|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
kamerat
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?
Word.
|
|
|
#22 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Det Shute sa.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#23 |
|
kamerat
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?De virkelig bra storbyene er jo de hvor man kan prøvesmake seg gjennom nabolag etter nabolag, med hver sin karakter og sjarm.
|
|
|
#24 |
|
ctrl+z
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Jeg bor i grisgrendte strøk og kunne funnet på å besøke Oslo som reinspikka turist. Da ville jeg helt klart foretrukket en banetur til Tøyen for å oppleve Munch, istedet for en oppkonstruert bydel utenfor bykjernen. Bjørvika er pent i sol, men det gir deg jo ikke den bynære opplevelsen som jeg som turist higer etter. Jeg synes det er på tide at politikerne tør å ta en avgjørelse basert på hva som er best for byen, ikke lage en egen turistdel av byen ved vannet.
|
|
|
#25 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Bare så det er sagt. Den jevne FPer er neppe gjennomsnittsturisten. De fleste turister drar ikke til verdens storbyer for å prøvesmake seg fra nabolag til nabolag altså. Det er en grunn til at Louvre er hell on earth i turistsammenheng mens på Centre Pompidou får man gå i fred, selv i høysesongen. Folk flestTM følger løypa og legger turen innom de mest kjente stedene og er kanskje ikke så interesserte i de "genuine" opplevelsene.
Ikke for å tråkke på Oslotærne her, men det er lenge til Oslo blir en turistattraksjon på linje med Barcelona, Oslo har på ingen måte privilegiet i å bli besøkt på like premisser som Barcelona. Jeg er rimelig sikker på at majoriteten av turistene som besøker Barcelona gir bæng i både Picasso og Gaudi, men der er uansett mengden turister så enorm at både museumer, kirker og parker utenfor allfarvei alikevel blir solid besøkt. Slik er det jo ikke i noen norske byer.
|
|
|
#26 |
|
kamerat
|
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 22-03-13 kl 15:38. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Jeg har ikke hatt noen mening om dette, men jeg syns det argumenteres fornuftig for Tøyen. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Mange interessante argumenter her, men ett av dem forstår jeg ikke: På hvilken måte skal et nytt Munchmuseum hjelpe byutvikling på Tøyen. Det er jo ikke som om det har hjulpet å ha det der til nå? Kan ikke frigjøring av tomten til mer "daglidagse" kulturformål bidra mer?
|
|
|
#29 |
|
kamerat
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Hvordan vet du at det ikke har hjulpet? Jeg har primært i tankene hva som skjedde med Tøyen senter da Skatteetaten/Folkeregisteret forsvant. Huhei, for en spøkelsesby!
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Fordi oppgradering av områder og økt turisme fører til at Oslo Kommune tar området mer alvorlig og til mindre forfall. Og som Toffen sier, hvordan vet du at det ikke hadde vært verre der uten museum?
|
|
|
#31 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Jeg lker ideen om Lamda, men jeg liker Tøyen også. For meg, som ikke bor i Oslo, men som gjerne besøker byen og som er en ivrig museumsgjest, er det viktigste at vi får et nytt, fantastisk flott Munch-museum, det som finnes i dag er jo bare puslete og smått. Jeg er dønn lei av kranglingen om hvor. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Audacious
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Munchmuseet på Tøyen, kraftig opprustning av universitetsmuseene og et "vitensenter" i tilknytning til dem på Sirkustomta.
|
|
|
#33 |
|
Glamorøs
|
Det er faktisk noe jeg syns skal ligge i Bjørvika, og jeg syns skipene burde flyttes til et nytt museum der. Det er der byen engang lå, og beboerne på Bygdøy er forståelig nok ikke udelt positive til all turistrafikken.
|
|
|
#34 |
|
Bedreviter
|
Jeg skulle si det samme. Fra et turistperspektiv er Tøyen langt å foretrekke, hvis det bare er fremkommelighet og tilgjengelighet man skal se på.
Jeg er fordomsfull nok til tenke at de turistene som er truendes til å besøke Munch-museet, er de samme som er i stand til å finne frem til det, samme hvor det legges. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Når det gjelder besøkstall, tror jeg på analysene som er gjort. De store turistmengdene kommer vel med cruisebåtene, og de tar neppe t-banen. Jeg synes dessuten det er fint med en kulturstripe langs vannet, som sikrer en god utvikling av området som kan nytes av alle. Ja, en oppkonstruert bydel, men det trenger vel ikke være negativt i seg selv, så lenge den er konstruert på en god måte for innbyggere og turister?
|
|
|
#37 |
|
Sviiisj!!
|
Det er kanskje bedre tilgjengelig for turistbusser? Det kunne man selvsagt løst bedre på Tøyen enn man gjør i dag, da.
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Sv: Munch-museum - hvor, hva, hvorfor?Kantina, jeg anbefaler at du leser artikkelen som jeg la inn over, der står det en del om cruiseturistene. Og det er slett ikke lett for turistbussene på Bygdøy, det syns verken bussene eller de som bor der. Det er ikke snakk om å bruke et museum tø å redde en bydel, men å ikke ta noe vekk. Akkurat som jeg ikke ønsker å ta bymuseet eller vigelandsmuseet vekk fra Frogner. Jeg tror vi får en fattigere og mindre interessant by på sikt om vi plasserer alt av kultur vekk fra der menneskene er. Det blir ikke interessant for turister å oppdage Oslo på denne måten.
|
|
|
#40 |
|
kamerat
|
Ekstra skummel hersketeknikk.
|
![]() |
|