Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-13, 10:46   #41
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)

Sakset fra WHO sin hjemmeside:

Sitat:

Verdens helseorganisasjon, WHO, definerer vold som forsettlig bruk av, eller trussel om, fysisk makt eller tvang, rettet mot en selv, andre enkeltpersoner, eller en gruppe. For å regnes som vold må handlingen resultere i, eller ha høy sannsynlighet for å resultere i død, fysisk eller psykisk skade, eller mangelfull utvikling.

Gammel 13-03-13, 10:47   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer veldig anpå hvordan det skjer, mener jeg. Dersom det å sitte på stolen er straff for å ikke oppføre seg under lek, er det veldig alvorlig. Dersom det å få sele på er en konsekvens av å ikke sitte stille under måltidet, er det milevis unna vold. Poenget var uansett at overskriften er innmari tabloid, for når man hører "truet med belte", da ser man for seg helt andre ting enn en sele til en Tripp Trapp.

En trussel om å måtte sitte med sele på under måltidet, fører neppe til psykisk eller fysisk skade, det har jeg veldig vondt for å tro på.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 10:50   #43
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det kommer veldig anpå hvordan det skjer, mener jeg. Dersom det å sitte på stolen er straff for å ikke oppføre seg under lek, er det veldig alvorlig. Dersom det å få sele på er en konsekvens av å ikke sitte stille under måltidet, er det milevis unna vold. Poenget var uansett at overskriften er innmari tabloid, for når man hører "truet med belte", da ser man for seg helt andre ting enn en sele til en Tripp Trapp.

Hva er å informere og hva er true?

Hvis barnet får prøve sitte uten seler (det er jo ikke et belte), men beskjed om at hvis det ikke klarer sitte stille, blir det seler. Det HAR jo med sikkerhet å gjøre. Ift at barn ikke klatrer opp og ramlet ned fra stolen. Jeg synes VG sin overskrift er helt håpløs.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 10:50   #44
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

En trussel om å måtte sitte med sele på under måltidet, fører neppe til psykisk eller fysisk skade, det har jeg veldig vondt for å tro på.

Det er jeg enig i.

Gammel 13-03-13, 10:52   #45
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er en viktig debatt som blir totalt ødelagt av at det er VG som har tatt saken. Tabloide overskrifter blandet med surt oppstøt blir sjeldent konstruktivt.

Gammel 13-03-13, 10:56   #46
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg synes det er en viktig debatt som blir totalt ødelagt av at det er VG som har tatt saken. Tabloide overskrifter blandet med surt oppstøt blir sjeldent konstruktivt.

Eksakt det samme satt jeg og tenkte.

Gammel 13-03-13, 11:01   #47
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det skal virkelig ikke kunne skje! Vi forventer faktisk at ungene er i livet når vi henter dem. Dagens bemanning gjør det umulig å følge med ungene hele tiden. Det hender de er alene på et rom i noen minutter. Det er ikke så veldig lenge siden det var en annen dødsulykke med en unge som ble kvalt av en sykkelhjelm. Vi har årlig ulykker i vår barnehage der vi må til legevakt med ungene. I fjor var det fingre i klem og året før der en murstein på avveie. Jeg sier ikke at man kan unngå alle ulykker for det kan man ikke, men at sikkerheten i barnehagen er viktig. JA. Kommunene burde ikke ha ansvar for tilsyn i sine egne barnehager og når det svikter enten det gjelder kopper på do, gardinsnorer, spiker eller brennhesle så betyr det at barnehagens rutiner ikke er gode nok. Enten har de ikke et system som sikrer kvaliteten i bhg eller så fungerer det ikke tilstrekkelig og det er alvorlig.

