Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Samme hjelm til skøyter og slalåm/snowboard?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-13, 12:49   #21
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samme hjelm til skøyter og slalåm/snowboard?

På hockeyskolen her vi bor anbefales ishockeyhjelm med visir etter nivå 3. På nybegynner nivå 1 er det greit med sykkelhjelm, men jeg ser at det er en fordel med ishockeyhjelm. Jeg tror en slalåmhjelm vil bli veldig varm på isen (hall), man svetter ganske godt i hockeyhjelmene og.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-13, 13:19   #22
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

På hockeyskolen her vi bor anbefales ishockeyhjelm med visir etter nivå 3. På nybegynner nivå 1 er det greit med sykkelhjelm, men jeg ser at det er en fordel med ishockeyhjelm. Jeg tror en slalåmhjelm vil bli veldig varm på isen (hall), man svetter ganske godt i hockeyhjelmene og.

Men vil en sykkelhjelm gi god nok beskyttelse i bakhodet dersom barnet faller bakover med hodet rett i isen?
På sykkel stuper man vel ofte rett over/fremover mens man på skøyter oftest faller bakover og klasker bakhodet i isen? (Nå tenker jeg på de fallene hvor hodet er mest utsatt, ikke alt annet hvor andre deler av kroppen tar støtet før hodet.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-13, 13:22   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slalomhjelm på isen hos oss også. Det er jammen nok utstyr og jeg ser ikke den store forskjellen på det nivået ungene mine er.

Gammel 16-03-13, 13:34   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Jeg ser absolutt at det er en fordel med hockeyhjelm til de som faktisk spiller hockey og trenger beskyttelse til ansiktet. Vi er mer på "nå prøver vi å gå hele lengden her uten å falle"- og "Se mamma, jeg kan nesten lage et åttetall"-nivå, og da ser jeg ikke behovet for annen beskyttelse enn det en slalåmhjelm byr på. Vi har utendørsbane også, og med så langsom fart som vi holder på skøyter, så blir det sjelden for varmt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-13, 14:04   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man begynner med kølle og puck/ball så er det greit med visir.

Gammel 16-03-13, 16:52   #26
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det en hjelm til hvert sitt bruk. Skøytehjelm m/visir som ekstra beskyttelse for tennene.

Gammel 16-03-13, 16:53   #27
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Men vil en sykkelhjelm gi god nok beskyttelse i bakhodet dersom barnet faller bakover med hodet rett i isen?
På sykkel stuper man vel ofte rett over/fremover mens man på skøyter oftest faller bakover og klasker bakhodet i isen? (Nå tenker jeg på de fallene hvor hodet er mest utsatt, ikke alt annet hvor andre deler av kroppen tar støtet før hodet.)

Utformingen på sykkelhjelm er ikke helt optimal for nakken heller om man faller rett bakover slik jeg har forstått det.

Gammel 16-03-13, 19:52   #28
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil anbefale hockeyhjelm, og sier at hockeyklubben her godtar sykkelhjelm. Min sønn har brukt hockeyhjelm fra dag en og vi kjøpte med visir fra begynnelsen av da nivå 3-5 trener samtidig som nybegynnerene.

En grei hockeyhjelm koster rundt 300 kroner mener jeg.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-13, 23:36   #29
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nei, sykkelhjelmen vil ikke gi god nok beskyttelse om man faller bakover. Jeg fikk det forklart med at en sykkelhjelm sitter oppå hodet, i tillegg til at de gjerne stikker ut endel bak hodet. Mange fall på isen er som du sier bakover, og ved de fallene så er det to momenter som gjør sykkelhjelmen skummel her:

Den dekker ikke bakhodet, og hindrer dermed ikke at hodet møter isen.

I tillegg er det også fare for at hjelmen blir dyttet hardt forover, pga det at den stikker ut bak hodet, og den kan da forårsake skader i hodet forøvrig og ansiktet. Det er store krefter som settes i sving ved et hardt fall mot hard is.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 00:17   #30
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I begynnelsen brukte vi også sykkelhjelm, helt til jeg begynte å tenke på hvor lite den dekket bakhodet.
Så begge småjentene (8 år) har en slik fra Jofa:

(I tillegg har både de, storesøster og jeg sykkelhjelmer og slalomhjelmer, så hjelmer har vi iallefall nok av her i huset. ).

Det er mange som bruker slalomhjelmer på isen der vi går, og det kunne strengt tatt jentene her gjort også, men de blir veldig varme når de går og Jofa-hjelmen er mer luftig. Ikke er de dyre heller.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.