Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kunsten å kutte snusen ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-13, 13:37   #61
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Kunsten å kutte snusen ...

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Jepp, eg er faktisk seriøs. Ho er fremdeles ein super assistent og ikkje mindre skikka til å passe barnet mitt sjølv om ho røyker, men eg har ei litt anna oppfatning av ho som person etter at eg oppdaga at ho røyker.
Eg har veldig vanskelig for å forstå kvifor nokon velger å røyke når vi veit kor farlig det er. No er eg nok litt prega av jobben eg har (forsker på skadevirkningar av blant anna røyking), men eg meiner likevel at 99% av befolkninga må ha fått med seg at røyking dreper og gir kols. Når eg oppdagar at nokon eg trudde eg kjente røyker, tenker eg at det kanskje er litt mindre sirkulasjon i topplokket enn det som var førsteinntrykket. Dersom personen i tillegg er gravid blir eg rett og slett kvalm.

Eg vokste opp med ei mor som røykte 20-30 sigarettar om dagen. Ho har heldigvis klart å slutte no, men ikkje før ho hadde pådratt seg diverse helseproblemer. No er ho heilt einig med meg i at ho var temmelig dum som ikkje slutta tidligare. Ho har antageligvis tapt 10 leveår på grunn av røyken. Ho er heldig om ho lever til ho blir 70 år.

Jøss. De ansatte i mine barns barnehage er trygge, flinke voksenpersoner i mine barns liv, som jeg respeketerer nettopp pga. den jobben de gjør og de menneskene de er. Jeg gir meg vel katta i hva de måtte gjøre i pausen sin eller på sin egen fritid. Og jeg håper inderlig at jeg, og også de ansatte i barnehagen, lærer mine barn å ha respekt for andre uavengig av om de gjør ting som ene og alene skader dem selv (nå snakker jeg ikke om de som røyker mens de er gravide eller damper ivei innendørs med barn tilstede).

Min fetter er lege og vi hadde en bestefar som var en skikkelig, skikkelig storrøyker. Og selv min bestefar, som hadde vært over 90 i dag om han hadde levd (han levde til han var 83), visste jo at det var farlig å røyke. Jeg husker at fetteren min prøvde å snakke forsiktig med ham om at han i alle fall måtte prøve å trappe ned på røykinga. Det hjalp ikke, men ikke en eneste gang har jeg hørt fetteren min si at han hadde mindre respekt for vår kloke, snille, omsorgsfulle bestefar kun fordi han var røyker. Så å gi yrket sitt skyld for den manglende respekten, synes jeg er rimelig fjernt. Man trenger ikke å være forsker for å vite at røyking er farlig, og jeg håper ikke at manglende respekt for røykere er gjengs for de som jobber med røykerelatert sykdom (jeg røyker ikke selv, btw).

Gammel 26-03-13, 13:43   #62
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Selvsagt har man fått med seg at det er farlig og dumt.
Jeg kan til nød gå med på at den som røyker fordi de ikke vet at det er farlig og dumt kanskje har litt mindre sirkulasjon i toppen.

Men tenker du likt om alle som gjør noe de vet at ikke er bra?

Jeg håper jo på sett og vis at det bare gjelder røyken. At du ikke går rundt og måper over overvektige eller "tenker ditt" om de som drikker alkohol. Eller at du tenker at en person som spiser for mye godterier ikke kan ha mye sirkulasjon i topplokket.

Røyk er farlig og dumt. Det er ikke noe tvil om det. Men jeg vil ikke dermed påstå at jeg er dum.
Topplokket mitt fungerer ypperlig. Og det er selvsagt ikke viktig for meg at du vet det eller tror meg.
Men det er litt viktig for meg å finne ut om du tenker nedlatende om alle som gjør noe de vet ikke er bra, eller om det bare gjelder røykere.
Eller, det er viktig for meg at du vet om du tenker nedlatende om alle, eller om det bare gjelder røykere. Vit det inni deg, liksom.

Usunt kosthold er absolutt ikkje bra, men røyking er veldig farlig. Det er meir farlig for helsa å røyke enn å vere litt overvektig. Det står ikkje "Snop dreper" med store bokstavar over heile sjokoladen når den ligg i hylla i butikken. Så eg tenker ikkje det samme om dei som er litt overvektige eller eter for mykje snop. Dersom personen er veldig overvektig, type fedme, tenker eg at det kanskje ligg psykiske årsaker bak og ikkje at personen er dum.
Eg er litt overvektig sjølv (8-10 kg over normal-BMI), og eg innrømmer glatt at det er skikkelig teit av meg og eg veit at det er 100% mi skyld og at eg enkelt kan gjere noko med det. Har klart det før og kan klare det igjen. Og er ganske sint på meg sjølv for at eg ikkje karte å holde på det gode kostholdet eg hadde for eit par år sidan. Faktisk har eg litt lite respekt for meg sjølv på grunn av det . Som forelder syns eg at eg har ansvar for å prøve å holde meg sjølv frisk. Mine barn skal ikkje oppleve at pappaen eller mammaen døyr tidlig av sjukdommar som lett kunna ha vore unngått. Min pappa røykte mykje, over 20 rullings om dagen, og døydde av hjerteinfarkt då han var 37 år.
Så eg må berre ta meg sjølv i nakken! Har trent to gangar i veka siste året, men kostholdet har eg ikkje tatt skikkelig tak i endå.

