Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?
Jeg har akkurat lest den ut. 
Som deg synes jeg det har vært veldig rart å lese Pratchett-bøker etter at diagnosen kom ut – og jeg er enig i at i hvert fall Snuff og Dodger ikke egentlig føles som Pratchett-bøker lenger. De er ikke på langt nær like morsomme, og de har ikke den samme kjappheten i vendingene.
Jeg likte Dodger, da. Og siden du har erklært din kjærlighet til Solomon (som jeg også falt for), kan jo jeg erklære min for Dickens, jeg ble veldig sjarmert av hvordan handlingsforløpet i boka stort sett inspirerte hver eneste Dickens-bok som noen gang er skrevet. 
Og Dodger selv er jo også svært sjarmerende, i sin instinktive vitenskapelige tilnærming til alle livets områder, «if you wanted to be a successful urchin, you needed to study how to urch».
Men selv om Dodger har så store ressurser (og en så fantastisk støttespiller som Solomon), går det så overnaturlig bra med Dodger at det nesten er komisk. Men med det grenseløst grimme materialet dette faktisk er, er det vel nesten nødvendig – for at det skal bli en slags Pratchett-bok likevel.
|