Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hund i borettslag - jeg trenger hjelp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-13, 20:05   #61
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i borettslag - jeg trenger hjelp

Er det noen som lurer på hvorfor det kan være en fordel å ha strenge regler for husdyrhold?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 20:06   #62
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I give up.

Når det kommer folk går jeg vekk med hunde.

Glem det.

Gammel 31-03-13, 20:09   #63
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Er det noen som lurer på hvorfor det kan være en fordel å ha strenge regler for husdyrhold?

Jeg skjønner det godt!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 20:21   #64
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg er ganske sikker på at de ikke vil ha hunder gåene på veien pga tiss og bæsj. Hunder markerer. Derfor vil de man skal ta raskeste vei ut, for å unngå det. Vi har bodd her i 8 år nå og ikke en gang har (hann)hundene våre fått løfte benet her, men de vil jo gjerne. Derfor har jeg de i stramt bånd og går rett ut av "laget" vårt.
Hadde flere hunde-eiere hatt bittelitt antenner så hadde det kanskje ikke vært så mye irritasjon rundt hunder og hundehold.

Hm. Hvor er det ok at hunder tisser da? Skal man ta dem til en øde plass hvor ingen bor før de får lov til å tisse? Jeg klarer ikke å se problemet med at hunder tisser og bæsjer med mindre man ikke plukker opp etter seg. Og det gjør man jo. Fet har virkelig aldri slått meg at det er problematisk at hunder gjør det de må, så lenge de ikke tisser i sandkassen eller på hagemøbler osv. At de skvetter i en hekk - hva er problemet? Muligens preget av at alle naboene våre har hunder.

(Jeg er virkelig ikke noen hundemenneske selv, men hadde virkelig ikke kunne bodd i et borettslag hvor man hadde sånne snodige regler. Noe sier meg at man har snodige regler om mangt og mye i slike borettslag...).

Gammel 31-03-13, 20:21   #65
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nei.

Gammel 31-03-13, 20:25   #66
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Milfrid: Hekken blir ødelagt f.eks. Det stinker når det blir tisset på samme plasser om og om igjen. Bare noen eksempler. En ting er å tisse på en stor gresslette, det har ikke vi i vårt borettslag. Så da blir det enten på lekeplassen eller langs/oppetter folks hekker, busker osv.

Gammel 31-03-13, 20:29   #67
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner utmerket behovet for strenge regler, men ikke såååå strenge at det ikke er ok at hunder tisser langs gaten inne i borettslaget, men at de tisser langs gaten utenfor er helt ok, det er jo uansett en eller annen som eier den hekken/grøftekanten/gressflekken hunden tisser på, enten det er en som bor i samme borettslag eller en annen.

Nå bor vi i enebolig, og lufter hunden i egen hage når hun har akutte behov, og går lenger tur når det er det som er poenget. Ja, og hun får en kort tur bort og hente avisen når vi kommer fra jobb, og da hender det at hun tisser enten før vi forlater den delen av veien som ligger på vår tomt, eller langs den delen av veien som ligger langs naboens hus, eller langs den delen av veien som vel egentlig er felles. Gjør hun mer bruker vi selvsagt pose, uansett hvor det er. Men jeg fatter og begriper ikke hvorfor det skulle være mer eller mindre akseptabelt at hunden tisser langs en gate/gtøftekant/gressflekk som er en tilfeldig nabo sin, heller enn en_nabo_som_tilhører_samme_borettslag.

Gammel 31-03-13, 20:34   #68
Nå også i farger

Standard

Jeg vet ikke hvordan dere andre bor, men her er det ikke veldig vanskelig å finne steder for hunden å gå på do som ikke tilhører andre privatpersoner (og vi bor tettbygd). Og de aller fleste har vel også en egen bitteliten gressflekk?

Gammel 31-03-13, 20:36   #69
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke hvordan dere andre bor, men her er det ikke veldig vanskelig å finne steder for hunden å gå på do som ikke tilhører andre privatpersoner (og vi bor tettbygd). Og de aller fleste har vel også en egen bitteliten gressflekk?

Samme her, dvs vi passer bare hund innimellom men selv om det er tett mellom husene så er det ikke noe problem å finne andre steder.Vår hekk er også ødelagt, fordi andre hundeeiere lar hundene tisse på den. Kunne ønske folk tok litt mer hensyn jeg.

Sist redigert av Chablis : 31-03-13 kl 20:45.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 20:38   #70
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Nå har vi hund selv og vi passer veldig på at han ikke tisser og bæsjer overalt. Selv om vår hund er verdens søteste lille tass så strammer jeg alltid båndet inn når vi møter folk langs veien og han får ikke hoppe opp på besøk som kommer på døra.