Men dersom eg hadde tatt meg ein røyk etter den historikken med pappa sin tidlige død og mamma sine helseproblem delvis på grunn av røyk kunne folk fått lov til å kalle meg dum med rette.

Gammel 26-03-13, 13:44   #63
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det være at ordet respekt og liker blir likestilte i det du sier, Simone?

Jeg skjønner det litt bedre om du sier at du liker folk som røyker dårligere enn de som ikke røyker.

Gammel 26-03-13, 13:47   #64
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan det være at ordet respekt og liker blir likestilte i det du sier, Simone?

Jeg skjønner det litt bedre om du sier at du liker folk som røyker dårligere enn de som ikke røyker.

Ja, kanskje det er eit bedre ord.

Gammel 26-03-13, 13:51   #65
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns selvsagt det er synd også, men jeg skjønner det veldig mye bedre og syns ikke du er helt fjern som mener noe slikt.

Det å miste respekten for noen er mye "tyngere" i min verden.

Gammel 26-03-13, 14:11   #66
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil mye heller at assistentene i barnehagen til barna mine er storrøykende, rause og tolerante mennesker enn supersunne, fordømmende og kjipe.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 14:11   #67
Simone

Standard

Eg kan jo legge til at eg skiller litt mellom dei som fakisk prøve å slutte og ikkje får det til (dei får det nok til til slutt) og dei som ikkje gidd å prøve. Eg veit ikkje om det hjelper så mykje på ditt inntrykk av meg, Kirsebær

Eg kan forresten anbefale denne rapporten på Folkehelseinstituttet sine nettsider:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...0:6250:1:::0:0

Onkelen min klarte å slutte å røyke etter at eg viste han Figurane på side 14. Figuren viser blant anna at blant kvinner om røyker meir enn 20 sigaretter om dagen når dei er 40 år er 70% fremdeles i live når dei er 70 år. Blant dei som aldri har røykt er over 90% i live når dei er 70 år. Ganske stor forskjell. Tilsvarande tall for dei som har røykt tidligare, men slutta før dei blei 40 er 88%. Altså litt dårligare overlevelse enn dei som aldri har røykt, men likevel langt bedre odds enn dei som røyker! Så det er aldri for seint å slutte.
Figuren viser også at det er ganske tydelig redusert overlevelsestid for dei som berre røyker 1-9 sigaretter for dagen også.

Og dette er berre død. Helsestilstanden til røykarane som overlever til dei er 70 seier figuren ingenting om.

Gammel 26-03-13, 14:13   #68
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg - den største skeptikeren i verden sluttet å røyke med hypnoterapi for nøyaktig 47 dager siden. Og det fullstendig uten abstinenser eller ubehag. Jeg blir nesten litt sur på meg selv fordi jeg ikke bestilte time tidligere. Jeg sluttet sammen med mannen og vi har begge røyket siden vi var 16-18. Vi har sluttet mange ganger før, men det har vært såpass kjipt at vi har begynt på igjen. Denne gangen er jeg så ferdig at jeg vet at jeg ikke kommer til å sprekke igjen. Ferdig! Ikke-røyker.

Jeg vet at de bruker samme behandlingen på snusere, så det er mitt tips i dag.

Takk for tipset!

Gammel 26-03-13, 14:15   #69
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Sitat:

Eg kan jo legge til at eg skiller litt mellom dei som fakisk prøve å slutte og ikkje får det til (dei får det nok til til slutt) og dei som ikkje gidd å prøve. Eg veit ikkje om det hjelper så mykje på ditt inntrykk av meg, Kirsebær

Jeg har, etter mange år med elendig samvittighet, og noen slutte/begynne-greier, lagt samvittigheten på hylla og bestemt meg for at jeg ikke skal slutte å røyke nå. Når en del av de andre prosjektene mine er avsluttet så kan det hende røyken står for tur.

Jeg vet ikke om det hjelper så mye på ditt inntrykk av meg, heller.

(Noen av oss har opptil flere dårlige sider og andre store oppgaver som må løses på en gang, og må fikse en ting av gangen. )

Gammel 26-03-13, 14:16   #70
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Dersom personen i tillegg er gravid blir eg rett og slett kvalm.

