|
|||||||
| Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Men margeritter kan man vel sette ut nå? Det meldes om nokså kalde netter her fremdeles, ikke mer enn et par-tre grader pluss, men det går vel bra, ja? |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Det eneste jeg har ute nå er løkblomster (som kommer opp selv) og stemor. Alt annet venter jeg med - klok av skade. Det er skikkelig bittert når plantene dør fordi man er for utålmodig. Tomater pleier ikke jeg å sette ut før tidligst 17.mai. Dersom det er varmt og fint i været før det får de stå ute på dagtid. Det er lurt å avklimatisere alt av blomster man skal sette ut på den måten - dagen ute (uten alt for sterk sol) og natten inne. Slik tåler de utplantingen bedre. Dersom man planter ut uten å venne plantene til utelivet risikerer man at de dør eller at veksten stopper opp. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Ja ja, ute er de, så jeg får bare ønske dem lykke til. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg har luket og fylt på med plantejord i bedet mitt i dag. Jeg må fylle på med jevne mellomrom, for det forsvinner så mye fra det bedet. Det eneste som var på vei opp var gressløk, og ugress. Får håpe det kommer litt mer etter hvert. Har glemt hva jeg har satt hvor.
|
|
|
#85 |
|
Smugleser
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Det store spørsmålet er; hvordan blir vi kvitt gress fra bedene? Jeg luker når jeg orker. Men det er dritbratt, og jeg har dårlig kne.
|
|
|
#86 |
|
Protonterapeut
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg har vært en liten tur med riven i dag, og med greipen. Den ble brukt til å lempe jord ut av pallekarmen og over i bedet. Pallekarmen var full av kattebæsj, så det skal ikke noe spisende i den jorden! Skal uansett flytte den når telen går. Den var nemlig frosset i bunn.
|
|
|
#87 |
|
Epikur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Anda: I den hageboken jeg leser nå anbefaler forfatteren (Douglas Green) at når du lager et nytt bed er å begynne med aviser eller papp, før du legger på jord og sand og kompost. Han mener det er bedre enn ugressduk.
|
|
|
#88 |
|
Skinner
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg har ikke hage, men veranda der ingenting overlever fra en vinter til den neste. I år skal jeg lage en levegg av klematis i kasse, og håper jeg treffer med timingen i forhold til å sette dem ut. :hører hjemme i denne tråden:
|
|
|
#89 |
|
Smugleser
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?
Vi har hatt på aviser også, så jeg i går. Hjalp ikke.
|
|
|
#90 |
|
By the Sea
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Skal man beskjære frukttrær er det lurt å ikke vente veldig mye lenger (ihvertfall på Østlandet).
|
|
|
#91 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg har klippet hekk og beskjært rosetrærna i helgen.
|
|
|
|
#92 |
|
Epikur
|
Noen typer gress har altså så lange røtter og er fantastisk voksevillige.
|
|
|
#93 |
|
Smugleser
|
Men det er jo sånt vi ikke har nok interesse til at vi klarere å prioritere denne delen av hagen til å gjøre alt på nytt.
|
|
|
#94 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Om hva som er beste tidspunkt for beskjæring strides de lærde.
|
|
|
#95 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg har verandahaget i flere år, og det er mye som overvintrer i kasse - og veldig mye som ikke gjør det. Du må velge svært tøffe og herdige vekster og gjerne tenke litt alternativt. Det er også viktig at pottene er store nok. Jeg plantet i søppelspann av aluminium fra IKEA. En potte bunnfryser på en helt annen måte enn når plantene står i bed med mye jord rundt røttene. Jeg dekket mine vekster til med striesekker og bobleplast om vinteren, og hadde mulighet til å ha dem under tak. Det gjorde at både mynte, rips, solbær, sukkulenter og flere stauder overlevde i mange år. Noen av dem ble med på flyttelasset og står plantet ute i hagen nå. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Curlingkone
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Vi har fire mål tomt med opparbeidet hage og en igjengrodd grønnsakshage.
|
|
|
#97 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg henger med!
|
|
|
#98 |
|
Skinner
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Takk for gode tips, Mei. Klematisen er allerede innkjøpt, så jeg prøver dem i år. Har også kjøpt sukkererter og Erteblomster til å sette på toppen av balkongtrappen jeg har gått til innkjøp av, slik at de kan få vokse oppetter veggen. Resten får bli etter innfallsmetoden, kjenner jeg. Balkongen/verandaen er ikke så stor, så store potter blir valgt bort for mer gulvplass, tror jeg.
|
|
|
#99 |
|
Dragedytteren
|
Takk, jeg lurte på om jeg ikke burde sette i gang snart. Jeg har bitteliten hage hjemme, men tilgang til stor hage hos besteforeldre med gamle frukttrær, bærbusker og lov til å gjøre stort sett som jeg vil.
|
|
|
#100 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg var på Plantasjen i går og ble rådet til å kalke plenen nå og så og gjødsle om noen uker. Jeg har kjøpt kalk, men venter til i morgen når det skal regne. |
|
|
|
![]() |
|
|