Jeg traff akkurat på en tidligere arbeidskollega som også har verdens snilleste hund. De møtte på en annen hund som gikk til angrep/bet hunden hennes i nakken. Eieren av den andre hunden skjønte ikke hvorfor for den er også verdens snilleste...
I alle fall har hun vært hos dyrlege med han nå 2 gang for sjekk. Sist måtte de legge han i narkose for han har fått betennelse i bittet/såret og det har kostet 4.000 hos dyrlege sålangt. Egenandelen.

Jeg spør alltid om min tass kan få hilse FØR han får gå bort.

Ang det å tisse på gress så lurer jeg på om gresset vårt har blitt ødelagt av tissingen hans... det ble i alle fall flere flekker som ble gule/døde i fjor sommer. Skal sjekke nå i sommer om de fortsatt er der. Lukt kjenner jeg ikke noe til.

Gammel 31-03-13, 20:40   #71
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg traff akkurat på en tidligere arbeidskollega som også har verdens snilleste hund. De møtte på en annen hund som gikk til angrep/bet hunden hennes i nakken. Eieren av den andre hunden skjønte ikke hvorfor for den er også verdens snilleste...
I alle fall har hun vært hos dyrlege med han nå 2 gang for sjekk. Sist måtte de legge han i narkose for han har fått betennelse i bittet/såret og det har kostet 4.000 hos dyrlege sålangt. Egenandelen.

De pengene går jeg da sterkt ut i fra at eieren til den andre hunden dekker?

Gammel 31-03-13, 20:42   #72
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde en egen liten gressflekk (ikke tilgjengelig via utgangsdøren da, kun et barnerom i kjelleren) og der ble vår hund luftet jevnt og trutt. Men altså, "ikke luftes i borettslaget" ville jeg absolutt tolket som å gjelde denne gressflekken også?

din fasit er altså da at det er slik at vi skal holde hunden stramt i bånd så hun for all del ikke gjør fra seg en liten dråpe fra vi forlater vår tomtegrense, til vi har passert naboeiendommene slik at de ikke får en dråpe i grødtekanten på nedsiden av hekken sin, til vi kommer bort i skogen som ingen eier(eller evt bonden som egentlig ser ut til å eie det mest av det det ser ut til at ingen eier, "utmarka" på andre siden av ripsbuskene våre f.eks)?

Derved i praksis altså ikke kunne ta med hunden for å hente avisen på morgenen eller posten etter jobb, ettersom den veien ikke går ned i skogen?

Heldigvis har vi naboer av et litt annet kaliber, som ikke sitter og skuler på oss om vi går forbi huset deres og stopper litt i grøftekanten (strengt tatt da på andre siden av veien enn deres hus, så det er vel den tredje naboen sin gørdtekant. Hun har ikke sjangs til å se oss der uansett da, men det er rett utenfor kjøkkenvinduet til den nærmeste naboen.

Sånn der "hunden må ut og tisse" skjer på vår egen gressflekk, for tiden er denne ikke helt bitteliten heller, ettersom vi ikke lenger bor i borettslag, men for å komme oss til "ut på tur" vandrer vi langs naboeiendommer et stykke på vei ja. Virkelig ser jeg ikke problemet med det heller. Det gjør ikke naboene heller.

Sånnsett er vel disse utegående kattene mer plagsomme, de gjør somregel ikke sitt fornødende i en grøftekant, men like gjerne midt inne i hagen, eller ikke minst i blomsterbed. Uten at noen plukker opp etter dem.

Gammel 31-03-13, 20:43   #73
Nå også i farger

Standard

Ja, GinaK. Gress, hekker og busker blir ødelagt. Vår plen er også det.
Derfor syns jeg ikke det burde være så vanskelig å ta hensyn inne på et borettslag. Det skal jo være hyggelig for alle, ikke bare oss som eier hund.

Gammel 31-03-13, 20:43   #74
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Milfrid: Hekken blir ødelagt f.eks. Det stinker når det blir tisset på samme plasser om og om igjen. Bare noen eksempler. En ting er å tisse på en stor gresslette, det har ikke vi i vårt borettslag. Så da blir det enten på lekeplassen eller langs/oppetter folks hekker, busker osv.

Som sagt, jeg er ingen hundeperson i det hele tatt men her har alle naboene hunder og jeg klarer ikke å irritere meg en plass over at de tisser og bæsjer på plenen min - som de gjør - så lenge det plukkes opp igjen. Ikke dør hekken min heller. Og ikke lukter det vondt noe sted. Og hos oss er det hund i fem av de nærmeste husene. Dessuten bor vi slik til at det er håpløst at ikke hundene skal måtte tisse på en hekk som ikke er noen sin. Akkurat det er jo rimelig håpløst å få til om man har hund i tettbygd strøk. Hvor i alle dager luftet man hunden da? Kjører man av gårde til skogs?

