en Tripp Trapp.
|
|
|
|
#43 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
|
|
|
#44 |
|
stressmonster
Det er jeg enig i.
|
|
|
#45 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Jeg synes det er en viktig debatt som blir totalt ødelagt av at det er VG som har tatt saken. Tabloide overskrifter blandet med surt oppstøt blir sjeldent konstruktivt.
|
|
|
#46 |
|
Multitaskingmaniac
|
Eksakt det samme satt jeg og tenkte.
|
|
|
#47 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vet du hva? I tre og et halvt år var jeg mamma til ett barn, så når hun var hjemme var vi minimum en, til tider to voksne med ansvar for henne. Like vel hendte det stadig at hun var alene i noen minutter. Vi har selvfølgelig barnesikret så godt vi kan, men det kan jo alltid være noe vi har oversett. Vi har heldig vis ikke vært på legevakta på grunn av ulykker, men det er nok bare flaks. F.eks har hun tryna nedover trappa så hun tok kollbøtte, og nesten gav meg hjertefeil (jeg gikk rett bak), men hun landa heldig så det ble bare et blåmerke av det. Vi har brennesle i hagen, og gardinsnorene som vi alltid har snurret opp på festet sitt kan vel glemmes en gang man har det travelt. Jenta mi er en forsiktig unge, og så vi har nok sluppet lett unna. Hadde vi hatt ei som var litt mer rabbagast eller apekatt av seg ville nok statistikken på hjemmebane sett atskillig verre ut. Klart sikkerheten er viktig, men jeg blir litt redd for at vi blir så opptatte av å fotfølge barna at de ikke har frihet til å utvikle seg. Og vi kan vel nesten ikke forvente at det skal være bedre sikkerhet i barnehagen enn det to oppegående (tar sjansen på den...) foreldre med ett barn mellom seg klarer på hjemmebane? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
stressmonster
|
|
|
#49 |
|
Bedreviter
|
Tja. Jeg har truet med tilsvarende selv, for min del. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Dette er for øvrig et interessant innspill i debatten, synes jeg. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det var en fantastisk bra kronikk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#52 |
|
stressmonster
Jeg tenker at det burde være unødvendig å bruke sele som en trussel uansett. Dersom barnet klatrer ut av stolen og er en fare for seg selv så tar man sele på. Det er en konsekvens og sånn det er. Jeg truer ikke mitt barn med votter selv om hun ikke syns det er kult. Hun må bare ha dem på når der er nødvendig for det bestemmer jeg.
|
|
|
#53 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Helt på siden, men: Hvorfor sitter barn i barnehage i Tripp-trapp? Er det ikke bedre med bord og stoler som er så lave at det ikke er farlig om de ramler ned? Tripp-trapp er nødvendig hjemme, fordi vi har et høyt bord, men å ha det i barnehagen må da være en måte å skape problemer for seg selv på?
|
|
|
#54 |
|
Erfaren nok
|
I P sin barnehage har de små bord og stoler.
|
|
|
#55 |
|
stressmonster
|
|
|
#56 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Poenget mitt var at VG jo ødelegger alle tilløp til en god debatt ved å blande bæsjelukt med livstruende sikkerhetsbrudd. Og jeg tror fortsatt ikke at det er livsfarlig for det jevne barnehagebarn å være i barnehagen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Kamerat Pære
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Enig.
|
|
|
#58 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Noen barn er veldig små når de begynner i barnehagen og klarer ikke sitte ordentlig på en stol uansett hvor liten den er. Også skal jo de voksne sitte ved bordene også. Både i barnehagen der sønnen min går og der jeg jobber, er det slik at de minste sitter på Tripp Trapp ved vanlig bord, mens de største sitter ved små bord. Dette med seler handler nok ikke bare om sikkerhet, men også det at det skaper mye uro og støy når ett eller to av ungene til stadighet klatrer ned og stikker av under måltidet.
|
|
|
|
#59 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)Ok, ingen av mine har sittet på annet enn vanlig, liten stol, elv ikke hun som var yngst (12 mnd).
|
|
|
#60 |
|
Kamerat Pære
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Jeg jobber også i barnehage og i alle barnehagedebatter på FP beskriver du en hverdag som er milevis fra min arbeidshverdag. Mulig jeg er heldig og jobber i en helt spesiell barnehage, den er riktignok privat, men jeg tror nok at ekstremtilfellene av elendig bemanning, dårlig fokus på sikkerhet og mangel på penger til leker og pedagogisk materiell etc. er like relevante i debatten som eksempler fra en "superbarnehage" evt. ville være. De fleste barnehager er gode, noen er dårlige og andre er veldig, veldig bra.
|
![]() |
|
|