Vet du hva? I tre og et halvt år var jeg mamma til ett barn, så når hun var hjemme var vi minimum en, til tider to voksne med ansvar for henne. Like vel hendte det stadig at hun var alene i noen minutter. Vi har selvfølgelig barnesikret så godt vi kan, men det kan jo alltid være noe vi har oversett. Vi har heldig vis ikke vært på legevakta på grunn av ulykker, men det er nok bare flaks. F.eks har hun tryna nedover trappa så hun tok kollbøtte, og nesten gav meg hjertefeil (jeg gikk rett bak), men hun landa heldig så det ble bare et blåmerke av det. Vi har brennesle i hagen, og gardinsnorene som vi alltid har snurret opp på festet sitt kan vel glemmes en gang man har det travelt. Jenta mi er en forsiktig unge, og så vi har nok sluppet lett unna. Hadde vi hatt ei som var litt mer rabbagast eller apekatt av seg ville nok statistikken på hjemmebane sett atskillig verre ut. Klart sikkerheten er viktig, men jeg blir litt redd for at vi blir så opptatte av å fotfølge barna at de ikke har frihet til å utvikle seg. Og vi kan vel nesten ikke forvente at det skal være bedre sikkerhet i barnehagen enn det to oppegående (tar sjansen på den...) foreldre med ett barn mellom seg klarer på hjemmebane?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 11:14   #48
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Vet du hva? I tre og et halvt år var jeg mamma til ett barn, så når hun var hjemme var vi minimum en, til tider to voksne med ansvar for henne. Like vel hendte det stadig at hun var alene i noen minutter. Vi har selvfølgelig barnesikret så godt vi kan, men det kan jo alltid være noe vi har oversett. Vi har heldig vis ikke vært på legevakta på grunn av ulykker, men det er nok bare flaks. F.eks har hun tryna nedover trappa så hun tok kollbøtte, og nesten gav meg hjertefeil (jeg gikk rett bak), men hun landa heldig så det ble bare et blåmerke av det. Vi har brennesle i hagen, og gardinsnorene som vi alltid har snurret opp på festet sitt kan vel glemmes en gang man har det travelt. Jenta mi er en forsiktig unge, og så vi har nok sluppet lett unna. Hadde vi hatt ei som var litt mer rabbagast eller apekatt av seg ville nok statistikken på hjemmebane sett atskillig verre ut. Klart sikkerheten er viktig, men jeg blir litt redd for at vi blir så opptatte av å fotfølge barna at de ikke har frihet til å utvikle seg. Og vi kan vel nesten ikke forvente at det skal være bedre sikkerhet i barnehagen enn det to oppegående (tar sjansen på den...) foreldre med ett barn mellom seg klarer på hjemmebane?

Jo, jeg mener at det derfor er ekstra viktig at sikkerheten i barnehagen må være i høysete. Her skal en haug med barn oppholde seg, lære og utvikle seg hver eneste dag. Ingenting må overlates til tilfeldigheter. Jeg er også opptatt av at barna må få oppleve å ta kalkulert risiko under oppsyn av ansvarlige voksne. Feks å klatre i trær, hoppe i trappa. Det er viktig lærdom og vi er flinkest til dette i hele Europa, viser flere undersøkelser. Det er ikke en motsetning mellom dette og sikre bygg, lekeområder og forsvarlig bemanning.

Man kan ikke sammenligne hjem med barnehage. Hjemme har jeg ansvar for mine tre barn og på jobb har jeg ansvar for 18 barn i alderen to år til seks år. De er forskjellige. Noen er apekatter og noen er stille. Noen dynker andre i snøen til de svimer av og noen kaster stein. Noen klatrer i gardinene og noen tipper bordet over kameraten sin. Sikkerhet i hjemmet kan virkelig ikke sammenlignes med sikkerheten i en barnehage med 54 barn fra 1-6 år.

Gammel 13-03-13, 12:06   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at det ikke er en form for psykisk vold å true en unge om å binde ham eller hun fast? Hva om man faktisk gjør det? Lille per oppfører seg ikke og må sitte fast på stolen?

Tja. Jeg har truet med tilsvarende selv, for min del.

Da Frøkna var rundt tre år gammel, hadde hun en hang up på å slite seg løs fra hånden min og løpe ut i gata. Hun syns det var hysterisk festlig med den reaksjonen hun fikk da. Vi prøvde virkelig det meste, fra å holde henne fast i armen til å snakke alvorsprat med henne, men ingen ting gikk skikkelig inn, og vi var livredde for å ta henne med ut i trafikken.

