Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-13, 11:26   #101
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert

Jeg synes det er litt underlig at dette sammenlignes med en hvilken som helst annen konsert. Det er ikke en hvilken som helst konsert. Og selvfølgelig har antallet som skal på konsert noe å si? Det er solgt 75 tusen billetter. Det er mer enn noen gang. Slikt skjer så godt som aldri i Norge.

Jeg vil tro det er ganske mange kids som er på mange konserter der ute, men nettopp fordi det ikke er så massivt får det ikke den samme medieoppmerksomheten.

Jeg har vært på mange, mange, mange, mange konserter, og stått bak, på eller ved siden av scenen på mange, mange, mange konserter og opplevd hvordan publikummet ter seg fra scenehold.
Så også på Operaen da Justin var der. Og jeg har aldri i mitt liv opplevd maken, og da snakker jeg ikke om kaoset rundt omkring i byen, men den ekstreme stemningen.

Det er å banne i musikkjerka å sammenligne det med Elvis eller Beatles, men det er nå en gang slik det er. Vi har ikke sett noe lignende siden da, og jeg vil tro det blir lenge til neste gang, så å mene at dette skaper en uheldig trend? Neppe. Rihanna, Lady Gaga, One Direction er det nærmeste man kommer nå, men de skaper ikke et snev av det samme som det denne lille canadieren får til.

Det er definitivt once in a lifetime.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 11:28   #102
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og jeg lurer igjen: For hvor mange må det være en once-in-a-lifetime-opplevelse for at skolen skal legge til rette? 50? 10? 1?

100 er svaret i Ålesund iallefall.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 11:28   #103
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg kan ikke kategorisk avvise at jeg hadde gjort det heller, om jeg mente at argumentene var gode nok, men det tar jo ikke bort det problemet dette overordnet utgjør for skolen. Konsekvensen blir jo da som i Oslo, at muligheten til avtalt fravær blir kraftig innskrenket for alle elevene.

Nettopp. Jeg synes det er litt synd at det ble sånn, men jeg forstår hvorfor de har valgt som de har valgt, og så kommer vi selvfølgelig til å forholde oss til det. Jeg er spent på om denne løsningen vil få problemene til livs – jeg er ikke overbevist om at familiene med systematiske og uheldige langtidsfravær kommer til å respektere den nye ordningen noe mer enn den gamle. Men Oslo-skolen får kanskje flere sanksjonsmuligheter på denne måten.

Og jeg er en som har tatt ut ungene en uke for en spesiell reiseopplevelses skyld. Jeg er glad vi rakk det, da.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 11:29   #104
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke kategorisk avvise at jeg hadde gjort det heller, om jeg mente at argumentene var gode nok, men det tar jo ikke bort det problemet dette overordnet utgjør for skolen. Konsekvensen blir jo da som i Oslo, at muligheten til avtalt fravær blir kraftig innskrenket for alle elevene.

Vi bor jo i Oslo, og regelen her er at man kan søke om inntil 10 dagers fravær. Er det ikke sånn andre steder? Men rektor mener altså at også dette er for mye.

Men mange har jo langt lengre fravær enn dette.

Det jeg sikkert kommer til å bite i meg at jeg skriver, men nå skriver allikevel er følgende: Hvis jeg hadde følt at ungen min lærte noe særlig på skolen, så hadde jeg sikkert sett på det som viktigere at hun var der også. Akkurat nå er det svært tydelig at hun lærer utrolig mye mer av å være på ferie med oss enn hun gjør på skolen. Dessverre.

Gammel 05-04-13, 11:30   #105
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi bor jo i Oslo, og regelen her er at man kan søke om inntil 10 dagers fravær. Er det ikke sånn andre steder? Men rektor mener altså at også dette er for mye.

Nei, det blir slutt på det fra neste skoleår.

Gammel 05-04-13, 11:30   #106
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maverick: Jeg skjønner ikke hvorfor hysteri og ekstrem stemning skal ha noe å si for hva skolene velger å gjøre.

Gammel 05-04-13, 11:31   #107
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har det kommet enda strengere regler i Oslo nå i det siste?

Gammel 05-04-13, 11:31   #108
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nettopp. Jeg synes det er litt synd at det ble sånn, men jeg forstår hvorfor de har valgt som de har valgt, og så kommer vi selvfølgelig til å forholde oss til det. Jeg er spent på om denne løsningen vil få problemene til livs – jeg er ikke overbevist om at familiene med systematiske og uheldige langtidsfravær kommer til å respektere den nye ordningen noe mer enn den gamle. Men Oslo-skolen får kanskje flere sanksjonsmuligheter på denne måten.

Jeg tror noe av årsaken til denne typen innskrenkelser er å gjøre det lettere for rektorene å avvise søknadene om fri. Mange rektorer etterspør ryggdekning på dette, og jeg tror vi kommer til å se lignende innskrenkelser i andre kommuner.

Gammel 05-04-13, 11:31   #109
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

100 er svaret i Ålesund iallefall.

Jeg synes egentlig at svaret burde være 42.

Gammel 05-04-13, 11:31   #110
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Tjorven: http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...689-62569.html

Gammel 05-04-13, 11:32   #111
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er da noe helt annet enn at elever på ungdomskolen skal få flyttet tentamen for å dra på konsert.

Og jeg lurer igjen: For hvor mange må det være en once-in-a-lifetime-opplevelse for at skolen skal legge til rette? 50? 10? 1?