Der er vi ihvertfall enige. Jeg vil alltid ha mindre respekt for folk som skader en forsvarsløs baby.

Gammel 26-03-13, 14:31   #71
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Jøss. De ansatte i mine barns barnehage er trygge, flinke voksenpersoner i mine barns liv, som jeg respeketerer nettopp pga. den jobben de gjør og de menneskene de er. Jeg gir meg vel katta i hva de måtte gjøre i pausen sin eller på sin egen fritid. Og jeg håper inderlig at jeg, og også de ansatte i barnehagen, lærer mine barn å ha respekt for andre uavengig av om de gjør ting som ene og alene skader dem selv (nå snakker jeg ikke om de som røyker mens de er gravide eller damper ivei innendørs med barn tilstede).

Som forelder kan ein skade barna inndirekte ved å røyke sjølv om ein berre røyker utendørs. Dersom ein forelder får helseproblemer på grunn av røyken vil det gå utover barna. Røyking er for eksempel ein risikofaktor for MS, sjølv om mange som har MS aldri har røykt, og mange ulike kreftformer. Det er spesielt farlig dersom ein røyker i kombinasjon med at ein har andre risikofaktorar.

Eg kan jo gjenta at eg fremdeles syns assistenten i min barnehage gjer ein veldig god jobb sjølv om ho røyker. Men eg skulle ønske at ho ikkje gjorde det sidan ho også fungerer som ein rollemodell for barna. Dei likar ho veldig godt og eg likar ikkje tanken på at dei skal få fantasiar om at røyking ikkje er så ille sidan C gjer det.

.Man trenger ikke å være forsker for å vite at røyking er farlig, og jeg håper ikke at manglende respekt for røykere er gjengs for de som jobber med røykerelatert sykdom (jeg røyker ikke selv, btw).

Nei, det var vel det eg og skreiv? Skreiv eg ikkje at 99% veit at røyking er farlig? Eg er ikkje lege, og møter ingen pasientar som røyker. Eg sitt kun med bevisa i form av tallmateriale. Men eg har møtt eit par legar som jobbar på lungeavdeling og hjerteavdeling i forbindelse med mitt arbeid og ein del av dei er nok ganske oppgitt over kor vanskelig det kan vere å få ein pasient til å innsjå at han/ho MÅ slutte å røyke. Nokre av dei har nok etterkvart utvikla litt manglande respekt med åra, ja. Men dette blir sjølvsagt ikkje formidla direkte til pasienten, men meir i frustrasjon når dei kommuniserer med andre kollegaer.

Gammel 26-03-13, 14:37   #72
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Eg kan jo gjenta at eg fremdeles syns assistenten i min barnehage gjer ein veldig god jobb sjølv om ho røyker. Men eg skulle ønske at ho ikkje gjorde det sidan ho også fungerer som ein rollemodell for barna. Dei likar ho veldig godt og eg likar ikkje tanken på at dei skal få fantasiar om at røyking ikkje er så ille sidan C gjer det.

Står hun foran ungene og røyker?
Jeg vet ikke om noen i mine barns barnehage røyker. Uansett om de gjør det eller ei, står de ikke akkurat på barnas lekeområde og gjør det.

Men hvorfor er det ok å ha mindre respekt for røykere? Hva med overvektige? Det er farlig å være overvektig, og farligere jo tykkere du er. Om man sier at det jo bare er å slutte å røyke, må det da være like enkelt å bare la være å spise for mye? Har de som jobber med overvektige mennesker og sykdommer relatert til overvekt, manglende respekt for pasientene sine? Sukker de oppgitt til kollegaene sine, i frustrasjon fordi de ikke skjønner hvorfor folk bare ikke kan la være å spise for mye?

Det finnes mange grunner til at folk spiser for mye og mange grunner til at folk røyker. Det er ikke min sak å dømme noen av grunnene.

Gammel 26-03-13, 14:54   #73
Simone

Standard

Eg seier ikkje at det berre er å slutte å røyke. Det er kjempevanskelig å slutte å røyke og for mange sikkert like vanskelig å slutte å ete for mykje. Men sålenge ein er forelder syns eg ein har plikt til å virkelig prøve og søke hjelp til å få det til dersom ein ikkje klarar det på eiga hand.

Men eg syns ikkje det er riktig å sidestille røyking med kraftig overvekt,sjølv om det kan vere like farlig for helsa.
Dersom ein er 30 kg overvektig eller meir tenker eg at det i mange tilfeller ligg psykiske årsaker bak som fører til overspising. Då må ein få hjelp til å løyse dei psykiske problema før overvektsproblemet kan løysast. Sjølv om røyking også er overrepresentert blant personer med psykisk sjukdom er dei aller fleste som røyker mentalt friske.

Lett overvekt kan heller ikkje samanliknast med røyking sidan det ikkje er i nærleiken av å vere like farlig, sjølv om det sjølvsagt ikkje er bra det heller. Spesielt ikkje dersom ein både røyker og er lett overvektig.

