Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-13, 13:42   #121
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt

Jeg synes forsåvidt at kommunen burde sponset leirskole på ungene. Det burde ligge inne som en del av undervisningsopplegget. Det er verdifullt og det ville jo ha sikret at alle ungene uavhengig av økonomisk status fikk opplevelser utenfor stedet de bor. Så lenge man i FAU er nødt å skaffe penger til sånt selv så vil man ikke ha en gratis skole for alle. Noen har penger nok og synes det er bortkasta tid å stå på rema og selge vafler og noen har ikke penger og stiller gjerne opp på vaffelsteking og noen kan ingen av delene. Det oppstår klasseskiller med engang. Det hadde vært fint om ungene kunne lært noe om å arbeide for ett felles mål og sparing, men sånn fungerer det kanskje ikke praksis og de må jo uansett være store nok til kunne ta ansvar for dette selv.

Jeg synes at gratis skole burde være GRATIS med like muligheter for alle. Ikke med visse unntak.

Gammel 23-03-13, 13:49   #122
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

I Oslo så betaler skolen for leirskole og busstransport.

Vi fikk et spørsmål fra lærerene på ungdomsskolen om klassekasse. Bakgrunnen var at de ønsket å gi våre barn "det lille ekstra", f.eks påskefrokost. Det som har skjedd tidligere er at de har av egen lomme kjøpt inn tallerkner, brød o.l, og pålegg til de elever som har glemt av hele greia. Da synes jeg at det er greit at vi som foreldre betalte inn 50,-, på frivillig basis.

Jålebeinet er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 14:44   #123
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes forsåvidt at kommunen burde sponset leirskole på ungene. Det burde ligge inne som en del av undervisningsopplegget. Det er verdifullt og det ville jo ha sikret at alle ungene uavhengig av økonomisk status fikk opplevelser utenfor stedet de bor. Så lenge man i FAU er nødt å skaffe penger til sånt selv så vil man ikke ha en gratis skole for alle. Noen har penger nok og synes det er bortkasta tid å stå på rema og selge vafler og noen har ikke penger og stiller gjerne opp på vaffelsteking og noen kan ingen av delene. Det oppstår klasseskiller med engang. Det hadde vært fint om ungene kunne lært noe om å arbeide for ett felles mål og sparing, men sånn fungerer det kanskje ikke praksis og de må jo uansett være store nok til kunne ta ansvar for dette selv.

Jeg synes at gratis skole burde være GRATIS med like muligheter for alle. Ikke med visse unntak.

Leirskole skal være gratis for alle elever, og det er presisert at det ikke skal kunne innkreves egenandeler for elementer (transport, mat o.l) i forbindelse med leirskoleopphold.
Dette er i teorien.
I prakis er det flere steder slik at enkelte i foreldregruppen kommer med lysende idèer om ekstra natt, annen mat, tilleggsaktiviteter o.l.
Dette må dekkes av den enkelte selv eller via en klassekasse, og dermed er gratisprinsippet brutt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 15:44   #124
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår kommune er det ikke noe mere penger å hente til aktiviteter i skoletiden heller. De har også kuttet alt av leirskole og svømmeundervisning også i kommunen vår dessverre. Derfor synes jeg det er viktig at vi har ei klassekasse sånn at jeg kan nå til våren få arrangert en liten overnattinstur i alle fall for hele trinnet. Så lenge vi dekker alt av hytteleie og mat og transport (får ordnet med privatbiler siden det ikke er så langt unna) så er lærerene med på uteskoledag i det flotte området vi har hytte dagen etter. Og Kystleden har masse fine hytter som en kan leie rimelig. Vi betaler kr 1400,- for ei diger hytte inkludert vask hvor vi har overnatting til 30 elever + 4 voksne og vi har også tilgang på masse utstyr til både lek og alt mulig på denne hytta når vi leier den hytta. Totalt med mat (brødmat og frukt) så har vi et budsjett på kr 2000,- som da gjelder en flott overnattingstur for 30 elever med fin uteskole dag dagen etter. Alle kommer seg dit på ettermiddagen ved egen hjelp de fleste siden vi kjører en grilling ettermiddag på stranden der hytta er med foreldre og søsken, også blir elevene igjen de som vil overnatte, som stort sett er de fleste. De få som ikke vil overnatte tar lærerene med seg fra skolen dagen etter når de kjører ut.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 16:07   #125
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