Det beste resultatet fikk jeg da jeg viste henne en sånn gåsele, som vi observerte at noen hadde ettåringen i. Da sa jeg til henne at hun hvis hun ikke sluttet å løpe ut i trafikken, så ville jeg kjøpe en slik til henne, også måtte hun gå bundet fast i den hver gang vi var ute, som en liten ettåring. Det hjalp.

Man kan syns så lite man bare vil om både trusler og fastbinding, men jeg vil heller ha en tiåring som er i live i dag, enn en død treåring uten innskrenket frihet.

Hvis barnehagen forteller mitt barn at "konsekvensen av at du hopper ut av stolen hele tiden (og er en fare for deg selv/stadig vekk forstyrrer de andre), er at vi må sette på deg sele", vel, så synes jeg faktisk det er greit. (Hvis de sier at "dersom du ikke oppfører deg, så vil jeg binde deg fast i stolen", så er det selvsagt ikke greit i det hele tatt.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 12:07   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er for øvrig et interessant innspill i debatten, synes jeg.

http://www.nrk.no/ytring/la-barna-falle-1.10945566

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 12:18   #51
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Dette er for øvrig et interessant innspill i debatten, synes jeg.

http://www.nrk.no/ytring/la-barna-falle-1.10945566

Det var en fantastisk bra kronikk.

Jeg synes hele VG-debatten er dum. Jepp, fint med en debatt om barnahagene forsåvidt, men er det så ille? Hvem tjener på sensasjonsoverskifter og krigstyper om dette? Og hvem taper? Hvis det er så ille for barna å være i barnehagen, hva er alternativet, egentlig?

Og hvis kopper på badet og bæsjelukt på et stellerom (!) er ille, hvor vil vi, egentlig?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 12:27   #52
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tja. Jeg har truet med tilsvarende selv, for min del.

Da Frøkna var rundt tre år gammel, hadde hun en hang up på å slite seg løs fra hånden min og løpe ut i gata. Hun syns det var hysterisk festlig med den reaksjonen hun fikk da. Vi prøvde virkelig det meste, fra å holde henne fast i armen til å snakke alvorsprat med henne, men ingen ting gikk skikkelig inn, og vi var livredde for å ta henne med ut i trafikken.

Det beste resultatet fikk jeg da jeg viste henne en sånn gåsele, som vi observerte at noen hadde ettåringen i. Da sa jeg til henne at hun hvis hun ikke sluttet å løpe ut i trafikken, så ville jeg kjøpe en slik til henne, også måtte hun gå bundet fast i den hver gang vi var ute, som en liten ettåring. Det hjalp.

Man kan syns så lite man bare vil om både trusler og fastbinding, men jeg vil heller ha en tiåring som er i live i dag, enn en død treåring uten innskrenket frihet.

Hvis barnehagen forteller mitt barn at "konsekvensen av at du hopper ut av stolen hele tiden (og er en fare for deg selv/stadig vekk forstyrrer de andre), er at vi må sette på deg sele", vel, så synes jeg faktisk det er greit. (Hvis de sier at "dersom du ikke oppfører deg, så vil jeg binde deg fast i stolen", så er det selvsagt ikke greit i det hele tatt.)

Jeg tenker at det burde være unødvendig å bruke sele som en trussel uansett. Dersom barnet klatrer ut av stolen og er en fare for seg selv så tar man sele på. Det er en konsekvens og sånn det er. Jeg truer ikke mitt barn med votter selv om hun ikke syns det er kult. Hun må bare ha dem på når der er nødvendig for det bestemmer jeg.

Når du forteller om din treåring så ser ikke jeg noe galt i det, men pedagogisk forsvarlig i barnehagen er det ikke. Jeg som pedagog i barnehagen kan ikke true treåringer med gåsele. Jeg ønsker ikke at personalet skal true ungen min med å bli bundet fast, men eg ønsker at de skal sette klare grenser slik at hun vet hva hun kan få være med å bestemme og ikke.

