|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?Jeg tror jeg må kjøre enn sånn der «hvis du lover å ikke ha sex før 18 år, så skal vi sponse deler av førerkortet ditt» - eller noe.
|
|
|
#62 |
|
Bedreviter
|
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?
Som du kunne lese av statistikken jeg viste til lenger oppe, så er de bare 3 % av befolkningen som debuterer seksuelt før fylte 14 år. Det er med andre ord ikke vanlig i det hele tatt. (Takk og lov!) |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg ser det nå.
|
|
|
#64 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?Tanken på at min snart 13-åring skulle ha sex om et år er fullstendig absurd. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
maler
|
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?Spørsmålet er vel om man hadde likt noe bedre et tenåringssvangerskap hvis det kom frem at barnet hadde vært hos lege og bedt om prevensjon og ikke fått. Det er pest og kolera det der, ingen tvil.
|
|
|
#66 |
|
Bedreviter
|
Nemlig. Jeg hadde virkelig, virkelig ikke likt om 13-åringen min trengte prevensjon. Men hvis hun faktisk trenger det, så vil jeg jo heller at hun skal få det enn at hun skal måtte ta abort, eller enda verre: bli mor som 14-åring. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Det er ikke jeg glad for å høre.
|
|
|
#71 |
|
maler
|
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?Dvs man skal jo ikkeundervurdere den typen tvang folk får til på hjemmebane.
|
|
|
#72 |
|
Rockesøster
|
Etter 16 år må foreldrene har barns samtykke for å kunne hente ut resepter for de, og de kan utestenges fra innsyn i ereseptene. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?Jeg hadde selvsagt heller ønsket at min 13-åring fikk p-piller enn at hun hadde ubeskyttet sex. Dette er nok en situasjon der jeg lurer på om man er på forskjellig klode.
|
|
|
#74 |
|
Bedreviter
|
Jeg hadde definitivt gått aktivt inn for å overtale min 13-åring til å ta abort. I slik utstrekning at jeg hadde alliert meg med både helsepersonell og hva-har-du av fagfolk, for å overtale henne. Og jeg hadde neppe noen gang kommet over det om jeg hadde mislykkes, men fysisk tvang er jeg likevel glad for å høre at man ikke kan bedrive. (Bare tanken på hvordan det faktisk skulle gjennomføres, liksom.) |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det kan nok være tilfelle, men en jente som ikke tør å oppsøke lege eller helsesøster fordi det ville blitt rapportert, ville med all sannsynlighet visst svært mye mindre om å beskytte seg. Man får jo råd også, ikke bare en pille i døren.
|
|
|
#77 |
|
Rockesøster
|
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?Jeg er veldig glad for at denne muligheten ligger i pasientrettighetsloven. Det er ikke alle barn og unge som har gode relasjoner til sine foreldre, som har foreldre med livssyn, kvinnesyn og andre syn som tilhører oldtiden, og det er fint at de har et sted å gå uten å måtte frykte at de de sier eller gjør rapporteres hjem, med eventuelle konsekvenser der. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
villende
|
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?Øh, um, jeg kjenner jeg får litt hetta av å tenke på seksuell debut under for en undr 14 eller 16, for den saks skyld. Men jeg vet jo at det skjer også for helt "vanlige" jenter (heia hormonene, lissm) og da syns jeg at p-piller OG kondomer er veldig fine ting. For gravide barn med kjønnssykdommer er virkelig til å få hetta av. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?Jeg er for p-piller til unge jenter, det er langt å foretrekke foran uønskede svangerskap, kanskje spesielt i tenårene og tidlige tenåringsår spesielt.
|
|
|
|
#80 |
|
Bedreviter
|
Og det var han jo også, både juridisk og moralsk. Det er en god grunn til at vi har en absolutt lavalder på 14 år; det er for å beskytte barn fra å bli utnyttet av voksne – også i de tilfellene barnet mener at det ønsker den seksuelle omgangen selv. Det er nemlig ikke så uvanlig at den seksuelle kontakten man mener at man ønsker seg som veldig ung, får en sterk bismak/blir en større eller mindre belastning for en etter hvert som man blir eldre. |
|
|
|
![]() |
|
|