Jeg opplevde at de studentene som ikke møtte opp eller strøyk på en obligatorisk prøve som måtte bestås for å gå videre fikk tilbud om å ta med seg prøven hjem og gjøre den hjemme på Høgskolen. Jeg opplevde også at studenter fikk nye frister på oppgaver som skulle inn om de spurte pent og jeg opplevde at alle de som ikke møtte opp på eksamen eller strøk fikk to muligheter til.

Det er altså så stor forskjell på ungdom og voksne visstnok.

Gammel 05-04-13, 11:33   #112
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Osloskolen strammer kraftig inn fra høsten og vil avslå søknader om ferie utenfor ferien.

Eller har jeg misforstått det jeg har hørt 100 ganger i nyhetene de siste dagene?

Gammel 05-04-13, 11:33   #113
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har det kommet enda strengere regler i Oslo nå i det siste?

Det kommer nytt fra neste skoleår:
http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...689-62569.html

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 11:34   #114
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Tjorven: http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...689-62569.html

Ops. Det hadde jeg ikke fått med meg.

Jeg er dog veldig spent på hvilke praktiske konsekvenser det får. Og om det hjelper noe særlig.

Gammel 05-04-13, 11:34   #115
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vår skole (Oslo) opplever også problemer med at elever har mye fravær. Men jeg har inntrykk av at det ikke er en ekstra uke ved vinterferien en sjelden gang som skaper de store problemene. Hvis foreldrene samtidig følger med og gjør lekser ol så pleier dette å gå veldig greit. Skolen er også helt klar på at de ikke gjør noe ekstra for at elevene skal få med seg lekser eller skolearbeid i ferien. Det skal ikke betyr ekstra arbeid for læreren. Man må selv følge med på ukeplan for å se hva som foregår.

Problemet er i mye større for elever som har mye fravær ofte. Vi opplever elever som kommer en måned senere tilbake til skolestart. De går ikke bare glipp av læring. Sosialt kan det være vanskelig å komme inn i klassen igjen. Besteveninden har kanskje begynt å være mer sammen med andre og kommer ikke løpende i møte når man er tilbake. Det skjer gjerne mye med realsjoner de første ukene etter sommeren, det er ikke alle som har sett hverandre så mye i løpet av sommeren og det kan ske mange endringer. Da kan det være vanskelig å komme inn i klassemiljøet igjen.

Gammel 05-04-13, 11:34   #116
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor hysteri og ekstrem stemning skal ha noe å si for hva skolene velger å gjøre.

Det har noe å si for om dette faktisk er en engangshendelse eller om det er en trend.

Nå er jo en gang folk forskjellige, og forskjellige ting er viktige. Jeg er opptatt av kulturopplevelser (og joda, Justin Bieber er også kultur), og jeg tror ikke at det er usunt på en flekk, eller at det senker respekten for skolen, at barn og ungdom en sjelden gang får lov til å være, tja, nettopp barn og ungdom, ville og gærne og elske idolene sine litt. I hvert fall ikke når det faktisk er noe som til og med er barnevennlig.

Da reagerer jeg i veldig mye større grad på at mine barns skole tydeligvis synes det er greit at lærer spiller DJ Broiler for ni år gamle elever.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 11:36   #117
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kort oppsummert det de mener er hovedprinsippene i nytt regelverk:

Sitat:

Sentrale føringer i standarden er følgende:

• Det skal i grunnskolen i Oslo ikke innvilges permisjon i perioder med forberedelser til, og gjennomføring av prøver og kartlegginger
    • Unntak; familiebegivenheter av særlig sorgpreget karakter
  • Det skal normalt ikke innvilges permisjon til ferie eller andre festpregede familie-begivenheter
  • Det kan innvilges permisjon til familiebegivenheter av særlig sorgpreget karakter, for eksempel dødsfall eller begravelse
  • Det kan innvilges permisjon når eleven er tatt ut til å delta ved idrettslig eller kulturell konkurranse/stevne på nasjonalt eller internasjonalt nivå. Det skal normalt ikke gis permisjon til treningssamlinger eller lignende.

Jeg er dog også spent på om dette vil virke mot det fraværet som er aller mest alvorlig, for de barna det er alvorligst for.
Vi har avslått permisjonssøknader i videregående etter det regelverket der i mange år der jeg jobber, men folk drar likevel. Tross alt har de jo bestilt billettene før de søkte om fri.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 11:37   #118
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det jeg tenker litt på er at der hvor vi selv (og HV's tante) måtte lure oss unna, skulke eller ta retten i egen hånd, så trår vi foreldre nå opp veien for barna våre.

Jeg frykter for at mine barn skal bli frp'ere eller konservativt kristne eller sektmedlemmer eller noe. For å protestere på vill&gal&uansvarlig&rebelsk&opprørskTM oppførsel hos foreldrene.

Gammel 05-04-13, 11:37   #119
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Hadde jeg vært rektor hadde jeg antakeligvis etter dette flyttet tentamen på ren trass fordi det var Gunnars eneste sjanse til å dra på konsert med en eller annen obskur boliviansk banjopolkaartist og få sin once-in-a-lifetime-opplevelse.

Jeg benekter ikke at JB er ekstremt stor eller at det er stas for barn/ungdom å være helt ute av seg av begeistring for ham, men jeg er fortsatt ikke med på at skolen skal legge til rette.

Gammel 05-04-13, 11:38   #120
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Da reagerer jeg i veldig mye større grad på at mine barns skole tydeligvis synes det er greit at lærer spiller DJ Broiler for ni år gamle elever.

Hos oss sang 3-5-åringene Møkkamann på barnehageavslutningen i fjor. Verden er i forfall.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.