Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
For en utrolig underlig og rotete diskusjon dette ble, da?
Jeg synes mange av argumentene mot å tillate reptiler ikke helt holder mål:
-De hører ikke til her. Dette er jo et argument som har noe for seg, og som rettmessig blir møtt med at man må regulere hvilke reptilarter som kan tillates, slik at man ikke risikerer fremmede arter løs i vår fauna. Det er dessuten mange pattedyr og fugler som holdes som kjæledyr, som heller ikke hører til her. Det er fullt mulig å ikke tillate innførsle av hva som helst, noe man heller ikke gjør når det gjelder fugler og pattedyr.
-De utgjør en helserisiko. Dette med salmonella har jeg ikke satt meg inn i, så det skal jeg ikke uttale meg om. Det bør selvsagt være en forutsetning at de tillatte dyrene ikke er farlige for folk.
-De kan bli eid av kriminelle, eller personer som ikke respekterer dyrevelferd/naboens velferd. Et svært dårlig argument, gitt at dette også gjelder de aller fleste andre kjæledyr (med mulig unntak av bl.a. pinnedyr?)
-Folk har innført dem ulovlig, og bør ikke premieres for det ved å få lov. Dette er jo et idiotisk argumnet, unnskyld at jeg sier det (har noen her i tråden ment det? Tviler egentlig på det). At noen har gjort noe ulovlig, skal jo ikke være til hinder for at lovlydige skulle fått lov til det i fremtiden. At folk allerede har reptiler, synes jeg ikke er noe godt argument for å tillate det heller. Det er rett og slett irrelevant, slik jeg ser det.
-Adgangen til dyrehold bør ikke mykes opp ytterligere. Dette er et slags godt argument, det har i alle fall noe rasjonelt ved seg. Samtidig synes jeg det er underlig å skulle forskjellsbehandle på dette området. Enten er man for kjæledyrhold under gitte betingelser (enten det er hest, kanarifugl eller iguan), ellers er man mot (enten det gjelder kattehold, pytonslanger eller rotter). Ellers diskuterer man på forskjellige plan i diskusjonen, med helt forskjellige sett med premisser.
-Det er ingen menneskerett å ha kjæledyr. Neivel, det står sikkert ikke i Menneskerettserklæringen, men i et fritt land som vårt pleier det å være slik at man tillater folk å drive med ting, selv om man ikke liker tingene selv. (Og jeg er ikke utpreget liberalist, vil jeg påstå, men noen ganger har Kardemommeloven noe for seg).
Jeg skjønner godt at hovedinnlegger ønsker å promotere, det må jo være helt lov. Jeg vet ikke om jeg kommer til å signere noe slikt, til det brenner jeg ikke nok for saken rett og slett (som noen over her også kommenterte). Men lykke til!