Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-13, 09:57   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?

Jeg har akkurat lest den ut.

Som deg synes jeg det har vært veldig rart å lese Pratchett-bøker etter at diagnosen kom ut – og jeg er enig i at i hvert fall Snuff og Dodger ikke egentlig føles som Pratchett-bøker lenger. De er ikke på langt nær like morsomme, og de har ikke den samme kjappheten i vendingene.

Jeg likte Dodger, da. Og siden du har erklært din kjærlighet til Solomon (som jeg også falt for), kan jo jeg erklære min for Dickens, jeg ble veldig sjarmert av hvordan handlingsforløpet i boka stort sett inspirerte hver eneste Dickens-bok som noen gang er skrevet.

Og Dodger selv er jo også svært sjarmerende, i sin instinktive vitenskapelige tilnærming til alle livets områder, «if you wanted to be a successful urchin, you needed to study how to urch».

Men selv om Dodger har så store ressurser (og en så fantastisk støttespiller som Solomon), går det så overnaturlig bra med Dodger at det nesten er komisk. Men med det grenseløst grimme materialet dette faktisk er, er det vel nesten nødvendig – for at det skal bli en slags Pratchett-bok likevel.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.