Sv: Korleis var din barndomsferie?
1. Endeløse somre hos bestemor og bestefar her eller der. Full frihet til å leke ute hele dagen, bygge bondegård av kongler og skjell, fange krabber, leke med kattunger og hester og i det hele tatt. Og kusiner og fettere og tremenninger. Der lærte jeg å strikke og hekle og lese tykke bøker. Og klippe hekk, lage kløpulver av brennmanteter og å passe seg for mange farer på Ronja-måten, dvs se hvor nær man kommer uten å falle uti. Det burde sikkert vært kjedelig, men det var det ikke i retrospekt i hvertfall.
2. En og annen skikkelig tur hadde vi. Planlagt og organisert. Et par ganger til danmark og oslo og sånn. Gøy det også. Vi prioriterte ikke sydenturer da jeg var liten, både fordi det var dyrt (vi hadde greit med penger, men jeg tror sydentur var dyrere i forhold til vanlig inntekt på den tiden) og fordi det var litt ymse hvor mye ferie pappa hadde på sommeren.
3. Panikkferie. Pappa har hele oppveksten min hatt ansvaret for å legge timeplan og romplan for to skoler. Enkelte år gikk det veldig greit, andre år var det et puslespill av en annen verden som måtte omlegges etter at fylkeskommunen plutselig kom med seks nye klasser midt i juli og sånn. Vi listet oss rundt han til vi skjønte at koden var knekt. Så da ble det plutselig ferie. Vi satte oss i bilen og kjørte. Og kjørte. Og når det var mørkt måtte vi se om vi fant noe sted å overnatte. Og Mamma var like sint hver gang fordi hun alltid var den som måtte ut for å spørre om det var ledig rom selv om det var sjåføren som satt inne med alle språkkunnskapene. Men er man mann kan man jo ikke bruke dem til å spørre om noe. . Disse feriene var for å være helt ærlig kjedelige der og da, men de står igjen som noe vi snakker om og ler.