I vår kommune er det ikke noe mere penger å hente til aktiviteter i skoletiden heller. De har også kuttet alt av leirskole og svømmeundervisning også i kommunen vår dessverre. Derfor synes jeg det er viktig at vi har ei klassekasse sånn at jeg kan nå til våren få arrangert en liten overnattinstur i alle fall for hele trinnet. Så lenge vi dekker alt av hytteleie og mat og transport (får ordnet med privatbiler siden det ikke er så langt unna) så er lærerene med på uteskoledag i det flotte området vi har hytte dagen etter. Og Kystleden har masse fine hytter som en kan leie rimelig. Vi betaler kr 1400,- for ei diger hytte inkludert vask hvor vi har overnatting til 30 elever + 4 voksne og vi har også tilgang på masse utstyr til både lek og alt mulig på denne hytta når vi leier den hytta. Totalt med mat (brødmat og frukt) så har vi et budsjett på kr 2000,- som da gjelder en flott overnattingstur for 30 elever med fin uteskole dag dagen etter. Alle kommer seg dit på ettermiddagen ved egen hjelp de fleste siden vi kjører en grilling ettermiddag på stranden der hytta er med foreldre og søsken, også blir elevene igjen de som vil overnatte, som stort sett er de fleste. De få som ikke vil overnatte tar lærerene med seg fra skolen dagen etter når de kjører ut.

Ja, men da godtar man også at skolen ikke lenger er gratis og like tilgjengelig for alle. Jeg synes FAU da har et stort ansvar andre veien. De burde kreve mer fra kommunen. Det skal ikke gå an å kutte all svømmeundervisning og leirskole uten at foreldre står med protestskilt utenfor rådhuset, skriver i media og forhandler med rådmannen. Nå vet ikke jeg hva dere har gjort, men mange gjør ingenting og det er der feilen ligger. For de som har penge er det lettere å akseptere og bare betale selv. De som ikke har penger må bite det i seg, skrape sammen eller finne løsninger og det er ikke bare her det kreves inn penger. Alt koster jo. Fritidsaktiviteter og utstyr koster flesk, ungene skal ha lommepenger, kule klær, telefoner og duppedingser. Skolen burde være det stedet man slipper disse kravene. Der alle barna kan delta, leke, lære, oppleve og utvikle seg på like premisser. Den er obligatorisk, alle må gå dit hver dag i 10 år. Man utjevner ikke forskjeller ved at foreldrene samler inn penger av hverandre for at deres unger skal få det lille ekstra, man forsterker dem.

Det er vanskeligere for de svakerestilte å kjempe en slik sak enn for dem med penger. Det må man huske på. Man blottstiller jo seg og ungene om man på foreldremøte stiller seg opp og forteller at man ikke har penger til ungenes fritidssysler.

Sist redigert av Meissa : 23-03-13 kl 17:23.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 16:49   #126
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Veldig bra, Meissa.

Det som har skjedd er jo at gratisprinsippet er blitt utvannet, foreldrene betaler, men dog i litt mindre tvungne former enn tidligere.
Når man holder på slik tar vi atter ansvaret fra kommunen om å la skolen være gratis, med like muligheter for alle.
Jeg skulle ønske at alle sa nei til mer eller mindre frivillige innbetalinger og viste en kollektiv vilje til å plasseree ansvaret for gratis skolegang der det hører hjemme, hos kommunene.

Helt enig. Jeg så en annen skrev her om ydmyk tilnærming med forslag om delbetaling av avgift. Makan, så mindreverdig jeg hadde følt meg om jeg måtte gått med lua i hånden til kassekontakten og sagt at jeg trengte avbetaling.

