Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvilket lesebrett for den som bare leser norske bøker?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-13, 10:12   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilket lesebrett for den som bare leser norske bøker?

Tiåringen ønsker seg lesebrett (velsigne henne ), og det er jo en utmerket idé til en bursdagsgave. Men hvilket?

Selv har jeg Kindle, men det ser jeg ingen fordeler med hvis man ikke kjøper de fleste bøkene via Amazon, og her vil det utelukkende være aktuelt med norske bøker i lang tid fremover.

Jeg har Bokkilden som min vanlige bokhandler for norske bøker, men er ikke "religiøs" på det, hvis andre har bedre utvalg eller enklere løsninger.

Jeg ser at Bokkilden har valgt Kibano som "sitt" lesebrett. Har noen erfaringer med dette og kan si om det er et greit alternativ?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:07   #2
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket lesebrett for den som bare leser norske bøker?

Har Kindle selv, og jeg vet ikke noe om andre typer, men her er Dagbladets test av lesebrett.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:12   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et vakkert bursdagsønske.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:23   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Har Kindle selv, og jeg vet ikke noe om andre typer, men her er Dagbladets test av lesebrett.

Ah, takk. Da tror jeg det blir Kibano, hvis ikke andre melder seg som misfornøyde brukere av det.

Gammel 04-04-13, 11:23   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

For et vakkert bursdagsønske.

Ikke sant.

Gammel 04-04-13, 11:24   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nokon har et eller annet ikke-Kindle-lesebrett, vet jeg, kanskje du kan spørre henne?

Gammel 04-04-13, 11:26   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Eller kanskje jeg vil ha denne i stedet?

Gammel 04-04-13, 11:30   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et smart ønske. Vi har vurdert det samme til storebror, som virkelig har blitt bitt av lesebasillen, men vi valgte å avvente siden jeg syntes at utvalget av ebøker var litt lite. Men når jeg sjekker på bokkilden.no nå så ser jeg at utvalget av bøker som han kan like å lese har blitt mye større siden sist jeg sjekket, så det kan være det blir en aktuell problemstilling til bursdagen hans.

Gammel 04-04-13, 11:30   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fantastisk unge! Og strålende idé til bursdagsgave til guttungen som snart blir ti han også. ( )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:31   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg er mye ondere enn dere, jeg tenker at Prima kan få min gamle Kindle når jeg skal ha meg Paperwhite.

Gammel 04-04-13, 11:36   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Så lurt ønske. Det skal jammen den kommende 11-åringen her også få. Men tror jeg går for Kindle, hun leser både norsk og engelsk. Jeg kan legge inn norske bøker på en kindle?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:52   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nokon har et eller annet ikke-Kindle-lesebrett, vet jeg, kanskje du kan spørre henne?

Eg har Sony Reader PRS-350. Det er over to år gammalt, og fungerer utmerket til engelske bøker i ePub-format. Eg er fornøgd med skjermkvalitet, batteritid, notatfunksjon og tilgang på engelske bøker.

Når det gjeld norske ebøker, har eg ikkje funne ein god ebokhandelløysing som er enkel og brukarvennleg. Men det er fordi dei norske butikkane fungerer veldig dårleg. Så eg les norske ebøker på ARK-appen på iPad, som i mine auge er den einaste litt brukarvennlege ebokløysinga på norsk.

Men eg veit at CappelenDamm har lansert eit lesebrett som er tilpassa Digitalbok.no. Eg har ikkje prøvd det ut sjølv, men her er ein bokbloggar som har prøvd det ut, http://karinleser.wordpress.com/2013...italbok-touch/ Det er og lenke til ei rekke andre bokbloggar som har fått tilsvarande prøveeksemplar av lesebrettet.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:53   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Så lurt ønske. Det skal jammen den kommende 11-åringen her også få. Men tror jeg går for Kindle, hun leser både norsk og engelsk. Jeg kan legge inn norske bøker på en kindle?

Ja, det kan du. Ifølgje bokmerker.org tar det bare 35 minutter. http://bokmerker.org/?p=12744

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:57   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Det er bare første gang det tar 35 minutter, da. Neste gang tar det under fem minutter. Men det involverer vel fortsatt å bryte kopisperra, og dermed er det vel strengt tatt ulovlig. Det blåser jeg imidlertid en lang marsj i, når alternativene er som de er.

Gammel 04-04-13, 12:02   #15
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg har fra Digitalbok. Veldig lettvindt for meg som er litt treig på tekniske ting. Det henger litt innimellom, men tror jeg har funnet ut av det. Det er knyttet opp til Tanum, tror jeg. Tror det er det brettet som har flest norske bøker tilgjengelig.

Gammel 04-04-13, 12:06   #16
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tenkt å kjøpe meg Kindle til sommeren (takket være Pamina, som overbeviste meg da vi var på konferanse sammen før påske ). Hvis Frøkna liker det, er det sannelig en aktuell bursdags- eller julegave til henne også; hun er notorisk vanskelig å kjøpe til. Takk for genialt tips!

Gammel 04-04-13, 12:08   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det er bare første gang det tar 35 minutter, da. Neste gang tar det under fem minutter. Men det involverer vel fortsatt å bryte kopisperra, og dermed er det vel strengt tatt ulovlig. Det blåser jeg imidlertid en lang marsj i, når alternativene er som de er.

Det høres jo overkommelig ut da. Jeg orker ikke bry meg om kopisperrer. De får arrestere meg, eller noe. Eventuellt innse at så lenge man betaler for boka så er det greit å kunne lese den selvom man har "feil" brett.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 12:12   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg leser 95 % engelsk og ca. 1 % norsk, så det er på ingen måte aktuelt å ha et eget lesebrett til de norske bøkene. Og jeg er ikke så glad i å lese på iPad i lengden.

Gammel 04-04-13, 12:15   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leser 95 % engelsk og ca. 1 % norsk, så det er på ingen måte aktuelt å ha et eget lesebrett til de norske bøkene. Og jeg er ikke så glad i å lese på iPad i lengden.

Jeg liker heller ikke egentlig å lese på skjerm, det er derfor jeg ikke har vurdert lesebrett før Pamina viste meg at skjermen på Kindle er matt og oppfører seg mer som papir enn en skjerm.

Gammel 04-04-13, 12:19   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men eg veit at CappelenDamm har lansert eit lesebrett som er tilpassa Digitalbok.no. Eg har ikkje prøvd det ut sjølv, men her er ein bokbloggar som har prøvd det ut, http://karinleser.wordpress.com/2013...italbok-touch/ Det er og lenke til ei rekke andre bokbloggar som har fått tilsvarande prøveeksemplar av lesebrettet.

Det er den samme som jeg lenket til over, og den ser ut som det beste alternativet. Ikke minst siden den er 500 billigere enn de andre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.