Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Opprinnelig lagt inn av Meiose, her.
Hvordan er det med salmonellasmitte og reptiler? Er ikke det ett av argumentene mot?
jo det er det, men dette er tatt fra en rissikovurdering. Dvs, om man skulle leite etter hva som kunne skje, så kom det opp. men det kom også opp at salmonellasmitten var så utrolig liten at den var "ikke gjeldene"
av ting som allerede er i landet er det mye mere salmonella smitte fra.
det virker også for meg at de har tenkt på salmonella på reptiler på verdens basis.. nå er det ikke alle reptiler i verden som skal bli lov heller, er bare en knippe med arter som skal bli lov. de er på listen nettopp pga de blant annet er snillest på dette.
og OM du skulle prøve å få salmonella for reptiler, så må du ha et dyr som faktisk er syk, så må du spise bæsjen.. salmonella smitter nemmelig fra avføring til munn.
vi har ikke problemer med det nå, og det er allerede 150-250 000 reptiler i norge. og i sverige der reptilhold er utbredt, har de heller ikke problemer med salmonellasmitte.
jeg kunne lagt opp hele begrunnelsen her på forumet.. men det blir meget mye lesing så jeg er redd for at folk ikke kommer til å gidde å lese..
|