Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg også har en helt annet følelsesmessig forhold til det å kjøpe (feks) bøker enn det å kjøpe klær. Men hvis jeg stikker fingeren i jorda er jo dette like mye forbruk som annet forbruk. Den eneste forskjellen ligger jo i min subjektive opplevelse av handelen. Både bøker og klær er det OK muligheter for å resirkulere (til andre, til brukthandlere etc), så det ligger jo ingen forskjell der. Bøker blir også produsert og gir samme problemstillingene som andre ting som produseres (unntaket er kanskje den etiske siden: Det er ikke mange barnearbeidere som lager bøker).
Jeg synes ikke det er noe moralsk forskjell på forbruk. Hva mener du er den moralske forskjellen på forbruk? (Jeg skjønner at det er en praktisk forskjell)
Nei, noe moralsk forskjell er det kanskje ikke. For mitt vedkommende var eksemplene dine med bøker, eiendom og teater typiske eksempler på slike ting jeg ikke kjøper på impuls. Dermed er det også en større sjanse for at det er kjøp jeg blir fornøyd med og som jeg tar godt vare på. Det samme kan dessverre ikke sies om kleskjøpene mine. Alt for ofte ender jeg opp med ting jeg slettes ikke trenger og som sjelden eller aldri blir brukt. Jeg har dessverre få plagg som jeg med hånden på hjertet kan si at jeg er veldig glad i, i alle fall over en lengre periode.
Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.
Hmm, jo du har sagt det, men jeg har liksom følt at det lå et lite "men" bak. Men det er kanskje bare jeg som leser deg feil?
Men når jeg leser det du skriver her så er jeg helt totalt enig. Impulskjøp bør man unngå. Og jeg har shoppingdysleksi, og bør finne en kur mot det . Kjøper ikke ting på impuls, men ender ofte opp med ting jeg ikke trenger fullt så mye som det jeg egentlig skulle kjøpe. Sist endte jeg opp med to kjoler jeg garantert får bruk for i sommer, men jeg har enda ikke fått kjøpt de to genserne jeg kunne trengt nå. Men jeg klarer meg jo uten dem, så helt krise er det tydeligvis ikke .
Jeg har på ingen måte ment å ha noe "men" bak. Jeg tror selv at muligens ville ha klart å gjøre mindre dumme innkjøp om jeg handlet dyrere ting fordi jeg da måtte ha tenkt meg litt bedre om før jeg betalte. H&M-plagg er så billige at det nesten ikke synes på lommeboka etter et kjøp.