Sv: Å undervise barna selv
Jeg ville aldri undervist barna hjemme i den forstand at jeg tok dem ut av skolen. Sånn som Norge er, mener jeg at det er å ta ungene ut av samfunnet i uakseptabel grad. De skal gå på skolen for å lære seg å fungere i gruppesituasjoner med mange forskjellige mennesker, de skal lære å samarbeide, vente på tur, oppleve prioritering av manges interesser på en gang i praksis. Det oppfatter jeg som helt nødvendig.
Rent faglig ville jeg og mannen vært fint i stand til å undervise ungene i alle fag i hvert fall ut barneskolen, etter det ville jeg nok ønsket en mer kompetent realfagslærer for dem. Om vi hadde hatt samme tid til rådighet, ville vi også uten tvil kommet mye lenger med dem enn skolen har, særlig i språkfagene (der hovedkompetansen vår ligger).
Jeg synes ikke det er galt at de har kommet kortere enn de ville kommet om vi hadde undervist dem selv, det mener jeg er en nødvendig konsekvens av gruppeundervisningssituasjonen. Jeg synes derimot alle barn fortjener å få noe faglig utbytte av hver skoledag, og jeg synes ikke alltid det er sånn.
|