Jeg har opplevd at et personal i barnehagen truet et barn med sand i øynene. Dette barnet kastet mye sand og det var flere unger som opplevde dette. Da sa den voksne at dersom du gjør det flere ganger så kaster jeg sand i øynene dine. Jeg overhørte det tilfeldigvis og det resulterte i flere samtaler og veiledning. Alt er ikke greit selv om det tilsynelatende virker. I barnehagen skal vi som pedagogisk institusjon oppdra barna utifra gjeldene lovverk som stadfester hvilke verdier og holdninger som skal fremmes.

Jeg tror også at dersom man leser seg litt opp på fagkunnskap om barns utvikling vil man fort innse at man ved trusler sjelden får de resultatene man ønsker. Det er viktig med et oppdatert pedagogisk personal i barnehagen slik at man kan drøfte slike problemstillinger. Er det greit å binde barna fast? Når er det greit? Hva med å snu barna som sitter i stolen bort fra bordet og de andre når det ikke oppfører seg ved bordet? Jeg synes ikke det er greit og jeg kan fint argumentere med hvorfor både utifra min fagkunnskap som pedagog og gjeldene planverk for barnehagen, men det er kanskje ikke like åpenbart for alle.

Gammel 13-03-13, 12:28   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt på siden, men: Hvorfor sitter barn i barnehage i Tripp-trapp? Er det ikke bedre med bord og stoler som er så lave at det ikke er farlig om de ramler ned? Tripp-trapp er nødvendig hjemme, fordi vi har et høyt bord, men å ha det i barnehagen må da være en måte å skape problemer for seg selv på?

Gammel 13-03-13, 12:32   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Helt på siden, men: Hvorfor sitter barn i barnehage i Tripp-trapp? Er det ikke bedre med bord og stoler som er så lave at det ikke er farlig om de ramler ned? Tripp-trapp er nødvendig hjemme, fordi vi har et høyt bord, men å ha det i barnehagen må da være en måte å skape problemer for seg selv på?

I P sin barnehage har de små bord og stoler.
Men i den gamle var det begge deler, men stort bord og tripptrapp på kjøkken. Det har vel med økonomi å gjøre også. En gammel barnehage, som har bord og stoler fra noen år tilbake

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 12:37   #55
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det var en fantastisk bra kronikk.

Jeg synes hele VG-debatten er dum. Jepp, fint med en debatt om barnahagene forsåvidt, men er det så ille? Hvem tjener på sensasjonsoverskifter og krigstyper om dette? Og hvem taper? Hvis det er så ille for barna å være i barnehagen, hva er alternativet, egentlig?

Og hvis kopper på badet og bæsjelukt på et stellerom (!) er ille, hvor vil vi, egentlig?

Forsåvidt? Jobber du i barnehage? Det gjør nemlig jeg og jeg har gått og kjent på den vissheten om at jeg er ansvarlig for 18 barns liv og helse. Det er ekstra vanskelig når det er få på jobb, dype vannpytter, bord og hyller som ikke er festet. Vi gjør så godt vi kan, men det er vanskelig å sette foten ned når man ikke har et lovverk å støtte seg til. Når jeg kommer på tidligvakt, hvor mange unger skal jeg kunne ha ansvar for alene før mellomvakten kommer? Hva om mellomvakten er syk? Kan jeg ha 18 unger alene fram til klokken halv ti. Er det forsvarlig? Hvor lenge skal vi vente på at kommunen fikser porten så ikke ungene krabber under og springer ut i trafikken? Hva med hullet i gjerdet. Hva med den store vannpytten som danner seg under husken i smeltetida. Hvor lenge har ikke jeg ventet på sand i kassen utenfor så jeg kan strø glattisen? Denne debatten er viktig. Ikke bare forsåvidt. Barnehagene har blitt en salderingspost. Det er såvidt vi får penger til leker og pedagogisk materiell. Det er naivt å tro at ikke denne sparingen skal gå ut over vedlikehold også.

Gammel 13-03-13, 12:51   #56
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget mitt var at VG jo ødelegger alle tilløp til en god debatt ved å blande bæsjelukt med livstruende sikkerhetsbrudd. Og jeg tror fortsatt ikke at det er livsfarlig for det jevne barnehagebarn å være i barnehagen.

Og det er dessverre ikke bare barnehagen som er salderingsposter. Alle tjenester må smøre tynt utover. Sykehjemmene, hjemetjenesten, grunnskolen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 12:52   #57
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Enig.