Gammel 23-03-13, 16:56   #127
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig med Meissa. Gratisprinsippet skal vi bare ikke gi slipp på.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-13, 21:47   #128
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

(Jeg var faktisk en av dem som aldri hadde penger til den ukentlig innsamlingen til klassetur i femteklasse. Hvilket resulterte i at egenandelen ble høy og min mor måtte gå på sosialen å få penger for at jeg skulle få dra på tur. Det er nå over tjue år siden. Er det virkelig sånn noen steder fremdeles?)

Dette minner meg på min stefar som var lærer på en skole på bygda utenfor Kr.sand. De skulle på leirskole. Han visste det var mange som hverken hadde ski eller klær til å kunne delta. Husker så godt at dette irriterte han, ikke at de ikke hadde utstyr, men at skolen påla dem å ordne dette om de skulle være med. Så vidt jeg husker klarte han å få lånt utstyr og klær til de de gjaldt så alle kunne være med. Han var helt imot at man skulle betale for noe når det gjaldt skole.

Gammel 23-03-13, 22:47   #129
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

(Jeg var faktisk en av dem som aldri hadde penger til den ukentlig innsamlingen til klassetur i femteklasse. Hvilket resulterte i at egenandelen ble høy og min mor måtte gå på sosialen å få penger for at jeg skulle få dra på tur. Det er nå over tjue år siden. Er det virkelig sånn noen steder fremdeles?)

Ja, det er dessverre det. Eg har behandla mange sånne søknadar.

Gammel 24-03-13, 00:32   #130
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Dere har ikke lov til å purre på de som ikke har betalt og dere har ikke lov til å registrere hvem som har betalt eller ikke. Spiller ingen rolle at ikke skolen har noe med det å gjøre så lenge dette gjelder ei klassekasse til en klasse på skolen.

Hos oss er det hundre kroner frivillig. Som skal sendes i en konvolutt uten navn på. Jeg synes det er helt ok at det er frivillig. Men flere hundre kroner obligatorisk forstår jeg man kan reagere på.

Gammel 24-03-13, 01:08   #131
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har klassekasse, typisk 50,- eller 100,- kr i året. Det går utelukkende til småting som kommer alle i klassen til gode, som ellers ikke ville blitt innkjøpt. Det er juleservietter og telys til julefrokosten, det er ballonger og lit pynt til sommerfesten, og det er en liten julegave og sommerhilsen til de flinke og hyggelige lærerne vi har.

Jeg synes det er bra vi har den klassen, for selv om mange er sløve med å huske å betale inn til kassen så glemmer man det ikke HVER gang og kassen har/er en buffer som er fin å bruke. Min erfaring er at der alle blir bedt om å ha med 20 kr for å dekke kaffe på julefrokosten, eller bidra med 20 kr til gave til læreren, så er det mye større sjanse for at klassekontakten ender opp med en stor manko som må dekkes personlig, og det synes jeg er dårlig mot en som gjør en innsats for klassen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 11:52   #132
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ukentlig innsamlig til klassetur?

Da jeg skulle på klassetur i 6.klasse(tidlig 80tall), så måtte foreldrene betale selv, og jeg husker vi betalte inn en sum hver uke, og når det var klart for tur ble egenandelen regnet ut fra hvor mye hver enkelt hadde betalt inn.

Gammel 24-03-13, 12:04   #133
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me og hadde innbetalingar gjennom heile barneskulen, med litt meir intensiv sparing/innbetaling siste skuleåret. ( tidlig 90-tallet )
Men, her har kommunen gått inn og bestemt. Det skjedde det året me skulle på tur. ( eg er enno litt snurt for at me aldri fekk reisa på seilbåttur slik som me skulle )
Alle her i kommunen må reisa til den lokale leirskulen. Ferdig arbeid.
Så vidt eg veit så er det kommunen som betaler for dette, slik at her er det gratis prinsippet som gjeld.