Gammel 31-03-13, 20:46   #75
Nå også i farger

Standard

Malama: Jeg sitter ikke å skuler på naboer jeg heller. Jeg forteller hvordan jeg gjør det og at det går helt fint med oss. Så nei, min hund er ikke med og henter posten.

Gammel 31-03-13, 20:48   #76
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Som sagt, jeg er ingen hundeperson i det hele tatt men her har alle naboene hunder og jeg klarer ikke å irritere meg en plass over at de tisser og bæsjer på plenen min - som de gjør - så lenge det plukkes opp igjen. Ikke dør hekken min heller. Og ikke lukter det vondt noe sted. Og hos oss er det hund i fem av de nærmeste husene. Dessuten bor vi slik til at det er håpløst at ikke hundene skal måtte tisse på en hekk som ikke er noen sin. Akkurat det er jo rimelig håpløst å få til om man har hund i tettbygd strøk. Hvor i alle dager luftet man hunden da? Kjører man av gårde til skogs?

Nei, du som privatperson kan jo irritere deg eller la være å gjøre det akkurat så mye du vil. Det er jo opp til deg. Her er det snakk om regler i et borettslag og om disse går an å følge eller ikke. Og da forteller jeg at det går helt fint (for oss). Og vi har ingen slik regel en gang.

Gammel 31-03-13, 20:59   #77
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Helt sant. Og dermed er jeg glad jeg ikke bor i borettslag. Mitt inntrykk er at det som regel er de som irriterer seg over alt og ingenting som blir med i styre og stell, og som lager reglene. Muligens fryktelig liberal mht hva jeg synes er ok fra naboer. Tenker at når man bosetter seg slik at man har naboer tett innpå seg, så må man tåle å se og høre dem. Selvfølgelig tar man hensyn, men man overlever at naboene sitter ute og jabber sene sommernetter fordi man a) vet at man kan gå ut til dem selv om man ønsket det og b) synes det er fantastisk at man bot i et slik nabolag hvor det er lov å sitte ute og prate etter kl 22 (vi snakker selvfølgelig ikke full fest og høy musikk).

:elsker nabolaget mitt og sporet fullstendig av:

Gammel 31-03-13, 21:03   #78
Nå også i farger

Standard

Nå sporer du av ja. Her er det forresten ikke de som irriterer seg mest som er med i styret, i hvert fall ikke de jeg kjenner i gata som bryr seg med alt. Vi har det fin-fint i borettslag, men så har vi heller ingen problem med å forholde oss til eventuelle sære regler. Jeg prøver å irritere meg minst mulig over både det ene og det andre, og da går det som regel greit.

Gammel 31-03-13, 21:08   #79
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Fullstendig avsporing, ja.

Ellers er jeg helt enig i at man oppnår mye ved å ikke irritere seg, og det er det jeg lwver etter. Men jeg har inntrykk av at en del synes livet er best når de har noe å syte over. Så hver sin smak.

Gammel 31-03-13, 22:19   #80
Malama

Malama sin avatar

Standard

Hver sin smak.

Nå tisser jo ikke vår hund i hekkene, men i grøftekantene nedenfor dem, og det anser virkelig ingen som noe problem, heldigvis. Og postkassa står da på sånn der "flekk som ingen eier", sånnsett, men vi lar henne jo ikke akkurat skvette oppetter stativet av den grunn, men det er veldig greit å kombinere "hente avisa" og "hunden må ut en tur før jobb" da, selv om det innebærer at vi går forbi naboen. Det må vi rett og slett uansett. (Og det huset er virkelig, og jeg overdriver ikke, bygget heeeeeeelt inntil tomtegrensene både mot veien og mot oss. Ja, det må være noe disp. ute og gå, for regelene angir jo x antall meter fra tomtegrensen, men her snakker vi om millimeter. Det er derved rett og slett umulig å unngå å passere rett utenfor kjøkkenvinduet deres. Om vi da altså ikke skal gå gjennom hagen og ned på en gangvei som fører... vel rundt huset deres og tilbake til postkassa, tre-fire ganger så langt, men da mer i "utmark" eid av nevnte bonde. (Det at det er så langt å gå den gangveien som om man følger den motsatt retning fører til buss/butikk/skole gjør at den veien gjennom hagen vår sånnsett er nørmest en gangsti den også da, så vi burde sikkert ikke la hunden gå der heller, siden det nærmest anses som offentlig sted, all den tid ungene går der? (vi plukker selvsagt opp etter henne da, av hensyn til både egne og andres unger)

Det er mye man kan irritere seg over, men at ikke en hund kan få lov til å gå gjennom gatene i et borettslag slik HI beskriver, er for meg ikke logisk, i alle fall.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.