Fokuset er på "sjekk hvor dårlig ditt barns barnehage er" og dagens overskrift med "truet med belte" er latterlig. En bøyle, eller seler, til TrippTrapp er helt vanlig. Både i barnehager (ikke i vår, vi har de nye bøylene og de er ikke så enkle å klatre ut av) og hjemme hos folk er disse to i bruk daglig. Da først og fremst m.t.p. sikkerheten til barna, men for helt små barn er det selvsagt fordi de skal sitte i ro på stolen under måltidene også.
Det at en ansatt bruker det som en trussel for å få barn til å gjøre som en vil er selvsagt ikke OK, men det er uansett langt fra det som insinueres i overskriften.

Fokuset på kvalitet i barnehagen er kjempeviktig, men her starter VG i feil ende.

Gammel 13-03-13, 12:53   #58
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen barn er veldig små når de begynner i barnehagen og klarer ikke sitte ordentlig på en stol uansett hvor liten den er. Også skal jo de voksne sitte ved bordene også. Både i barnehagen der sønnen min går og der jeg jobber, er det slik at de minste sitter på Tripp Trapp ved vanlig bord, mens de største sitter ved små bord. Dette med seler handler nok ikke bare om sikkerhet, men også det at det skaper mye uro og støy når ett eller to av ungene til stadighet klatrer ned og stikker av under måltidet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 13:01   #59
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, ingen av mine har sittet på annet enn vanlig, liten stol, elv ikke hun som var yngst (12 mnd).

Gammel 13-03-13, 13:06   #60
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Forsåvidt? Jobber du i barnehage? Det gjør nemlig jeg og jeg har gått og kjent på den vissheten om at jeg er ansvarlig for 18 barns liv og helse. Det er ekstra vanskelig når det er få på jobb, dype vannpytter, bord og hyller som ikke er festet. Vi gjør så godt vi kan, men det er vanskelig å sette foten ned når man ikke har et lovverk å støtte seg til. Når jeg kommer på tidligvakt, hvor mange unger skal jeg kunne ha ansvar for alene før mellomvakten kommer? Hva om mellomvakten er syk? Kan jeg ha 18 unger alene fram til klokken halv ti. Er det forsvarlig? Hvor lenge skal vi vente på at kommunen fikser porten så ikke ungene krabber under og springer ut i trafikken? Hva med hullet i gjerdet. Hva med den store vannpytten som danner seg under husken i smeltetida. Hvor lenge har ikke jeg ventet på sand i kassen utenfor så jeg kan strø glattisen? Denne debatten er viktig. Ikke bare forsåvidt. Barnehagene har blitt en salderingspost. Det er såvidt vi får penger til leker og pedagogisk materiell. Det er naivt å tro at ikke denne sparingen skal gå ut over vedlikehold også.

Jeg jobber også i barnehage og i alle barnehagedebatter på FP beskriver du en hverdag som er milevis fra min arbeidshverdag. Mulig jeg er heldig og jobber i en helt spesiell barnehage, den er riktignok privat, men jeg tror nok at ekstremtilfellene av elendig bemanning, dårlig fokus på sikkerhet og mangel på penger til leker og pedagogisk materiell etc. er like relevante i debatten som eksempler fra en "superbarnehage" evt. ville være. De fleste barnehager er gode, noen er dårlige og andre er veldig, veldig bra.

Jeg jobbet som vikar i barnehager i min kommune før jeg startet der jeg jobber nå, og jeg har vært rundt på mange barnehager. Det er bare et fåtall av barnehagene jeg har jobbet i der jeg har tenkt at det ble drevet uforsvarlig. Det utgjør ikke stort for de foreldrene som har barna sine akkurat i den barnehagen, så klart. Men når du generaliserer som du gjør i dine innlegg, og blander inn dine erfaringer fra de barnehagene du har jobbet i, gir du et lite nyansert syn på hvordan den jevne barnehage driftes. De aller fleste barnehager kunne blitt bedre, og at økt bemanning (særlig på småbarn) er viktig, er det ingen tvil om. Men de fleste barnehager gir gode tilbud til barna som går der.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.