Gammel 24-03-13, 13:22   #134
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, her er også leirskole for 7.klasse gratis. Jeg lurer på om de også her har valgt å bruke den nærmeste fra nå av, og også skrenket inn antall dager.

Gammel 24-03-13, 14:10   #135
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratisprinsippet gjør jo også at man ikke får dratt på turer som er faglige. For det får man ikke penger til.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 17:21   #136
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Gratisprinsippet gjør jo også at man ikke får dratt på turer som er faglige. For det får man ikke penger til.

Heller det enn at ikke alle kan være med på turene, eller at foreldre som egentlig ikke har råd til det presses til å betale.

Og så gjelder det å se muligheter, og ikke bare begrensninger. Her i kommunen reiser alle skolebarn gratis med buss i skoletiden - ergo er det ikke reiseutgifter. Både ordfører, museum, generalprøver, historielaget, gruveforeningen (eller hva de nå kaller seg) etc. etc. er ganske enkle å få tak i, og de tar ikke betalt. (Museet tar litt betalt, men det er veldig lite per person.) Skøytebaner har man flere av, gratis i bruk. Nydelige skiløyper i bøtter og spann. Fossiler klarer sikkert lærerne å finne selv på tur, til og med jeg kjenner til opptil flere. Jeg syns ikke man skal låse seg i at "hvis vi ikke har penger så kan vi ikke gjøre noen ting". Klart man kan det. Jeg f.eks. har klart å riste reisepenger ut av sjefen min, så samfunnsfagklassene mine reiser på Minitinget i Oslo, selve Minitinget er gratis - og rett som det er får jeg tilbud fra både den ene og den andre institusjonen i storbyen med tilbud om gratis ditt og gratis datt, jeg vil tro at Osloskolene kan benytte seg av dette også - og de har jo ikke reisekostnader til mye av dette.

En annen ting man kan gjøre er å invitere interessante mennesker - det finnes utrolig mange som har mye å fortelle, og de fleste tar faktisk ikke 20 000 kroner for foredraget sitt - de som ikke er kjendiser er ofte gratis. En lokal motstandsmann, en ungdomspolitiker, en forskerspire, en advokat, politiet, fengselsbesøk, etc. Det er så mye som ikke koster noe, at det er nesten bare fantasien som setter grensene.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 17:26   #137
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke gratisprinsippet som gjør at det ikke er penger til faglige turer. Det er skoleøkonomien.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 17:29   #138
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg gikk på barneskolen måtte vi betale 50,- kr i mnd. som sparing til leirskole. Med flere barn som var omtrent like gamle og dermed skulle spare 50,- kr i mnd. samtidig var dette helt klart vanskelig for foreldrene våre. Vi hadde veldig lite penger.
På ungdomsskolen skulle vi reise til Polen med Hvite Busser og jeg sa jeg ikke hadde lyst fordi jeg visste vi uansett ikke hadde råd til. Det er fremdeles sårt at jeg gikk glipp av den turen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 17:45   #139
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er helt feil. Det er skoleøkonomien som gjør at man ikke får dratt på turer. Gratisprinsippet har da for all del ikke skylden for dette. Ikke dette, ikke lærerlønninger, ikke dårlig inneklima på skolen og ikke lærebøker som burde vært byttet. Gratisprinsippet er kjempeviktig, og det blir veldig feil å tenke at det er årsaken til at man ikke har så frie rammer som man skulle ønske seg.

Ellers drar da elever på turer, både faglige og utenomfaglige? Det er ikke sikkert at de drar dit det ville vært ideelt gitt topp økonomi, men de drar da på tur?

Gammel 24-03-13, 17:52   #140
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Her drar de på tur, senest forrige uke var de på skitur i leid buss. Så noe penger finnes det jo.VI er i tillegg en robek-kommune så det er jo ikke akkurat sånn at det er flust med penger i kommuneøkonomien.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.