Gammel 26-03-13, 14:55   #74
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Rune Brown er litt kul
Standard

Jeg vet ikke om noen i mine barns barnehage røyker. Uansett om de gjør det eller ei, står de ikke akkurat på barnas lekeområde og gjør det.

Men hvorfor er det ok å ha mindre respekt for røykere? Hva med overvektige? Det er farlig å være overvektig, og farligere jo tykkere du er. Om man sier at det jo bare er å slutte å røyke, må det da være like enkelt å bare la være å spise for mye? Har de som jobber med overvektige mennesker og sykdommer relatert til overvekt, manglende respekt for pasientene sine? Sukker de oppgitt til kollegaene sine, i frustrasjon fordi de ikke skjønner hvorfor folk bare ikke kan la være å spise for mye?

Det finnes mange grunner til at folk spiser for mye og mange grunner til at folk røyker. Det er ikke min sak å dømme noen av grunnene.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg prikker noen? For jeg syns du fortjener en grønn en for de ordene der Mirmell

Gammel 26-03-13, 15:02   #75
Simone

Standard

Nei, ho står ikkje foran ungane og røyker. Men alle barna veit kor dei voksne skal når dei går ut av porten og inn i skogen ved sida av barnehagen.
6-åringen min har full oversikt over kven av dei voksne som røyker og kven som ikkje gjer det. Barn får med seg det meste. Og det er bortimot halvparten av dei voksne som røyker, dessverre. Det har eg vore klar over lenge, men eg var altså ikkje klar over at yndlingsassistenten min røykte, og blei skikkelig skuffa då det gjekk opp for meg.
Heldigvis går antallet som røyker stadig nedover her i landet, men det er ein kraftig utdanningsgradient. På min arbeidsplass, der dei aller fleste har høgare utdanning er det kun 5 av over 100 som røyker. I alle fall i arbeidstida. Dei står i offentlig gapestokk på trappa, så alle veit kven dei er

Spørsmålet er kva som må til for at dei med lavare utdanning også skal slutte. Og korleis vi skal unngå at dei begynner å snuse i staden for.

Gammel 26-03-13, 15:02   #76
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare helt latterlig å sammenligne røykere med overvektige. Eller blir du utsatt for passiv overvekt, Mirmell?

Gammel 26-03-13, 15:12   #77
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Sitat:

Det er bare helt latterlig å sammenligne røykere med overvektige. Eller blir du utsatt for passiv overvekt, Mirmell?

Jeg trodde ikke at det var det sammenligningen gikk ut på.
Røyking er skadelig for deg. Og sjansen for at du blir syk øker. Det koster mye for samfunnet og det påvirker barna dine og de rundt deg om du blir syk/dør.
Det samme kan man si om sterk overvekt.

Simone nevner ikke noe om passiv røyking. Jeg regner ikke med at de barnehageansatte utsetter barna for passiv røyking på den ene eller andre måten. I såfall blir det jo en helt annen diskusjon.

Gammel 26-03-13, 15:18   #78
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ikke at det var det sammenligningen gikk ut på.
Røyking er skadelig for deg. Og sjansen for at du blir syk øker. Det koster mye for samfunnet og det påvirker barna dine og de rundt deg om du blir syk/dør.
Det samme kan man si om sterk overvekt.

Simone nevner ikke noe om passiv røyking. Jeg regner ikke med at de barnehageansatte utsetter barna for passiv røyking på den ene eller andre måten. I såfall blir det jo en helt annen diskusjon.

Det samme kan man si om alt mulig. Kjører du bil (hahaha, bortsett fra EL-bil, da) bidrar du til forrurensing og verdens undergang, så hvorfor sammenligne/likestille i det hele tatt. Det er poengløst. Jeg synes også det er temmlig ufint å dra frem noens fysikk og sammenligne det med sigaretter!!, en stygg uvane man kan stumpe i askebegeret og så er den borte.

Gammel 26-03-13, 15:19   #79
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Her var det jo snakk om hvordan røyking går utover egne barn, og da synes jeg egentlig overvektig fint kan sammenliknes. Det er et faktum at sannsynligheten for at et barn blir overvektig øker dersom en eller begge foreldrene er det, og det er vel den "passive overvekten" her.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 15:21   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Her var det jo snakk om hvordan røyking går utover egne barn, og da synes jeg egentlig overvektig fint kan sammenliknes. Det er et faktum at sannsynligheten for at et barn blir overvektig øker dersom en eller begge foreldrene er det, og det er vel den "passive overvekten" her.

Jeg synes sammenligningen er idiotisk, og overvekt trenger slett ikke gå utover barna. Ikke plager du folk med overvekten på busstopp, foran sykehusinngangen eller på besøk, heller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.