Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan uttales focaccia?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-13, 21:48   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales focaccia?

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

I-en er der bare for å fortelle at det er en tjs-lyd. Hvis ikke hadde c-en skulle uttales som k.

Hmmm... Her var jeg vel litt for snar. Dette vet jeg jo egentlig ikke. Det kan jo være det finnes dialekter der i uttales i f.esk. Ciao. Men jeg har aldri hørt det.
Det jeg har lært av uttale på av c på italiensk er som følger:
ca - uttales ka
che - uttales ke
chi - uttales ki
cu - uttales ko
co - uttales kå

cia - uttales tjsa
ce - uttales tjse
ci - uttales tjsi
cio - uttales tjså

Ja, dette stemmer. A, o og u er harde vokaler og. Og da uttales en g eller c foran som g i gir og C som k som i f.eks. ku. Når det er myk Vokal etter så blir det tja-lyd (uten at jeg uttaler s-en). G uttales også mykt, me ikke slik som vi sier giro uten mer tj.lyd der også. I- en uttales ikke i disse tilfellene, den er der bare for å få en tj-lyden.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.